«سرقت ریل» عاقبت افتتاح نمایشی راه‌آهن یزد-اقلید در دولت گذشته

تهران- ایرنا- سرقت خطوط ریلی یکی از کمترین عوارض افتتاح‌ پروژه‌های نیمه‌کاره ریلی در دولت گذشته است که حالا دامن راه‌آهن یزد- اقلید را گرفته؛ پروژه‌ای که ۲ سال پیش در واپسین روزهای دولت دوازدهم در یک افتتاح ویدئو کنفرانسی به مرحله افتتاح نمایشی رسید، اما هیچگاه به بهره‌برداری واقعی نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وقتی خط ریلی به اصطلاح «سرد» باشد و قطار از روی آن تردد نکند سرقت خطوط زیاد می‌شود و سارقان با استفاده از رهاشدگی خطوط، اقدام به دزدی ادوات و ریل می‌کنند؛ پدیده‌ای که در چند سال اخیر باعث خسارت‌های جبران ناپذیری به خطوط ریلی کشور شده است و راه‌آهن یزد- اقلید که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل در دولت دوازدهم به افتتاح رسید، همین سرنوشت را پیدا کرد.

«سرقت ریل» عاقبت افتتاح نمایشی راه‌آهن اقلید-یزد در دولت گذشته

این خط آهن در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی به افتتاح رسید که آماده بهره برداری نبود و همین حالا بعد از گذشت ۲ سال هنوز عملیاتی نیست؛ «میعاد صالحی » مدیرعامل راه‌آهن هفته گذشته با اشاره به عوارض افتتاح ناقص طرح‌های ریلی گفته بود: در دولت گذشته شاهد برخی تحویل‌ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی از طرف شرکت ساخت بودیم، اما در این دولت سعی شده جلوی افتتاح‌های زود هنگام شرکت ساخت گرفته شود.

اشاره او به راه آهن یزد- اقلید است که در دولت گذشته در یک افتتاح زودهنگام با پیشرفت ۹۵ درصدی افتتاح شد، اما به تشخیص راه‌آهن به دلیل عدم نصب «ارتباطات» به بهره برداری نرسید؛ دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات تازه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته در تلاش است تا این خط ریلی را عملیاتی کند. صالحی همچنین به خط آهن قزوین- رشت که در دهه ۹۰ افتتاح شد اشاره کرد و گفته است: شرکت راه آهن سعی می‌کند برای خطوطی که احداث می‌کند، تمام استاندارها را رعایت کند و به عنوان نمونه خط آهن رشت-قزوین با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت افتتاح شد در صورتی که باید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری می‌رسید. خطوط ریلی را که از طریق شرکت ساخت ساخته می‌شود را در صورتی تحویل می‌گیریم که استاندارهای لازم را رعایت کنند.

جزییات ساخت و افتتاح ناقض راه آهن یزد- اقلید

اسفند ماه سال ۱۳۹۰ قرارداد پروژه راه‌آهن اقلید- یزد منعقد و عملا از سال ۹۱ ساخت این مسیر ریلی وارد فاز اجرایی شد. این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا با ۱۰ سال فراز و نشیب تخصیص اعتبار در مردادماه ۱۴۰۰ با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد، بعد از آن روز به تشخیص شرکت راه‌آهن هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد. ایرنا پیش تر در گفت‌و گو با مدیر طرح راه‌آهن اقلید - یزد در گزارشی با عنوان چرا از تردد قطار در راه‌آهن اقلید-یزد یک سال بعد از افتتاح خبری نیست؟ علت آن را بررسی کرد.

یزد- اقلید افتتاح شد اما خط آماده بهره برداری نبود

یکی از مسئولان راه‌آهن در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه ظاهرا در پروژه‌های شرکت ساخت افتتاح به معنای بهره برداری نیست، گفت: شرکت ساخت پروژه‌ها را ناقص تحویل می‌دهد و چون شرایط کامل نیست امکان بهره برداری آن از سوی راه آهن وجود ندارد. در دولت سیزدهم برای پروژه یزد- اقلید مجددا ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۵ درصد باقی مانده از جمله هزینه سیگنالینگ، لکه گیری و سوزن بندی، تکمیل ایستگاههای خطوط فرعی اختصاص یافته است.

وی با توضیح اینکه هزینه ساخت هر یک کیلومتر مسیر ریلی حدود ۶۰ میلیارد تومان است که بسته به توپوگرافی مسیر، در برخی پروژه‌های صعب العبور بیشتر هم می‌شود، گفت: هر چند گاهی افتتاح زودهنگام پروژه ها با فشار نمایندگان مجلس است اما اگر شرکت ساخت از ابتدا طرح‌های زیرساختی را با نگاه بهره برداری بسازد یا احداث خطوط هم مثل بهره برداری به شرکت راه آهن داده شود . سازنده و بهره بردار یکی شده و طرحهای ملی در شرایط واقعی و نه نمایشی به بهره برداری می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha