۷ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85273558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کردستان میزبان دومین سفر استانی دولت سیزدهم+فیلم

سنندج- ایرنا- یک سال و سه ماه از اولین سفر استانی رییس جمهور کشورمان به کردستان می‌گذرد و این روزها کُردها در تدارک میزبانی دوم خود از آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات همراهش هستند.

به گزارش ایرنا، آمارها حکایت از آن داشت که کردستان در قعر جدول توسعه و در صدر جدول محرومیت و کمبودهای اقتصادی قرار دارد، استانی که ظرفیت های خدادادی آن بسیار بیشتر از تصور است ظرفیتی که رییس جمهور در سفر اول خود هم به آن اشاره کرد ولی عقیده داشت از آن بهره‌برداری درستی نشده است.

اوایل هفته سوم تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که داغی یک خبر در تابستان رسانه‌ای کردستان پیچید: " کردستان، جمعه مقصد بیست و هفتمین سفر رییس جمهور است" و حالا در خنکای برگ ریزان پاییز، بخشی از ثمرات این سفر به بار نشسته است و با دومین حضور رییس جمهور، قرار است به بهره برداری برسد.

کردستانی ها پارسال استقبال گرمی از دولتمردان داشتند و نتیجه آن این شد ۱۸۰ مصوبه با اعتبار ۱۵۵ هزار میلیارد ریال بود که این مصوبات یک به یک عملیاتی شد و برای همین با نگاه ویژه دولت، این استان از نظر سرانه تخصیص اعتبارات سفر، استان اول کشور شد.

کردستان میزبان دومین سفر دولت سیزدهم+فیلم


بهره برداری از ۱۶ کلان طرح

سیاست دولت سیزدهم تعریف طرح جدید نبود و دولتمردان برای اتمام طرحهایی کمر همت بستند که از گذشته نیمه تمام مانده بود.

عمر برخی طرحها به ۲ دهه می رسید و اگر در زمان خود برای اتمام آن کاری می شد، حالا دیگر بسیاری از پیشران‌های توسعه کردستان بر زمین نمانده بود.

دولت در کردستان در همین ۲ سال عمر خود، ۱۶ طرح را با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رساند که مهمترین آن راه آهن تهران-همدان- سنندج بود؛ طرحی که ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد و حرکت آن در مسیر اجرا، نه به قطار شبیه بود و نه به خودروهای معمولی، بلکه حرکتی لاک پشتی داشت و بارها در مسیر متوقف شد.
بیشتر بخوانید

۱۱ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای راه آهن همدان-سنندج هزینه شد


در ۲ سال از عمر دولت سیزدهم حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و در مجموع ۲۴ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح هزینه شد و با رسیدن قطار کردستان به ایستگاه آخر، حالا همه منتظر شنیدن سوت آن در ایستگاه صلوات آباد سنندج هستند.

در ۲ سال از عمر دولت سیزدهم حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و در مجموع ۲۴ هزار میلیارد ریال برای اتمام طرح راه آهن همدان-سنندج هزینه شد و با رسیدن قطار کردستان به ایستگاه آخر، حالا همه منتظر شنیدن سوت آن در ایستگاه صلوات آباد سنندج هستند.

فرودگاه سقز هم قرار است افتتاح شود، دومین فرودگاه کردستان که قبل از این هم افتتاح شده بود ولی بدون برج مراقبت...

دولت این طرح را هم با همه هزینه ها و سختی ها به پایان رساند تا حوزه حمل و نقل هوایی کردستان به سر و سامان برسد.

فرودگاه سقز در دهه ۷۰ ایجاد و سال ۱۳۸۴ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز و سال ۱۴۰۰ به صورت ناقص و بدون برج مراقبت و سالن انتظار افتتاح شد، در حالیکه حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشت.

بیشتر بخوانید

موانع افتتاح فرودگاه سقز هرچه سریعتر برطرف شود

در سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها به این طرح تزریق شد و مجددا شروع بکار کرد.

در مجموع برای این طرح پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است، هزینه ای که سرمایه گذاری مناسبی برای بهره مندی سقز و استانهای غرب کشور از امکانات فرودگاهی به شمار می رود.

در بخش زیرساختهای حمل و نقل یک طرح جاده ای با طول ۲۱ کیلومتر از محور شریانی دیواندره به بیجار آماده بهره برداری است که برای آن هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است تا از خطرات و سوانح جاده ای در این مسیر پرخطر، کاسته شود.

در حوزه راه روستایی نیز ۹۰ کیلومتر در مناطق مختلف استان کردستان با هفت هزار میلیارد ریال هزینه، در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهد شد؛ این ۹۰ کیلومتر راه روستایی سه هزار و ۲۰۰ خانوار در ۹۱ روستا را تحت پوشش قرار داد.

در سفر آیت الله رئیسی به کردستان قرار است طرح تقاطع غیرهمسطح مریوان در کریدور شمال غرب افتتاح شود.

این طرح سال ۱۳۸۸ شروع شد و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه در آستانه بهره برداری است.

اما حوزه مسکن نیز در لیست برنامه های سفر هیات دولت به کردستان است. پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی شامل ۲۰۰ واحد ملی، پنج هزار واحد روستایی، ۶۰۰ واحد خودمالکی و فرسوده تحویل متقاضیان می شود.

کردستان میزبان دومین سفر دولت سیزدهم+فیلم

منابع آبی غنی و کشتزارهای دیم

کردستان منابع آبی غنی را در خود جای داده ولی با این حال افزون بر ۸۰ درصد اراضی زیرکشت محصولات زراعی کردستان، دیم است.

برای همین طرحی را دولت با عنوان آبی کردن دیمزارها آغاز کرده و در این سفر قرار است ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران نواحی ۱ و ۲ عمرانی با سه هزار میلیارد ریال هزینه بهره برداری شود و (ناحیه عمرانی ۱ و ۲ شامل هزار و ۱۰۰ هکتار و جنوب دریاچه زریبار هزار و ۶۰۰ هکتار است).

قرار است ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران نواحی ۱ و ۲ عمرانی با سه هزار میلیارد ریال هزینه بهره برداری شود.

تبدیل ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی پایاب سد گاران به آبی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام گرفته است.

این تمام طرحهای بخش آب و نیرو نیست و در این سفر سدامیرآباد و رمشت کامیاران با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، بهره برداری خواهد شد و در کنار آن ساختمان سد چراغ ویس سقز با سه هزار میلیارد ریال، ایستگاه پمپاژ بویین و خط انتقال ۲۲.۵ کیلومتری با ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال، تصفیه خانه آب دیواندره و ۷۲ روستای بخش اوباتو با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، ارتقا کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب سنندج با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، خدماتی است که دولت آن را به مردم کردستان ارائه می کند.

احداث پست ۲۰.۶۳ کیلو وات شهر سنندج با چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال هم در این سفر قابل افتتاح است و در بخش صنعت هم شهرک صنعتی سنندج ۴ با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی واگذار می شود تا برای رونق تولید و حرکت کردستان به سمت صنعتی شدن، قدمی بردارند.

کردستان میزبان دومین سفر دولت سیزدهم+فیلم

پایان انتظار ۱۳ ساله ورزشکاران بانه ای

سالن ۱۲۰۰ نفری، یکی از پروژه‌های ورزشی کردستان در شهرستان مرزی بانه است که عملیات ساخت آن ۱۳ سال پیش آغاز شد و با تکمیل آن در سال جاری، انتظار ورزشکاران بانه ای هم به سر رسید.

کلنگ این پروژه ورزشی با حضور مسئولین وقت در سال ۱۳۸۸ بر زمین زده شد و پس از برآورد هزینه ها و ارائه نقشه های عملیاتی، ساخت آن در اوایل سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

بیشتر بخوانید

۲۰۰ میلیارد ریال به طرح سالن سرپوشیده بانه تخصیص یافت

این پروژه با چهار هزار و ۱۰۰ مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت هفت هزار و ۱۰۰ مترمربع احداث شده و از همان اوایل آغاز عملیات ساخت با مشکل کمبود بودجه مواجه شد و یکی از پروژه های راکد استان نام گرفت.

پس از چندین سال پروژه‌ای که با کلنگ زنی آن امید فراوانی به جامعه ورزشی شهرستان بانه تزریق کرده بود با نبود اعتبار و مشکلات عدیده تکمیل آن به معضلی برای تمامی دولت های گذشته مبدل شده و تغییر پیمانکارهای متعدد در اجرای پروژه خود گویای وضع آن بود.

این پروژه که با توجه به وضعیت سرانه فضای ورزشی بانه می‌توانست گامی بلند و موثر در پیشرفت ورزش این شهرستان باشد پس از گذشت ۱۰ سال در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تکمیل آن به مطالبه اصلی مردم شهرستان بانه تبدیل شد.

در ابتدای سرکار آمدن دولت سیزدهم و با وعده تکمیل پروژه های ورزشی استان این پروژه در دستور کار دولت قرار گرفت و دولتمردان با اهتمام ویژه و اختصاص بودجه های ضربتی روند احداث آن را به شیوه چشمگیری سرعت بخشیدند و امیدها به تکمیل آن در دل مردم زنده شد.

در ابتدای سرکار آمدن دولت سیزدهم و با وعده تکمیل پروژه های ورزشی استان سالن ۱۲۰۰ نفره بانه در دستور کار دولت قرار گرفت و دولتمردان با اهتمام ویژه و اختصاص بودجه های ضربتی روند احداث آن را به شیوه چشمگیری سرعت بخشیدند و امیدها به تکمیل آن در دل مردم زنده شد.

اختصاص بودجه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال از عزم جدی مسئولین دولت مردمی برای تکمیل این پروژه مهم در سطح استان بود و حالا این طرح هم آماده بهره برداری است.

۱۴۱ هزار میلیارد ریال طرح دیگر آماده پیشنهاد

کردستان به دلیل هشت سال جنگ حمیلی از قطار توسعه کشور عقب مانده بود و حالا برای رسیدن به آن باید همانند این ۲ سال شاهد کارهای بزرگ و جهشی باشد تا بتواند عنوان محرومیت را از خود دور کند.

برای سفر دور دوم آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات دولت به کردستان، مسوولان ۱۲۰ مصوبه دیگر را آماده کرده اند که نیاز بودجه ای آن ۱۴۱ هزار میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha