۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85275178
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزانه پنج بیمار سرطانی در خراسان‌شمالی شناسایی می شوند

بجنورد- ایرنا- رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت خراسان‌شمالی گفت: روزانه به طور میانگین پنج بیمار سرطانی در استان شناسایی و برای کمک در بانک اطلاتی این انجمن خیریه ثبت می شوند.

سیدحمید حریری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: افزایش آمار بیماران سرطانی نگران کننده است و از شهروندان می خواهیم نسبت به انجام غربالگری «شناسایی سرطان قبل از بروز علائم» اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از بیماری های سرطان قابل درمان هستند مشروط بر اینکه به هنگام تشخیص داده شوند.

حریری گفت: اکنون پنج هزار و ۲۰۰ پرونده بیماران سرطانی خراسان شمالی در بانک اطلاتی این انجمن خیریه ثبت شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۸ نفر خانم هستند.

به گفته وی؛ اینک افزون بر چهار هزار بیمار سرطانی خراسان شمالی در حال شیمی درمانی و نیازمند کمک خیران هستند.

گوراش، شایع ترین نوع سرطان

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی عطوفت خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: گرچه میزان مبتلایان به سرطان خون و سرطان سینه در بین بانوان استان نیز افزایش یافته اما شایع ترین نوع آن در استان سرطان گوارش شامل معده، مری، روده بزرگ و پانکراس است.

حریری افزود: تغییرات زیست‌محیطی و عادات زندگی و غذایی از دلایل شیوع بالای ابتلا به سرطان در استان است.

وی تصریح کرد: با اصلاح عادت‌های غذایی ( افزایش مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل) و افزایش فعالیت بدنی می توان از بروز یک سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.

خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد که از شمال ایران و از استان هایی همچون گلستان آغاز شده و تا شمال چین ادامه دارد و به همین دلیل آمار برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش در آن از میانگین کشور بیشتر است و روند افزایشی دارد.

این استان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha