۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85274897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحقق وعده دولت برای گره‌گشایی از طرح مهم اقتصادی گلستان

گرگان- ایرنا- راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون آرزویی دست نیافتنی و محال گلستانی‌ها بود ولی دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی دقیق به خواسته مردمان این سرزمین پاسخ داد تا زمینه مشارکت بیش از پیش این استان در توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

به گزارش ایرنا، مسوولان ارشد گلستان از زمان تاسیس این منطقه به عنوان استانی مستقل در سال ۱۳۷۶ درخواست ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون را با هدف تاثیرگذاری در پیشرفت این خطه و رونق اقتصادی کشور به مسوولان دولت‌های گذشته در سفرهای استانی، نشست‌ها و دیدارها داده و با بر عملیاتی شدن آن تاکید داشتند.

هفتم آبان سال ۱۴۰۲ روز به یادماندنی برای مردم گلستان بود. در این روز راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون از سوی حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: براه‌اندازی منطقه آزاد اینچه برون نقش به سزایی در رونق اقتصادی گلستان خواهد داشت.

امیر یوسفی افزود: اتاق بازرگانی گرگان در کنار اعضا و مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون برای پیگیری عملیاتی شدن این طرح مهم خواهد بود.

وی ادامه داد: اهالی گلستان انتظار دارند ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز از جمله آب، برق و گاز این منطقه شتاب گرفته و سرمایه‌گذاری در این منطقه رونق گیرد.

تحقق وعده دولت برای گره‌گشایی از طرح مهم اقتصادی گلستان

وی با اشاره به موقعیت راهبردی گلستان به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، افزود: از این موقعیت با عملیاتی شدن چنین طرح‌های مهم اقتصادی برای پیشرفت استان و کشور باید استفاده بهینه شود.

یوسفی گفت: کریدور استان گلستان، امن ترین کریدور کشور به شمار می‌رود و می‌تواند نقش خوب در صادرات و واردات ایفا کند.

منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون افزون بر ۱۲ هزار هکتار وسعت دارد که بیش از ۱۱ هزار هکتار متعلق به محدوده آق‌قلا است.

پنجم آذر ماه سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در استان گلستان، مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون گلستان معرفی شد و میانه دی سال ۱۴۰۱ نیز شورای نگهبان اساس‌نامه‌ منطقه آزاد اینچه‌برون را تایید کرد.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون برای شتاب در توسعه اقتصادی استان گلستان، گفت: برای ایجاد زیرساخت های این منطقه ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده که تامین۲۲ درصد از این اعتبار سهم دولت است.

رضا مبصری کمک به حصارکشی مرحله نخست منطقه آزاد در حدود چهار هزار هکتار، استقرار گمرک و تبدیل گمرک فعلی اینچه برون به گمرک مستقر در منطقه آزاد، مشارکت بانک‌ها به صورت کنسرسیوم در ایجاد زیرساخت برای منطقه آزاد و تحقق بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی سهم دولت برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اینچه برون را از جمله مصوبات نشست اخیر شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برشمرد و افزود: این مصوبه ها با جدیت توسط اتاق بازرگانی گرگان پیگیری می‌شود.

منطقه آزاد تجاری اینچه برون دروازه ورود به آسیای میانه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: فعالیت منطقه آزاد تجاری اینچه برون، دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه است.

سید محمد دهنوی افزود: آرزوی دیرینه ساکنان این استان شمالی در خصوص این طرح مهم اقتصادی، توسط دولت سیزدهم محقق شده است.

وی ادامه داد: با اعطای احکام اعضای هیات مدیره منطقه آزاد اینچه برون تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز دوچندان می‌شود.

دهنوی یادآور شد: مطابق گزارش مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی، استان گلستان از لحاظ امنیت سرمایه گذاری رتبه یازدهم کشور را دارد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان نیز به نتیجه رسیدن طرح‌های مزبور را حاصل همکاری مجلس و دولت سیزدهم دانست و گفت: مردم استان انتظار دارند منطقه آزاد تجاری اینچه برون و مجتمع پتروشیمی گلستان، عملیاتی شود.

رضا آریانپور تاکید کرد: باید تاثیر این طرح‌های مهم اقتصادی در استان هرچه سریعتر در اشتغال جوانان دیده شود.

استاندار گلستان با اشاره به این که استان طی ۲ سال خدمت سیزدهم در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است، گفت: این استان شمالی دارای چشم انداز بخشی توسعه است.

علی محمد زنگانه، قرارگیری فرودگاه بین المللی و جزیره آشوراده در منطقه آزاد اینچه برون و همکاری در صدور پلاک وسایط نقلیه به ویژه کامیون مورد نیاز برای جابجایی کالا را خواستار شد.

بسته سرمایه‌گذاری برای منطقه آزاد اینچه برون

مدیرعامل منطقه آزاد اینچه‌برون نیز گفت: این طرح اقتصادی مهم استان گلستان دارای ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری آماده ارایه به متقاضیان است.

حسن ملک حسینی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز فعالیت منطقه آزاد تجاری اینچه برون دارای برنامه هفت تا ۲۰ سال است.

وی به تامین اعتبار مالی چشم انداز ۲۰ ساله منطفه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبار دیده شده ۵۲۰ میلیارد ریال بود که ۲۷۰ میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

حسینی یادآور شد: چشم انداز سال ۱۴۲۹ برای این منطقه اقتصادی، ایجاد ۴۷ هزار شغل است.

وی ادامه داد: مطالعات موردنیاز منطقه آزاد تجاری اینچه برون از جمله طرح جامع، زیست محیطی و تفضیلی در اولویت است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.
استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha