۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85273472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش نشانی هشدار داد/ شهروندان کرجی نکات ایمنی فصل سرما را رعایت کنند

کرج - ایرنا- رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به حوادث غم انگیز سال های گذشته در زمینه گازگرفتگی از شهروندان خواست فصل سرما نکات ایمنی را در نصب وسایل گاز سوز رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، محمد یساولی روز شنبه در نشست با خبرنگاران گفت : امسال حوادث ناگواری در زمینه گاز گرفتگی در استان البرز و کلانشهر کرج شاهد بودیم که بخش عمده این جوادث ناشی از سهل انگاری مردم بوده است.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت های مجاز و مورد تایید سازمان نظام مهندسی انجام شود.

یساولی با بیان اینکه در زمان خرید وسایل گازسوز به نشان استاندارد آن ها دقت شود، افزود: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولیدکننده است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به این که نصب و تعمیرهرگونه وسایل گازسوز باید توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام شود، گفت: هریک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند؛ طول شیلنگ گاز وسایل گازسوز نباید از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر باشد و شیرهای گاز که مورد استفاده قرار نمی گیرند باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شوند.
یساولی گفت: برای جلوگیری از نشت گاز، شیلنگ ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشد و پس از استفاده از بست های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف و صابون استفاده کنید.

وی مجهز بودن هریک از وسایل گازسوز به یک دودکش مجزا را ضروری دانست و افزود: قبل از نصب وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید و انتهای لوله دودکش باید به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد.

یساولی بیان کرد: کلاهک دودکش باید از کولرهای آبی حداقل سه متر فاصله داشته باشد؛ استفاده از بخاری های بدون دودکش برای منازل و فضاهای بسته، کار خطرناکی است و از نصب بخاری کنار پرده ها و وسایل قابل اشتعال منزل خودداری شود.

وی گفت: از قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز درون سطل آب پرهیز و درصورت استفاده از بخاری گازی در منزل، درزهای در و پنجره را به‌وسیله درزگیر مسدود نکنید؛ قطر لوله دودکش وسایل گازسوز باید مساوی یا بزرگتر از خروجی دستگاه گازسوز باشد و دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گازسوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق، از دودکش است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج افزود: رنگ شعله وسایل گازسوز باید کاملاً آبی باشد، در غیراین‌صورت دودکش و سیستم سوخت رسانی آن باید سریعاً بررسی و عیب برطرف شود.

یساولی اظهار کرد: سردرد، خواب آلودگی شدید، خستگی و کاهش سطح دید از جمله علائم اولیه مسمویت با گاز منواکسید کربن، در خردسالان و بزرگسالان است؛ در صورت مشاهده هر یک از علائم گازگرفتگی سریعاً وسیله گازسوز را خاموش، پنجره ها را باز و فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.

بیش از ۲۵ نفر طی سال جاری بر اثر گاز گرفتگی در استان البرز جان خود را از دست دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha