اجرای سامانه گرمسیری در روستاهای جامانده قصرشیرین مهمترین مطالبه مردم است

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: اجرای سامانه گرمسیری در حدود چهار هزار هکتار از اراضی به جا مانده از زمین‌های کشاورزی از مهمترین مطالبه‌های مردم این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « محمد نجفی » روز یکشنبه در کارگروه آب و کشاورزی قصرشیرین با حضور دستگاه های متولی افزود:شتاب در تکمیل خطوط اصلی توسط آب نیرو، تامین اعتبار جهت برداری از شبکه و الحاق اراضی روستاهای « سید خلیل، فتاح بگ، شیرین آب و قسمتی از طهماسب » با توجه به نارضایتی ها ی مردمی به محدوده طرح گرمسیری باید توسط آب نیرو وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: سهم شهرستان قصرشیرین از اجرای سامانه گرمسیری یک هزار و ۱۰۰ هکتار از بخشی از اراضی روستاهای این شهرستان شامل «سید حاتم، داربلوط، برفی و طهماسب» است که عملیاتی شده و نیاز است با توجه به ناقص اجرا شدن این طرح در روستاهای این شهرستان مابقی روستاها و اراضی به جامانده نیز از این طرح برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: شهرستان قصرشیرین از نظر کشاورزی یکی از نقاط مستعد و حاصلخیز است و می طلبد از طریق آب نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با تخصص آب و اجرای شبکه از طریق سامانه گرمسیری شاهد برخورداری کشاورزان روستاهای جامانده از این اقدام ارزشمند نظام برای اشتغال و عمران روستاها و افزایش تولیدمحصولات کشاورزی باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه با اشاره به شبکه پایاب سد «تنگ حمام» گفت: این شبکه شامل ۲ کانال LPC&RPC و همچنین سه هزار هکتار از اراضی زیر پوشش ایستگاه پمپاژ باباهادی است که شبکه های فرعی و اصلی آن اجرا شده و یک هزار و ۳۰۰ هکتار آن قابلیت تامین آب دارد.

نجفی در ادامه از نواقص شبکه سد «تنگ حمام» را تکمیل ایستگاه جایگزین باباهادی و تکمیل پنج ایستگاه LPC و خطوط اصلی و نیمه اصلی و رفع نواقص شبکه آبیاری در یک هزار و ۸۰۰ هکتار ارضای زیر پوشش برشمرد و خواستار شتاب بخشی در راه اندازی ایستگاه های پمپاژ و تامین اعتبار خسارت وارده و بهره برداری از شبکه به منظور احداث ایستگاه ها و تکمیل شبکه بیان کرد.

او در ادامه همچنین با اشاره به شبکه های «سد زاگرس»، گفت: اراضی زیرپوشش پایاب این سد سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ناحیه چهار و یک هزار و ۱۰۰ هکتار ناحیه پنج از این میزان آماده بهره برداری و در یک هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر آن نیز شبکه های اصلی و فرعی آن به اتمام رسیده و تحت پوشش ایستگاه پمپاژ است.

اجرای سامانه گرمسیری در روستاهای جامانده قصرشیرین مهمترین مطالبه مردم است

وی از نواقص شبکه های سد زاگرس را، عدم تکمیل ۶ ایستگاه پمپاژ واقع در ناحیه چهار عمرانی زاگرس و اصلاح شبکه اصلی و فرعی که مستهلک شده و یا به سرقت رسیده، بیان کرد و گفت: همچنین باید تامین آب بخشی از شبکه آبیاری زاگرس توسط آب نیرو تعیین تکلیف و تخصیص یابد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه با بیان اینکه سد شرفشاه سومار، سه هزار و ۵۰ هکتار از اراضی منطقه را زیر پوشش قرار می دهد، اضافه کرد: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مجموع این میزان اراضی در سال ۹۵تکمیل شده و در سال ۹۸ نیز به طور مجدد ۷۵۰ هکتار آن ترمیم و بازسازی و ۶۵۰ هکتار آن تامین آب شد.

نجفی، از نواقص شبکه های پایاب سد شرفشاه سومار را وارد آمدن خسارت به دلیل عدم تامین آب و آبگیری به موقع مخزن سد بیان کرد و افزود: بازسازی خسارت و بهره برداری از شبکه تامین اعتبار از نیازهای این سد است.

وی همچنین با اشاره به شبکه آبیاری «جگرلوی جنوبی» سامانه گرمسیری در شهرستان قصرشیرین گفت: همچنین یک هزار و ۱۰۰ هکتار از سامانه داخل مزارع در اراضی روستاهای « داربلوط، تازه آباد شیرعلی، نصرآباد پاشا، سید احمد » اجرا شده و در سال ۱۴۰۱میزان ۴۰۰ هکتار آن تامین آب شده است.

سامانه گرمسیری «بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک تاریخ کشور» به منظور مدیریت آب‌های سطحی و تامین آب شرب و کشاورزی و عمران و آبادانی فرصتی برای پیشرفت و توسعه مناطق مرزی غرب کرمانشاه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه بزرگ گرمسیری غرب کشور یک ابر پروژه با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه است که قطعه اول آن در استان کرمانشاه قرار دارد و شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرفشاه و تونل نوسود است.

اشتغالزایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین سیراب نمودن منطقه و مهار آب های مرزی از مزایای بزرگ این طرح است.

بخشی از سامانه بزرگ گرمسیری در سال ۹۸ به بهره برداری رسید که در مجموع از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که این طرح از محل صندوق توسعه ملی به بار نشست که با تلاش و همت جهادی و انقلابی دولت سیزدهم منجر به شکوفایی می شود.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha