۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85275137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل معضل ترافیک گناباد به اجرای طرح "پارکبان" نیاز دارد

گناباد- ایرنا- فرمانده انتظامی گناباد گفت‌: حل معضل ترافیک در محدوده مرکزی این شهر به اجرای طرح پارکبان و یا همان طرح پارک حاشیه ای نیازمند است.

سرهنگ علی رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ ترافیک در خیابانهای مرکزی این شهر و از جمله حدفاصل میادین امام خمینی (ره) و غدیر، خیابانهای سعدی و ناصر خسرو و پارک تعداد زیاد وسایل نقلیه در حاشیه این خیابانها که ممنوع است بر دامنه مسایل و مشکلات شهروندان افزوده است.

وی ادامه داد:‌ تعدادی از کاسبان و یا برخی از شهروندان بدون توجه به تابلوهای "پارک ممنوع" وسایل نقلیه خود در این محدوده و یا به صورت دوبله پارک می کنند و باید در کنار اهتمام جدی به جریمه این دسته خودروها طرح پارکبان با مصوبه شورای ترافیک و به وسیله شهرداری گناباد اجرا شود.

فرمانده انتظامی گناباد گفت: مساله ترافیک در معابر عمومی محدوده مرکزی شهر گناباد از معضل، فراتر رفته است و باید از آن به عنوان بی انضباطی ترافیکی یاد کرد و طرح پارکبان که قرار بود تا شهریور ماه امسال اجرا شود هنوز اجرایی نشده است.

رجبی ایجاد فنس در کنار خیابانهای محدوده مرکزی و محدوده پارک ممنوع را برای جلوگیری از توقف وسایل نقلیه در این محدوده برای کاهش مقطعی این معضل مهم دانست.

رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت:‌ مهمترین معضل توسعه نامتوازن شهری این شهر مسایل اقتصادی و تجاری و تمرکز بخش اعظم بافت تجاری در محدوده میدان امام خمینی (ره) و سعدی و معابر منتهی به این ۲ مکان است و این مساله موجب افزایش تردد وسایل نقلیه و تراکم جمعیت در این محدوده شده و مشکلات بسیاری برای شهروندان به دنبال داشته است که از جمله آنها می توان به بروز ترافیکهای سنگین در برخی از مواقع روز در این محدوده اشاره کرد.

غلامرضا مرادی افزود: باید با اجرای طرحهای تشویقی، مراکز و مجتمع های اقتصادی در سایر نقاط و شهرکهای تابعه این شهر گسترش یابند تا از تردد حجم وسیع خودرو در محدوده معابر منتهی به میدان امام خمینی (ره) گناباد کاهش یابد.

وی ادامه داد: طرح جامع تفصیلی گناباد از سال ۱۳۷۹ مطرح بوده و از سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده و سال ۱۳۸۶ برای اجرا ابلاغ شده است.

رییس نظام مهندسی ساختمان گناباد گفت: در حالی که طرحهای تفصیلی باید هر پنج سال بازنگری شوند ولی طرح تفصیلی گناباد با گذشت ۱۵ سال بازنگری نشده است و بعد از پیگیریهای متعدد، مشاور برای بازنگری این طرح تعیین شده است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

مرادی افزود: طرحهای جامع و تفصیلی و منطقه ای برنامه های مهم توسعه ای هر شهر هستند که تحقق بهینه آنها نیازمند هم افزایی بین بخشی است.

وی اضافه کرد: وجود قناتهای متعدد موجب رشد طولی و نامتوازن شهر گناباد شده است و عبور هفت رشته قنات همچون قناتهای "قصبه، علی آباد و قنات ده" از داخل گناباد که هر کدام دارای محدوده خاص خود هستند موجب پراکندگی زمینهای کشاورزی در این شهر و به هم ریختگی و توسعه نامتوازن شهری شده است.

مهران حسین زاده شهردار گناباد هم گفت:‌ طرح پارکبان و یا پارک حاشیه ای خودروها در محدوده مرکزی این شهر از سالهای گذشته مطرح بوده و بعد از انتخاب پیمانکار اجرای آن آغاز می شود.

طرح پارکبان و یا پارک حاشیه‌ای خودروها برای کاهش معضل ترافیک در مناطق پر تردد و دارای ترافیک شهرها اجرا می شود و در راستای آن پارک کردن وسایل نقلیه تنها بر اساس زمان تعیین شده بر روی سیستم پارکبانی و با قیمتهای تعیین شده صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، افزایش تعداد خودروها در محدوده مرکزی شهر گناباد، ضمن این که تردد در خیابان ها را با مشکل مواجه کرده پیدا کردن جای پارک در حاشیه خیابان ها را نیز به امری دشوار تبدیل کرده است به طوری که گاه برای پارک در حاشیه خیابان ها، باید ساعت ها منتظر ماند و یا در چند خیابان و کوچه دورتر خودرو را پارک کرد.

از مجموع پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت گناباد هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به محدوده مرکزی این شهر است که ۴۵ هزار نفر در این محدوده ساکن هستند و این رشد نامتوازن شهری موجب مشکلاتی در اجرای طرحهای عمرانی شده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha