مجمع بین‌المللی امنیتی «شیانگشان» چین آغاز شد

تهران - ایرنا - مجمع امنیتی بزرگ«شیانگشان» چین امروز (یکشنبه هفتم آبان‌ماه) در پکن با حضور آمریکا و بیش از ۹۰ کشور و سازمان بین‌المللی دیگر آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، این مجمع در حالی آغاز به کار کرد که لی شانگ فو وزیر دفاع چین به عنوان میزبان در آن حضور نداشت زیرا که هفته گذشته(دوم آبان‌ماه) به دلایلی که به طور رسمی اعلام نشده، از سمت خود برکنار شد.

مجمع «شیانگشان» که پکن در تلاش است آن را به عنوان جایگزین گفت‌وگوی سالانه «شانگریلا» در سنگاپور معرفی کند، امروز برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ به طور حضوری برگزار شد.

ژنرال ژانگ یوشیا معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین، بلندپایه‌ترین سازمان دفاعی این کشور، در این رویداد سه روزه سخنرانی کرد.

احتمال ادامه یافتن روابط دوجانبه نظامی آمریکا و چین در این مجمع توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. روابط نظامی این دو کشور از ماه آگوست(مرداد-شهریور) سال گذشته میلادی پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به حالت تعلیق درآمده است.

سینسیا کارس رئیس بخش چین، تایوان و مغولستان در دپارتمان دفاع واشنگتن نمایندگی آمریکا را در این مجمع بر عهده دارد.

پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) گفته است که از فرصت گفت‌وگو با نمایندگان نظامی چین در این مجمع درباره ایجاد راه‌های آزاد و مورد اطمینان ارتباطی، ایجاد کانال‌های ارتباطی بحرانی، کاهش خطرات راهبردی و عملیاتی و جلوگیری از هرگونه سوتفاهم استقبال می‌کند.

ژاپن دو نماینده رسمی از سازمان ملی مطالعات نظامی این کشور را به مجمع «شیانگشان» اعزام کرده است.

این مجمع یک روز پس از سفر وانگ یی دیپلمات ارشد چین به واشنگتن آغاز شد. به گفته مقام‌های ارشد آمریکا، اهمیت بازگشایی کانال‌های ارتباطی نظامی و سایر موضوعات مهم، در این سفر بحث قرار گرفت.

وانگ یی در سفر خود از روز شنبه با جو بایدن رئیس جمهور، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha