امضای ۱۵ تفاهمنامه و قرارداد شهرداری تهران با چینی ها در حوزه حمل و نقل و محیط زیست

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح دستاوردهای سفر ۱۰ روزه هیات کارشناسی شهرداری تهران به چین، از انعقاد ۱۵ قرارداد و تفاهمنامه همکاری با این کشور در حوزه‌های حمل و نقل عمومی و محیط‌زیست خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بازدید هیات کارشناسی شهرداری تهران از شرکت‌های واگن‌سازی، اتوبوس‌سازی، خودرو و اتوبوس برقی و همچنین بازیافت و زباله‌سوزی در ۱۳ شهر کشور چین، ادامه داد: خوشبختانه در این سفر تعداد قابل توجهی قرارداد به امضا رسید که برای طرفین تعهدآور است؛ همه قراردادها و مذاکرات در چارچوب تفاهمات قبلی بود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در مجموع حدود ۱۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده تا در دو بخش محیط‌زیست و حمل و نقل عمومی که مطالبه مردم تهران بود، فعالیت‌هایی را به ثمر برسانیم؛ قراداد خرید ۶۳۰ واگن که مربوط به هفت سال قبل بوده را با پرداخت ۱۵ درصد سهم دولت عملیاتی کردیم.

تشکری هاشمی افزود: در مذاکره با طرف چینی این تعداد به ۷۹۱ واگن افزایش یافت؛ همچنین با دو سازنده دیگر تفاهمنامه‌ای منعقد کردیم که در مراحل بعدی به عدد یک هزار و ۵۰ واگن برای مترو تهران برسیم.

وی با اشاره به فقر ناوگان اتوبوسرانی تهران یادآور شد: در این سفر درمورد اتوبوس‌های برقی و یا دوکابین گازسوز نیز مذاکراتی انجام شد؛ ظرف یک ماه آینده هیات‌هایی از کشور چین به تهران سفر خواهند کرد تا تفاهم‌نامه‌ها را به قرارداد تبدیل کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در بخش استفاده از خودروهای برقی به عنوان تاکسی در تهران و همچنین موتورسیکلت های برقی با هدف کاهش آلایندگی تهران نیز به نتایج خوبی دست یافتیم و مذاکرات و توافقات خوبی صورت گرفت که به زودی آثار و نتایج آن را شهروندان تهرانی مشاهده خواهند کرد؛ درخصوص موضوع جمع آوری و بازیافت زباله‌ها و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن نیز بازدیدها و مذاکرات خوبی صورت گرفته که سرمایه‌گذاران بخش داخلی برای ایجاد ایستگاه‌های زباله‌سوز مذاکرات خوبی انجام دادند و شهروندان تهرانی نتیجه آن را ظرف چند ماه آینده در سطح شهر خواهند دید.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه قرار نیست این سفرها در حد دید و بازدید و انعقاد تفاهمنامه باشد، بیان کرد: چندین مورد از این تفاهمنامه‌ها به قرارداد تبدیل شده و در بقیه موارد نیز امیدوارم ظرف یک ماه آینده که هیات به ایران سفر می‌کند آنها را به قطعیت برسانیم؛ به نظر می‌رسد که سال‌های ۴۰۲ و ۴۰۳ شاهد جهش کاملا محسوس در حوزه حمل و نقلی و محیط‌زیستی در شهر تهران باشیم.

وی با اشاره به اینکه نباید فقط نگاه کوتاه مدت به موضوعات داشته باشیم، بلکه در بخش بلندمدت به ساخت و تکمیل خط‌های هشت و ۱۱ مترو تهران هم توجه شده گفت: مردم شرایط خوبی را در بخش حمل و نقل عمومی تجربه نمی‌کنند، بنابراین خرید اتوبوس‌های جدید به زودی انجام و به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شوند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: مذاکرات برای خرید یک هزار دستگاه اتوبوس برقی، یک هزار اتوبوس دوکابین گازسوز، حدود ۱۰ هزار خودروی ون برقی برای استفاده در بخش تاکسیرانی و همچنین برای ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی انجام شده که در روزهای آینده منجر به انعقاد قرارداد قطعی می‌شود؛ در بحث واگن نیز با توجه به زمان‌بر بودن آن که تاخیر زیادی تا انعقاد قرارداد طی سالیان گذشته داشتیم، مقرر شده کارگروه ویژه‌ای روی این موضوع کار کند تا ظرف ۱۶ ماه آینده واگن‌های جدید به ناوگان ریلی اضافه شود.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از واگن‌های مورد نیاز باید در داخل کشور تولید شوند و تکنولوژی لازم در این زمینه به ایران منتقل می‌شود، عنوان کرد: این صنعت توسعه پیدا کرده و بومی‌سازی می‌شود تا نیاز مردم در این زمینه مرتفع ‌شود؛ اگر این قراردادها و تفاهم ها به نتیجه برسد که غیر از این هم انتظاری نداریم، پیش‌بینی می‌کنیم با اقدامات شهرداری تهران با کمک دولت و شورای شهر بیش از چهار میلیون نفر به ظرفیت حمل و نقل عمومی تهران افزوده و اتفاق خوبی برای تردد راحت مردم رقم بزند.

وی با انتقاد از اینکه ظرفیت تبدیل پسماند در تهران خیلی قابل توجه نیست، تصریح کرد: روزانه نزدیک به پنج میلیون کیلو پسماند در تهران تولید می‌شود، اگر در دستگاه زباله‌سوزی که خروجی آن مصالح مورد نیاز بخش شهری مثل بلوک، موزاییک یا کمپوست برای اراضی کشاورزی، آب کشاورزی است از پسماندهای مایع و نهایتا تولید برق در ظرفیت‌های بزرگ ساخته شود، نتایج خوبی به دنبال دارد؛ باید از تجارب جهانی استفاده و نباید شاهد از بین رفتن محیط زیست اراضی و آب‌های زیرزمینی باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه با انجام این اقدامات می‌توان تحول خوبی را در شهر رقم زد، گفت: در سفر ۱۱ سال پیش خود پکن را مشابه تهران شهری با غباری از دود مشاهده کردم ولی امروز با تبدیل ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروها، موتورسیکلت‌ها و تاکسی های بنزینی به برقی، پدیده آلودگی هوا از بین رفته بود البته برخی از کارخانه‌ها را نیز به خارج از شهر منتقل کردند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در تهران بین ۶۰ تا ۸۰ درصد منابع آلوده‌کننده هوای تهران خودروها و منابع متحرک هستند، بیان کرد: امیدوارم این اقدام شهرداری با حمایت دولت و صنعتگران داخلی منجر به این شود که مردم تهران نیز آسمان شهر را آبی مشاهده کنند و زندگی خوبی را برای آنها فراهم کنیم؛ زیرساخت اجرایی شدن این قراردادها در حوزه حمل و نقل عمومی تهران بیشتر به همت و اراده مدیران برمی‌گردد، وحشت از زیرساخت تابوی ذهنی بوده و به شرط وجود اراده در میان مدیران به سادگی قابل انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha