شهرداری به تعهدات خود در برابر دانشگاه یزد عمل نکرد

یزد- ایرنا- رییس دانشگاه یزد گفت: این دانشگاه با ادامه راه معروف به "جاده گازی" در صورت ارائه طرح کارشناسی، مخالفتی ندارد ضمن آنکه اجرای آن باید با موافقت هیئت امنای دانشگاه باشد اما شهرداری یزد همراهی ندارد و به تعهدات گذشته خود عمل نکرده است.

ایجاد بلواری جدید در محدوده زمین‌های دانشگاه یزد مدتهاست که به محل بحث و جدل این دانشگاه و شهرداری این شهر تبدیل شده است و شهرداری معتقد است کاهش بار ترافیکی شهر با ساخت بلوار ایرج افشار در محوطه این دانشگاه میسر می گردد اما دانشگاه یزد تاکنون موافقت نکرده است، مسیری که گفته می شود به دلیل عبور لوله های نفت و گاز به نام جاده گازی معروف شده است.

یکی از اعضای شورای شهر یزد نیز به تازگی در جمع خبرنگاران با انتقاد از عدم همکاری دانشگاه در این زمینه و با بیان اینکه بلوار ایرج افشار باید از وسط دانشگاه یزد عبور کند و جزو طرح تفصیلی شهر یزد است اما تاکنون این مرکز آموزشی با آن موافقت نکرده است افزود: این مسیر، محل عبور لوله ها و ذخایر سوخت چندین استان کشور است و عملا دانشگاه یزد نمی تواند در این مسیر ساخت و ساز کند، اما مقاومت دانشگاه یزد جهت واگذار نکردن زمین ها جای سوال دارد؛ در حالیکه احداث این جاده برای مردم شهر و برای دانشگاهیان مثمرثمر است.

وی اضافه کرده: اگر این بلوار احداث شود نه تنها دسترسی ها برای دانشگاهیان تسهیل تر می شود بلکه مدت زمان توقف در پشت تقاطع هم موجب کاهش بار ترافیک در سطح شهر می‌گردد.

به گزارش ایرنا، "عباس کلانتری" رییس دانشگاه یزد روز یکشنبه در جمع اصحاب رسانه و در واکنش به انتقادها از دانشگاه به دلیل عدم همکاری در اجرای این طرح گفت: ایجاد این جاده نباید با تاسیسات دانشگاه تعارض داشته باشد همچنین تعهداتی که قبلا داده شده نیز باید اجرا گردد اما هیچگونه اقدامی از سوی شهرداری یزد در این مورد نمی بینیم که امیدوار کننده باشد.

وی ادامه داد: جاده گازی، عبارت غلطی است زیرا در این جاده، لوله های مربوط به شرکت نفت منتقل شده ضمن آنکه این طرح در زمره طرح تفصیلی شهر یزد نبوده و چندین بار نیز عوض شده است.

کلانتری با بیان اینکه از ابتدا دانشگاه یزد با احداث این جاده مخالف نبوده، یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ که این طرح اعلام گردید با مخالفت استاندار وقت متوقف شد و مجددا در سال ۱۳۹۴ دوباره طرح مطرح و شهرداری و دانشگاه یزد تفاهم نامه‌ای امضا کردند مشروط به اینکه به درخواست‌های دانشگاه توجه شود لذا دانشگاه با احداث این جاده مشکلی ندارد اما باید تفاهم نامه قبلی اجرایی شود.

کلانتری ادامه داد: جلسات مختلف با شهرداری و شورای شهر یزد برگزار شد اما هیچکدام از تعهدات قبلی انجام نشد و این در حالیست که حتی اگر تعهدات هم انجام شود باید موضوع در هیئت امنای دانشگاه مطرح و سپس تصمیم گیری شود .

وی ادامه داد: ما مخالف ایجاد بلوار جدید نیستیم؛ حرف ما این است که این مسیر، اصولی احداث شود، ساخت پل و راه دسترسی دانشگاه به دو طرف میسر و صدور سند زمین های دانشگاه و صدور مجوز تجاری برای بخشی از زمین های این مرکز نیز باید عملی شود.

رییس دانشگاه یزد گفت: بیش از ۲۵ هکتار از زمین های دانشگاه در این طرح استفاده خواهد شد و دانشگاه ناقص می شود و این در حالیست که شهرداری در ساخت میدان های سیدحسن نصرالله و کتاب نیز پس از گرفتن زمین های دانشگاه به تعهدات خود عمل نکرد.

کلانتری ادامه داد: زمین دانشگاه هم برای فرد نیست برای دولت جمهوری اسلامی است و نمی توان از حق دانشگاه گذشت، ما حسن نیت خود را نشان دادیم و حتی کارشناسان شهرداری نسبت به نقشه برداری هم اقدام کردند اما هنوز هیچ حسن نیتی توسط شهرداری ندیدیم و اقدامی نشده است.

وی افزود: طرح هایی که در یزد ایجاد می شود ایراد دارد چون کار کارشناسی انجام نمی شود به عنوان مثال میدان اطلسی و میدان بعثت و برخی دیگر از طرح ها بعد از احداث مشکل دارد و توسط مردم با نام "میدان چکنم" نام برده می شود چون کارشناسی نیست و حالا که دانشگاه یزد بر نظر کارشناسی اصرار دارد معترض هستند .

نزدیک به ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha