چین قصد دارد همکاری نظامی خود را با آمریکا افزایش دهد

تهران– ایرنا - پکن امروز دوشنبه از قصد خود برای گسترش روابط نظامی با آمریکا خبر داد، این دو کشور هفته گذشته بر ضرورت بازگشایی کانال‌های ارتباطی دوجانبه خود تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، ژنرال ژانگ یوشیا معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین، بلندپایه ترین سازمان نظامی این کشور، در سخنرانی خود در مجمع بین المللی امنیتی بیان کرد که پکن روابط نظامی خود با آمریکا را بر پایه احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری دوسربرد گسترش می دهد.

این مجمع سه روزه به نام «شیانگشان» از روز یکشنبه کلید خورد و چین قصد دارد آن را به عنوان جایگزین گفت و گوهای سالانه «شانگریلا» در سنگاپور معرفی کند.

سینسیا کارس رئیس بخش چین، تایوان و مغولستان در دپارتمان دفاع واشنگتن به نمایندگی از آمریکا در این مجمع حضور دارد.

روابط نظامی چین و آمریکا از ماه آگوست (مرداد-شهریور) سال گذشته میلادی پس از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به حالت تعلیق درآمده است.

ژنرال ژانگ یوشیا که این سخنرانی را در غیاب وزیر دفاع چین انجام داد درباره هرگونه اقدام برای «جداسازی تایوان از چین به هر نحوی» هشدار داد و گفت «این جزیره خودمختار هسته اصلی منافع چین» است.

وی تاکید کرد: ارتش چین «هیچ وقت اجازه» اینگونه تلاش ها را نمی دهد و «هرگز با آنان به نرمی برخورد» نخواهد کرد و بر اصل یگانه خود یعنی «اجماع جهانی» متکی است. پکن این جزیره دموکراتیک را استانی خائن می داند که حتی اگر لازم باشد با زور با سرزمین اصلی متحد می شود.

ژنرال ژانگ یوشیا در انتقادی غیرمستقیم از آمریکا و سایر کشورهای غربی گفت: برخی کشورها همواره در جهان مشکلاتی به بار می آورند و از قصد تنش ایجاد می کنند و در مسائل داخلی سایر کشور ها نیز دخالت می کنند.

وی افزود: این کشور ها در جهت منافع خود تفرقه افکنی می کنند و در نتیجه مشکلات جغرافیای سیاسی بوجود می آورد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز با انتقاد از کشورهای غربی و ژاپن گفت: آمریکا بی وقفه درتلاش است تا هژمونی خود را حفظ کند و این تقابل با نوع جدیدی از استعمار غرب در حال رشد است.

وی افزود فعالیت های نظامی آمریکا در آسیا تشدید شده است و درباره اشتراک گذاری اطلاعات پرتاب موشک میان واشنگتن، سئول و توکیو اخطار داد و گفت هدف آن بازدارندگی چین و روسیه است.

وزیر دفاع روسیه همچین گفت مسکو قصد دارد اگر شرایط درستی مهیا باشد درباره حل بحران اوکراین و همزیستی با غرب مذاکره کند و از کشورهای غربی خواست باور مسکو را «سیاست هایی مخرب» ندانند تا چنین چیزی محقق شود.

این مجمع در حالی آغاز به کار کرد که لی شانگ فو وزیر دفاع چین به عنوان میزبان در آن حضور نداشت زیرا هفته گذشته(دوم آبان‌ماه) به دلایلی که به طور رسمی اعلام نشده، از سمت خود برکنار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha