صادرکنندگان از آوردن بارهای گوجه فرنگی و پیاز به مرزهای قصرشیرین خودداری کنند

قصرشیرین- ایرنا- رییس جهادکشاورزی قصرشیرین با اشاره به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و پیاز، گفت: صادرکنندگان از آوردن این ۲ محصول به مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی در این شهرستان خودداری کنند.

«جبار خدامرادی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تجار و صادرکنندگان میوه و تره بار روز گذشته حدود ۲۵۰ کامیون پیاز و گوجه فرنگی را برای صادرات به عراق به مرز پرویزخان آورده بودند که با توجه به ارسال ابلاغیه ای مبنی بر ممنوعیت این ۲ محصول از صادرات این کامیون ها جلوگیری شد.

وی اظار کرد: به منظور جلوگیری از متضرر شدن تجار و با پیگیری و هماهنگی های لازم از طریق فرمانداری، گمرک و جهاد کشاورزی این محموله ها از مرز خارج شد و از امروز هیچ محموله گوجه فرنگی و پیاز تا اطلاع بعدی از مرز خارج نمی شود.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: تنها صادرات گوجه فرنگی و پیاز ممنوع است و سایر اقلام میوه و تره بار مشکلی ندارد از این رو تجار برای اینکه دچار ضرر و زیان نشوند از آوردن این ۲ محصول به منظور صادرات خودداری کنند.

خدامرادی ادامه داد: کار گروه صادرات در تهران باید اطلاع رسانی کافی در خصوص موضوع قرنطینه محصولات صادراتی را به موقع اعلام کند که تجاران متحمل خسارات و مشکلات این چنینی نشوند.

او با اشاره به گلایه تجار در این رابطه، گفت: اداره جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین تنها هماهنگ کننده است و سیاست های ممنوعیت صادرات و محصولات از عهده این اداره خارج بوده و تصمیم نهایی در تهران اخذ می شود از این رو باید ابلاغیه ممنوعیت گوجه فرنگی و پیاز و یا دیگر انواع میوه و تره بار در صورت منع برای صادرات به سازمان حفظ نباتات استان کرمانشاه و سپس به شهرستان قصرشیرین اعلام شود تا با اطلاع رسانی مناسب و به موقع از واردآمدن ضرر و زیان به تجار پیشگیری شود.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در بین گمرکات استان گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داد.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha