صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سود داشته است

تهران - ایرنا - مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود فعالیت اقتصادی کسب کرد که برای اولین بار به این عدد رسید و نسبت به سال گذشته ۲۲۰ درصد سود داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا نجف‌پور کردی امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مخاطبان صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که اولین مطالبه آنها ارزش مالکانه و شفافیت است.

وی افزود: در یک بنگاه مالی انتظار می‌رود که سود حداکثری داشته باشد که این هم مطالبه فرهنگیان بوده است، مباحث مربوط به اساسنامه و انتصابات مورد توجه است. از حیث ارزش مالکانه آنچه وعده داده بودیم را عملی کردیم و به اجرا بردیم و تست آزمایشی هم انجام دادیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین درباره طرح ارزش مالکانه عنوان کرد: حداقل ۵ میلیون تومان در ماه خدمات اعتباری در اختیار معلمان قرار می‌گیرد و فرهنگیان از شبکه‌های متعامل کالایی در اختیار مجموعه می‌توانند کالاهای مصرفی، غیرمصرفی و اساسی زندگی خود را تامین کنند.

نجف‌پورکردی ادامه داد: رقم این اعتبار در گام اول حداقل ۵ میلیون تومان است که حدود ۴۰ درصد از حقوق تعیین شده است.

وی افزود: براساس توافقات صورت گرفته، اعتبار قرض‌الحسنه صفر درصد ۲ ماهه در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهیم تا بتوانند از فروشگاه‌های کثیری خرید کنند، بطور مثال اگر یک همکار فرهنگی ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، با این ۵ میلیون تومان، قدرت خرید ۱۵ میلیون تومانی در اختیار خواهد داشت. این اقدام به مرحله نهایی رسیده و متناسب با حقوق فرهنگیان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین گفت: در حوزه مسکن، با آموزش و پرورش راهبردهایی اجرایی شده تا به وسیله ظرفیت‌های این وزارتخانه، این امر محقق شود.

نجف پور کردی درباره  اقدامات صندوق ذخیره فرهنگیان در حوزه ارزش مالکانه عنوان کرد: در سطح کلان وعده‌های خود را عملی کردیم‌ و اکنون در مرحله اجرا است‌. ارزش مالکانه قبلا مفهومی بیش نبود اما امروز در مرحله انعکاس واقعیت های ارزش مالکانه معلمان هستیم که سهم هر معلم از صندوق مشخص شود.  

وی افزود: شاید به لحاظ زمان نتوان زمان دقیقی را برای تحقق ارزش مالکانه تعیین کرد. برای اینکه سهم هر فرهنگی را احصا کنیم و نسبت سهم الشرکه او از صندوق را به خودش اختصاص دهیم، باید براساس قانون سازمان بورس برای کشف قیمت اقداماتی صورت می‌گرفت که اکنون این کارهای زیر ساختی انجام شد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: در ادامه باید این سهام را در زمانی تقویم کنیم که بهترین زمان به لحاظ زمان شناسی در عرصه شاخص های کلان اقتصادی و بورسی باشد.   از جمله دیگر شاخص ها، شاخص‌های اقتصاد کلان و هماهنگی حداکثری است تا ارزش خوبی برای معلمان محقق شود. این امر در مسیر شکل گیری است و کارهای خوبی انجام شده است. امیدواریم این زمان به‌زودی برسد تا خود سهام را به فرهنگیان تقدیم کنیم.  

نجف‌پور کردی یادآور شد: در گام اول وعده دادیم حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های صندوق را در قالب یک شرکت بورسی تقدیم کنیم. همچنین در این مرحله مهم  این است که فرهنگیان به نسبت سهم الشرکه از یک میلیون و ۶۰۰ هزار عضو صندوق تعدادی سهام از شرکت بورسی دریافت کنند. برای مثال به یک معلم ۱۰ سهم و یک معلم ۲۰ هزار سهم می‌دهیم تا مدیریت ارزش دارایی خود فرهنگیان را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در این موضوع مدیریت ریسک و بازده در ذات این دارایی مهم است. امیدواریم هرکس به اندازه جریان مالی که با صندوق داشته، سهم ببرد.  

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به پرسشی درباره انتشار فیش حقوقی یکی از کارمندان صندوق و اضافه کاری‌ نجومی توضیح داد: تا زمانی که آنچه ما به معلمان وعده دادیم در حوزه اصلاح و بهبود صندوق ذخیره فرهنگیان محقق نشود، در حوزه پرداخت‌ها هم سختگیری خواهد شد.

نجف‌پور ادامه داد: بسیاری از همکاران شبانه روز کار کردند تا محقق شود و کارهای خوبی اتفاق افتاد. به این عزیزان بعد از ۱۰ ماه اضافه کار و معوقه دادیم. تا حدود ۸۰ درصد اضافه کارها نیز اضافه کار واقعی خودشان بوده است.

وی تصریح کرد: اضافه کار این شخص را نیز پرداخت نکرده بودیم و طول کشیده و حدود ۱۸ ماه از اضافه کار را به ایشان نداده بودیم و نهایتا گزارش مالی ایشان را درآورد. به ایشان ۵۵ درصد از اضافه کار واقعی خودش را دادیم و ۴۵ درصد از کاری که انجام داده بودند را ندادیم اما تکلیف داریم که مبلغ را پرداخت کنیم. برخی افراد در این موضوع رفتارهای نادرستی داشتند که بخشی از آن واقعیت بود اما بخشی هم موج سواری بود.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین درباره ساماندهی حقوق و دستمزد اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: در آینده‌ای نزدیک وضعیت حقوق و دستمزد کل کارکنان و مدیران در اختیار هیات مدیریت و هیات امنا قرار می‌گیرد و این شفافیت است. زیر ساخت‌ها را برای این امر فراهم کردیم، در حوزه تخصیص اعداد و ارقام و پرداخت‌ها چارچوب‌هایی را وضع کردیم که هر کسی در هر هلدینگ و شرکتی اعدادی که خودش تشخیص می‌دهد را به خودش تخصیص ندهد. بعضی می‌گویند تخصص افراد دارای اهمیت است و یک نفر می‌تواند چندین برابر مدیر عامل بگیرد اما ما ابلاغ کردیم که چنین پرداخت‌هایی ممنوع است.

نجف‌پور ادامه داد: تعیین کردم که ۱۰ الی ۱۵ درصد کمتر از کسانی که قبلا در این پست بودند، حقوق دریافت کنند. در سال گذشته در حوزه شفاف سازی حقوق و دستمزد هلدینگ‌ها و شرکت‌ها تعیین کردیم که گرچه این حقوق‌ها در مقایسه با حقوق صنعت بالا نیست اما در مقایسه با حقوق آموزش و پرورش بالا است.

وی عنوان کرد: سال گذشته این مصوبه را دادیم که افزایش حقوق‌های امسال به صورت ۳۰ درصد از افزایش متعارف باشد و ۷۰ درصد آن از مولفه بهره‌وری در قالب نظام بودجه ریزی عملیاتی بهره وری پرداخت شود.

وی درباره ساخت مسکن فرهنگیان گفت: در شناسایی ظرفیت ها اقداماتی انجام دادیم و موقعیت‌ها را شناسایی کردیم اما هنوز کار آن آغاز نشده است. در سطح کلان و ملی با وزارت مسکن و وزارت شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش موضوعات را دنبال می‌کنیم، ساخت مسکن در حال پیگیری است.

نجف پور کردی درباره اقدامات پرداخت مالی گفت: ساماندهی و نظم بخشی و متمرکز کردن نظام پرداخت حقوق مدیرعامل‌ها و اعضای هیات مدیره کلیه هلدینگ ها شرکت ها ۱۰۰ درصد شده است؛ درحالی که این امر قبلا نبود. مرحله بعدی برای شفافیت، داشتن نظام مشخص مدیریت هزینه و معاملات است.

وی ادامه داد: نظام سرمایه گذاری ما در بخش های گوناگون مبتنی بر قواعد ریسک بازده نبود و مشکلات جدی داشتیم. امروز به آنچه وعده دادیم یک به یک عمل کردیم. خروج از حوزه های سرمایه گذاری های ریسک و ورود به حوزه‌های سرمایه گذاری لو ریسک از برنامه‌های ما بود. برای همه شرکت‌ها تبیین کردیم که صندوق ذخیره در هم تنیده و هدف‌دار است که صرفا به یک هلدینگ ختم نمی‌شود و ما حتی پاسخگوی عملکرد یک شرکت در یک نقطه کوچک هستیم.

وی افزود: مطالبات صندوق از دولت ۶۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال مالی ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha