استقبال چین از توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با آمریکا

تهران-ایرنا- وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی آمریکا تاکید کرد که کشورش از توسعه روابط پکن -واشنگتن استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با اعضای انجمن تجاری آمریکا تاکید کرد که شرکت های آمریکایی از فرصت های موجود در چین (رشد و توسعه اقتصادی) استفاده کنند و در توسعه روابط دو کشور نیز مشارکت نمایند.

این اظهارات مطرح می شود که واشنگتن از هر فرصتی برای اعمال محدودیت تجاری و اقتصادی علیه پکن استفاده می کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا قوانینی مبنی بر اعمال محدودیت سرمایه گذاری درحوزه های فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و نیمه‌رساناهای چینی را امضا کرد و از کشورهای ژاپن و هلند خواست همکاری با چین را محدود کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز بسیاری از شرکت های چینی را به دلایل همکاری با ایران و روسیه در زمینه های گوناگون، تحریم کرده است.

وانگ یی اذعان کرد که کشورش برای همکاری با واشنگتن به منظور پیشبرد توافقات سران دو کشور و گسترش روابط دو جانبه آماده است.

وی تاکید کرد: دو طرف برای رفع موانع دیدار سران دو کشور در نشست همکاری اقتصادی آسیاپاسیفیک در شهر سان فرانسیسکو با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

وانگ با اشاره به سخنان شی جی پینگ رئیس جمهوری چین در سومین نشست «یک پهنه،یک راه» در مورد گام های اساسی برای همکاری های بین المللی، خاطرنشان کرد: مزایای مهمی در راستای ارتقای سطح همکاری های بین المللی و گسترش همکاری اقتصادی و تجاری چین و آمریکا به همراه داشته است.

وی همچنین با توجه به انگیزه بالای مشارکت، فضای مناسب بین دو کشور و حمایت آنان از روابط دوستانه پکن-واشنگتن، ایفای نقش انجمن تجاری آمریکا را در این زمینه خواستار شد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین به دعوت آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود پنجشنبه هفته گذشته (چهارم آبان) عازم واشنگتن شده است.

وی در طول این سفر نیز با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیدار و تبادل نظر کرد.

این سفر در زمانی اتفاق می افتد که تنش های سیاسی بین دو کشور سبب شد که بایدن و شی جین پینگ از نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۲ تاکنون هیچ تماسی با یکدیگر نداشته‌ باشند.

به گزارش ایرنا، وانگ یی بلندپایه‌ترین مقام چینی است که پیش از دیدار آتی روسای جمهوری آمریکا و چین در ماه نوامبر به واشنگتن سفر می‌کند. بایدن و شی قرار است در سان فرانسیسکو دیدار کنند.

اولویت اصلی واشنگتن آن است که رقابت شدید آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهانی و اختلافات آنها بر سر مسائلی همچون تایوان و دریای چین جنوبی تبدیل به درگیری نشود.

جان کربی وزیر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دیدارهای وانگ در آمریکا «نقطه عطفی در تلاش‌ها برای باز کردن خطوط ارتباطی با جمهوری خلق چین است.»

روابط چین و آمریکا در سال‌های گذشته به دلیل تلاش های دو کشور برای حفظ نفوذ خود در منطقه آسیاپاسیفیک و مناطق دیگر، پر تنش شده است. این در حالی است که پکن تلاش می‌کند تا در همکاری با روسیه سلطه آمریکا را کاهش دهد.

تایوان، اختلافات مرزی چین با همسایگان و تحولات خاورمیانه از دیگر مسائلی است که به بروز تنش میان پکن و واشنگتن منجر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha