هنر مرز نمی‌شناسد/ حضور هنرمندان ١١ کشور در جشنواره «همام»

تهران- ایرنا - معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هنر مرز نمی شناسد، جشنواره «همام» نشان می‌دهد همه انسان‌ها در هر سطحی و شرایطی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایرنا، نشست خبری سومین جشنواره بین المللی «همام» ویژه معلولین و جانبازان با حضور محمدرضا مشهدی دبیر جشنواره، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، سیدمجتبی موسوی رئیس هیات داوران جشنواره عصر روز یکشنبه - ٧ آبان - در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. 

مریم جلالی دهکردی عضو شورای سیاستگذاری گفت :در بخش صنایع دستی هنرمندان استان ها مشارکت خوبی داشتند، بسیار سپاسگزارم از کسانی که این قدم ارزشمند را برداشتند، جشنواره یک کار بنیادی است و فرصتی است که مشخص کند صنایع دستی ایران می تواند ارمغان‌آور باشد. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی. گفت؛ با تدبیر دست اندرکاران جشنواره کارگاه های آموزشی برگزار خواهد شد هنرمندان از کشورهای مختلف هم شرکت خواهند کرد. همام را یک کار بنیادی می‌دانم. توانیابان با آموزش کارهای هنری هویت بنیان می‌توانند فعالیت اجتماعی و ثروت آفرینی داشته باشند. صنایع‌دستی به حدی متنوع است که همه توانیابان می‌توانند در این حوزه آثار تولید کنند.

وی افزود : جشنواره غیر از آنکه یک عمل است، هدف آن مهمتر است چون حوزه کارشناسی را با حوزه عمل پیوند زده است برخی اوقات مرزبندی می‌کنیم و چارچوبهایی را رعایت می‌کنیم که باید از چارچوب‌ها رها شویم هنر مرز نمی‌شناسد اتفاقاتی که اکنون در جهان در فلسطین می‌افتد نشان ضدیت با هنر است اگر جنگ می شود و هنرمند فلسطینی نمی‌تواند در جشنواره شرکت کند نشان بی‌هنری است این می‌تواند یک حرکت باشد.
عضو شورای سیاستگذاری با بیان اینکه دو استاد خارجی در جشنواره کارگاه برگزار می‌کنند، تصریح کرد: امیدوارم بین المللی شدن این جشنواره گامی باشد که همه انسانها در هر سطحی بتوانند نقش آفرینی کنند از همه رسانه ها دعوت می‌کنم که کمک کنند نمایشگاه همام دیده شود. هشتمین دوره جشنواره صنایع دستی دستی هم فراخوان داده، قرار است نفرات اول و دوم جشنواره همام در جشنواره فجر صنایع‌دستی شرکت داده شوند. امیدوارم «همام» در کنار جشنواره فجر باشد ومعلولان بتوانند در این رویدادها هنرنمایی کنند.

راه یابی بیش از ۸۰۰ اثر به نمایشگاه جشنواره همام 

محمدرضا مشهدی دبیر سومین دوره جشنواره همام گفت: ما در اختتامیه دور دوم جشنواره قول بین‌المللی شدن جشنواره را داده بودیم که این مسئله محقق شد؛ وزارت امور خارجه در ۱۴۰ نمایندگی ایران فراخوان ما را منتشر کرد که هنرمندان فلسطینی هم آثار خود را فرستادند اما متأسفانه به دلیل جنگ در غزه ارتباط ما با هنرمندان فلسطینی که آثارشان را ارسال کرده بودند قطع شده است.

وی افزود: جشنواره بین المللی همام در دوره ای که برگزار شد بر این باور بود که می تواند کاری انجام دهد؛ ما مدد جویانی داشتیم که جزو خیرین بودند، افرادی که مرتبط بودند در حوزه هنر توانستند ارتباط بگیرند و اتفاقات خوبی افتاد، جشنواره همام بستری برای ارتقای این عزیزان است.

دبیر سومین دوره جشنواره همام خاطر نشان کرد: امسال جشنواره در کنار هنرهای تجسمی وموسیقی با حمایت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم به رشته های جشنواره اضافه شد، رشد قابل توجهی هم داشته است که اتفاق نادری است.

وی اظهار داشت:  بیش از ۸۰۰ اثر به نمایشگاه جشنواره همام راه یافت که در بخش رقابتی وغیر رقابتی ایفای نقش کرد، این اتفاق باعث روحیه هنرمندان معلول و جانباز شده است زیرا مشاهده کردند که می توانند در کنار هنرمندان خارجی رقابت کنند.

دبیر سومین جشنواره هنری همام با تشریح اهداف جشنواره افزود : معلولان ۱۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و دغدغه‌های وسیعی دارند. نگاه مجلس نگاه حمایتی در حوزه معیشت است که نگاه خوبی است اما این بر عهده سمن‌ها است که مسیری برای شناسایی استعدادهای معلولان هموار کنند و همام بر این باور بود که می‌تواند سهمی در این عرصه داشته باشد.

«جشنواره همام ۱۱ آبان ماه در موسسه صبای فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود و به مدت هفت روز تا ۱۷ آبان ادامه خواهد یافت. امسال در کنار هنرهای تجسمی و موسیقی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم به جشنواره اضافه شده است و ۴۰ درصد ظرفیت جشنواره به صنایع‌دستی اختصاص یافته است و ۸۰۰ اثر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی به نمایشگاه راه پیداکرده‌اند»

افتتاح گالری دائمی همام 

مشهدی توضیح داد: در این دوره از جشنواره  ۳۵ برگزیده در سه رشته خواهیم داشت. پنج برگزیده مردمی هم خواهیم داشت و جوایز نیز شامل تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون تومان وجه نقد است و امیدواریم در دوره بعدی میزبان هنرمندان در بخش فیلم و تئاتر باشیم.

وی اظهار داشت: بسترهایی برای حمایت از هنرمندان معلول برتر جشنواره فراهم شد و هنرمندان در داخل و خارج از کشور نمایشگاه برگزار کردند. همچنین ۹۳ درصد آثار فروش رفت و هنرمندان سفارش کار گرفتند. گالری دائمی همام نیز افتتاح خواهد شد تا به صورت دائمی هنرمندان بتوانند آثارشان را به نمایش بگذارند. صندوق هنر نیز در دور قبل اعتباری به برگزیدگان اختصاص داد که امیدواریم در این دوره نیز این مهم محقق شود.

پیوستن سایر رشته‌ها به جشنواره همام 

سید مجتبی موسوی رئیس هیات داوران جشنواره خاطر نشان کرد: ابتدا می خواهم خوشحالی خود را ابراز کنم که جشنواره همام امروز به سومین دوره خود رسیده است چرا که شاهد دغدغه ها وتلاش های دوستان عزیزم در برگزاری این جشنواره بوده ام.

وی افزود : برنامه ریزی شده در بخش تجسمی، هنرهای تجسمی وموسیقی دو سالانه باشد، اعضای شورای سیاست گذاری پیشنهاداتی کردند که رشته های دیگری هم به جشنواره اضافه کنند. در آغاز این رخداد همکاری هایی صورت گرفت که از این بابت خوشحال هستم وصمیمانه قدردانی می کنم که با همه گرفتاری ها برای جشنواره چقدر وقت گذاشتند خانم جلالی وهمکارانشان جدیت داشتند که با افتخار می گویم دوره سوم یکی از پر قدرت‌ترین دوره ها است.

رئیس هیات داوران گفت : برای اولین بار ۱۱ کشور در این جشنواره حضور دارند که رقابت تنگاتنگی بین هنرمندان داخلی و خارجی است؛ امیدواریم در سال‌های بعد آثار هنری از کشورهای بیشتری حضور داشته باشند. در بخش نمایشگاه دو بخش خواهیم داشت؛ یک بخش رقابتی و دیگر غیر رقابتی است. تلاش داوران این بوده که آثار تکفیک شود که در بسیاری از رشته های هنرهای تجسمی این اتفاق می افتد. بنابراین مفهوم از رقابتی این است که آثار از خلاقیت هنرمند نشات می گیرد.

موسوی، رئیس هیئت داوران جشنواره همام نیز عنوان کرد: جشنواره همام قرار است دوسالانه باشد و پیشنهاد شده است که سایر رشته‌ها نیز در این جشنواره حضور داشته باشند که در دور سوم بخش صنایع‌دستی به جشنواره اضافه شده است.

موسوی اعلام کرد: جشنواره دو سالن نمایش دارد که یک سالن مربوط به آثاری است که با خلاقیت هنرمندان تولید شده و سالن بعدی به آثار باکیفیت هنرمندان که تقلید از آثار هنری برتر است، اختصاص داده شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha