مردم تخلف نهادها از قانون جوانی جمعیت را گزارش دهند

جیرفت- ایرنا- دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: مردم می توانند تخلفات دستگاه‌ها و کارکنان از قانون جوانی جمعیت را  از طریق سامانه بازرسی کشور یا شماره تلفن ۱۳۶ گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، صالح قاسمی عصر شنبه در همایش تبیین تهدیدات در حوزه باروری و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: تخلفاتی که معمولا دستگاه‌ها به عنوان مثال بانک‌ها انجام می‌دهند لیست شده که مردم می توانند گزارش کنند و سازمان بازرسی کشور بر اساس تکلیف قانونی و تعهدی که داده است با جدیت پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: قانون جوانی جمعیت جزو معدود قوانینی است که ضمانت اجرایی آن هم در خود قانون است. ماده ۷۱ قانون به صراحت اعلام می کند که مدیر، کارمند و یا هر کسی که تکلیفی در قانون دارد اگر از اجرای قانون استنکاف کند مستوجب پیگیری حقوقی و در واقع مستوجب تشکیل پرونده حقوقی است و اینکار را باید دستگاه‌های نظارتی انجام دهند.
قاسمی افزود: مجلس و به طور ویژه و خاص سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه وظیفه دارد و در نشست ها و جلساتی که با سازمان بازرسی داشتم مشخص شد اگر دستگاهی تخلف و استنکاف از اجرا کند اینها باید گزارش شود.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده است اضافه کرد: تمام شاخص های جمعیت شناختی کشور رکورد حداقلی ثبت کردند که ما را به لب پرتگاه می برد.
وی افزود: این رکوردها در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده اند و جامعه نخبگان و عموم مردم باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
علی رغم اینکه کوتاهی ها و فرصت سوزی هایی شده اما ما امروز یک قانون با عنوان قانون جوانی جمعیت داریم که ذیل سیاست های کلی جمعیت تعریف می شود.

دبیرمرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور و مشاور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه جمعیت بیان کرد: این قانون با وجود نقایص و اشکالاتی که دارد قانون قابل دفاعی است و امروز همه ما باید در اجرای این قانون متفق القول باشیم.
وی تاکید کرد: این قانون که ۷۳ ماده دارد باید به طور کامل اجرا شود و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه اهتمام و جدیت در مدیران و مسئولان کشور ایجاد شود.
قاسمی افزود: مدیران باید موضوع را کاملا فهم کنند و اشراف داشته باشند و کار ویژه، رسالت و کار اختصاصی خود در حوزه جمعیت را فهم و به آن عمل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha