سریلانکا به رغم نگرانی هند به کشتی چینی مجوز تحقیقات دریایی داد

تهران- ایرنا- سریلانکا به تازگی به یک کشتی چینی اجازه داده است تا به مدت ۴۸ ساعت در ساحل غربی این جزیره تحقیقات دریایی انجام دهد اما هند نگران است که این کشتی جاسوسی باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه بارونز، کاپیلا فونسکا سخنگوی وزارت سریلانکا روز یکشنبه اعلام کرد کشتی تحقیقاتی چین به نام «شی یان ۶» که از روز چهارشنبه در بندر شهر کلمبو مستقر شده است اجازه دارد از دوشنبه به مدت دو روز پژوهش خود را صورت دهد.

پیش از این، سریلانکا به دلیل نگرانی های کشور همسایه خود، هند، به این ناو اجازه داد که صرفا برای «باز پر سازی» وارد بندر اصلی کلمبو شود.

دهلی نو نسبت به حضور روزافزون چین در اقیانوس هند و تاثیر آن بر سریلانکا مظنون است زیرا این جزیره استراتژیک در مسیر مهم ترین راه های تجارت بین المللی قرار گرفته است.

سال گذشته میلادی، یک ناو ردیابی فضاپیمای چینی به نام «شوان وانگ ۵» باعث نگرانی هند شد و سریلانکا این کشتی را از انجام هرگونه فعالیت پژوهشی در آب های خود منع کرد.

فونسکا گفته است که محققان محلی در این دو روز سوار کشتی «شی یان ۶» خواهند بود.

فونسکا افرود علاوه بر دانشمندان و محققان هند، نیروی دریایی سریلانکا نیز بر این ناو نظارت می کند.

منابع چینی این کشتی را یک ناو تحقیقات علمی می خوانند که حامل ۶۰ خدمه برای انجام تحقیقات در زمینه های اقیانوس شناسی، زمین شناسی و بوم شناسی دریا است.

دو زیردریایی چینی در سال ۲۰۱۴ در بندر کلمبو مستقر شدند و همین امر به تظاهرات در هند منجر شد.

کشتی «شوان وانگ ۵» در بندر هامبانتونا در جنوب سریلانکا لنگر گرفت. این بندر در اجاره ۹۹ ساله چین قرار دارد زیرا کلمبو نتوانسته است وام یک میلیارد و 400 میلیون دلاری برای ساخت آن را بازپرداخت کند.

سریلانکا سال گذشته به دلیل وام های بسیاری که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ از چین گرفته بود، درگیر بحران اقتصادی بی سابقه ای شد و بدهی ۴۶ میلیارد دلاری خود را معوق کرد.

۵۲ درصد از بدهی های دوجانبه سریلانکا متعلق به چین است و برای ایجاد هرگونه تغییر ساختار در این وام ها اجازه پکن لازم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha