۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبر: 85274834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک مسئول: مقابله با آفت سرخرطومی به مبارزه مردمی تبدیل شود

کرمان-ایرنا- مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان گفت: مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما باید به مبارزه‌ای مردمی تبدیل شود و باغداران در کنار جهاد کشاورزی قرار گیرند زیرا بدون همیاری مردم با هزینه کرد بیشتر هم نمی توان کاری انجام داد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم کریمی شامگاه یکشنبه در قرارگاه زیستی پدافندغیرعامل شهرستان های شرقی استان کرمان که با محوریت مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی برگزار شد افزود: رسالت پدافند غیرعامل در بحران و تهدیدها فقط اخطار دادن و آژیر کشیدن است و وظیفه اجرایی ندارد.

وی اظهار داشت: جای دانشگاهیان در مبارزه با آفات کشاورزی خالی است و همه موارد را به جهاد کشاورزی سپرده اند که می طلبد دانشگاه ها در بخش درمان پای کار بیایند و فعالیت های تحقیقی و پژوهشی انجام دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان ادامه داد: به زودی ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران و وزارت کشور برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی اختصاص خواهد یافت.

کریمی عنوان کرد: جهاد کشاورزی همیشه درخواست اعتبار دارد و از کمبودها می‌گوید اما قسمت ترویج این دستگاه هیچ اطلاعاتی ندارند.

درمان قطعی آفت‌های خرما هزینه‌بر است

وی با بیان اینکه درباره آفت های سرخرطومی، زنجره و خشکیدگی خرما به درمان قطعی رسیده ایم اما اجرای این درمان ها هزینه‌بر است و برای اجرای آن هر درخت ۱۵۰ میلیون ریال هزینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن سردخانه داران باید در مبارزه با این آفت ورود کنند زیرا اگر خرما دچار آفت شود و کشاورز مضرر شود دیگر سردخانه دار برای چه چیزی می خواهد بماند؟

کریمی با اشاره به اینکه پاجوش آلوده یکی از دلیل انتشار سریع تر آفت سرخرطومی حنایی است توضیح داد: برای جلوگیری از حمل پاجوش نیاز به حکم دادستانی نداریم و در این زمینه شورای تامین کرمان نیز دستور بدهد کافی است.

وی تصریح کرد: در مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی خیلی پیشرفت خوبی نکردیم به طوری که هرچه زمان پیش می رود آلوده تر می‌شویم اما طی یک سال گذشته نگرش و فرهنگ مبارزه با این آفت بهبود یافته است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان افزود: قصد داریم ساختار پدافند غیرعامل را در استان کرمان دگرگون کنیم و قرار نیست تنها با مکاتبات و نامه نگاری کاری صورت بگیرد.

یک مسئول: مقابله با آفت سرخرطومی به مبارزه مردمی تبدیل شود

جای علم در مبارزه با آفت‌ها خالی است

در ادامه فرماندار بم نیز گفت: متاسفانه مردم همیشه خود را از مشکلات اینچنینی کنار می‌کشند و مسئولان دولتی را متولی حل مشکلات می دانند.

محمد برزنگ افزود: دولت باید در بخش آموزش و تحقیقات کمک کند اما در زمینه پایش کشاورز که هر روز با درخت سروکار دارد باید آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مبارزه با این آفت وزارت جهاد کشاورزی هیچ قدم موثری برنداشته است اظهارداشت: جای دانشگاهیان و علم در مبارزه با آفت سرخرطومی خالی است که باید از ظرفیت دانشگاهیان نیز در این زمینه استفاده شود و جهاد کشاورزی فکر نکند این افراد مزاحم هستند.

فرماندار بم گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک مزرعه تحقیقاتی در نرماشیر دارد که بیش از ۱۰۰ هکتار باغ در این مرکز تحقیقات به صورت کامل خشک شده است.

برزنگ ادامه داد: از جهاد کشاورزی می خواهیم پیگیری لازم را در این زمینه به عمل آورد و مبارزه با آفت را به صورت علمی انجام دهد، نه اینکه تنها پایش چشمی انجام شود.

به گفته وی با پایشِ درخت به درخت نمی توان آفت را کنترل کرد زیرا آفت می تواند بعد از پایش وارد باغ شود و درخت را درگیر کند.

بودجه مبارزه با آفت سرخرطومی خرما را در بخش آموزش و اطلاع رسانی هزینه کنیم

در ادامه نیز رییس اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان گفت: بیش از ۳۰ سال است که با آفت زنجره خرما دست به گریبان هستیم به طوری که اکنون به یک آفت بومی تبدیل شده اما آیا مبارزه دولتی با این آفات تاکنون جواب داده است؟

حامد بدرآبادی افزود: با اختصاص دادن اعتبار و در اختیار قرار دادن خودرو باز هم توانایی حتی کنترل این آفت را نداریم چه برسد به امحا و نابودی آن که اینگونه امکان پذیر نیست.

وی اظهارداشت: اگر می خواهیم حمایت و کار مثبتی انجام شود بودجه مبارزه با آفات را در بحث آموزش و اطلاع رسانی هزینه کنیم زیرا در بلندمدت این موضوع از سمت جهادکشاورزی رها می شود و شاهد طغیان آفت خواهیم بود.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی راهکار مبارزه با آفت را به عهده کشاورز بگذارد و کشاورز باید به این آگاهی برسد که خودش پیگیر مبارزه با آفت شود.

بدرآبادی با گلایه از این موضوع که حتی یک کشاورز هم در این جلسه حضور ندارد ادامه داد: ما نباید برای کشاورز تصمیم بگیریم ، ۹۰ درصد کشاورزان سوسک سرخرطومی حنایی را با آفت چوب خوار اشتباه می گیرند و کشاورز اصلا آگاه نیست زیرا در بحث آگاه سازی کشاورز کاری انجام نشده است.

رییس اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان عنوان کرد: در بحث پایش آفات به صورت حاد موافق هستم و باید توسط دولت انجام شود اما در میان مدت و بلند مدت این روش پاسخگو نیست.

وی توضیح داد: آگاه سازی کشاورزان از اهمیت زیادی برخوردار است، اتاق بازرگانی و انجمن خرما یک موشن گرافیک خوب هم تهیه کرد اما زمانی که کشاورز حتی گوشی مجهز ندارد این اقدامات هیچ فایده ای ندارد.

رییس اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان تصریح کرد: مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی تنها کار جهاد کشاورزی نیست بلکه باید کلینیک ها و بخش خصوصی نیز در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک ورود کنند.

به گزارش ایرنا، قرارگاه زیستی شهرستان های شرقی استان کرمان با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان،‌ فرمانداران و روسای جهاد کشاورزی شهرستان های شرقی، مدیر حفظ نباتات استان کرمان و رییس اتاق بازرگانی دفتر شرق استان کرمان با محوریت مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در فرمانداری بم برگزار شد.

آفت سوسک سرخرطومی خرما از سال ۱۴۰۰ در شهرستان نَرماشیر و مرداد امسال نیز در بم دیده شد و اکنون تهدیدی برای شهرستان های فهرج، ریگان و گنبکی به شمار می رود.

حساسیت بسیار زیاد رقم مضافتی به این آفت، زنگ خطری برای نخلستان‌های شهرستان های شرقی کرمان به شمار می‌رود که باتوجه به تک محصولی بودن مناطق شرقی که تنها منبع درآمد بیشتر باغداران است، از بین رفتن این محصول مساوی با ایجاد اختلال در اقتصاد اهالی این مناطق است.

آفت سوسک سرخرطومی حنایی از دغدغه های جدی اهالی شرق استان کرمان است که برای حل آن قرارگاه زیستی پدافندغیرعامل شرق در شهرستان بم برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha