۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۰۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85275266
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه

۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۰۴
کد خبر: 85275266
کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه

سنندج- ایرنا- خط آهن همدان–سنندج در آغاز راه خود، افق بلند مدتی را در پیش گرفته است، این شبکه ریلی قرار است خود را به مرز باشماق و سپس به عراق و عاقبت به بندر لاذقیه سوریه و آبهای مدیترانه برساند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۸ سال طول کشید تا کردستان از طریق شبکه ریلی به خط آهن سراسری کشورمان متصل شود و این طرح قرار است کردستان را به عنوان بیست و چهارمین استان کشور به شبکه ریلی وصل کند.

طرحی که اهمیت بسیار زیادی دارد و علاوه بر اینکه کردستان را به پایتخت و نقاط ریلی کشور متصل می کند، ایران را یک گام به دریای مدیترانه نزدیک‌تر خواهد کرد.

خط آهن همدان–سنندج که به همت دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر شتاب گرفت، حالا به ایستگاه پایانی خود رسیده و بزودی سوت قطار در سنندج به صدا در خواهد آمد و حالا افق دیگری پیش روی قطار کردستان است؛ ادامه تا مرز باشماق و سپس بندر لاذقیه سوریه.

بندر لاذقیه یکی از قطعات پازل چشم‌انداز پیشرفت و منافع مشترک در منطقه است و زمانی که ایران خود را با شبکه ریلی به این بندر و دریای مدیترانه برساند، به راحتی می‌تواند نفت و گاز خود را به اروپا صادر کند.

با در اختیار گرفتن این بندر، ایران برای نخستین‌بار به آب‌های مدیترانه دسترسی خواهد داشت و به‌ راحتی می‌تواند با بازارهای کشورهای اروپایی و آفریقایی مرتبط باشد.

«لاذقیه» مهمترین و اصلی‌ترین بندر سوریه در سواحل دریای مدیترانه است و از زمان‌های قدیم یکی از شهرهای مهم این کشور به شمار می‌آید و اهمیت ویژه آن به بعد اقتصادی بر می گردد که به مثابه ریه‌های حیاتی برای کشور سوریه عمل می‌کند.

امروز همه کشورها به دنبال یک جاده ابریشم هستند و چه جایی بهتر از بنادر که نقطه مناسبی برای شروع به شمار می رود.

شاید این خط آهن، آرزوی ایجاد یک اقتصاد منطقه ای قدرتمند بر مبنای تجارت، بزرگراه ها و خط لوله ها از ایران تا دریای مدیترانه را محقق کند و مساله مهم تر زمانی است که ایران بتواند نفت و گاز خود را از طریق حمل و نقل از عراق و سوریه به اروپا بفروشد.

کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه

نیازمند ماده ۲۳ برای پاگیری در برنامه بودجه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان درباره مزایای اتصال این طرح به مرز باشماق اظهار کرد: ادامه این مسیر به سمت مرز باشماق و عراق و دریای مدیترانه یک برنامه درازمدت است.

کیومرث حبیبی ادامه داد: اجرای این طرح کلان، نیاز به ماده ۲۳ دارد و باید دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عالی کشور کمک کنند تا در گام اول، این طرح ریلی در برنامه بودجه کشور پاگیر و بعد به مرور زمان تکمیل شود.

وی تاکید کرد: این خط آهن در جغرافیای فرهنگی ایران به سمت کردستان عراق و سوریه اهمیت بسزایی دارد.

حبیبی یادآور شد: تسهیل حمل نقل کالا، صادرات، توسعه گردشگری، کاهش تصادفات و حمل و نقل انبوه از مزایای این طرح است که به سرمایه گذاری نیاز دارد.

کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه

تکمیل ایستگاه مسافربری قروه تا پایان سال

راه آهن همدان – سنندج حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته، که ارزش آن به نرخ روز، ۱۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود و در طول اجرای این طرح در روزهای اوج کاری، هزار و ۴۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

برای فازهای تکمیلی این طرح ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است اما فازهای تکمیلی آن کدام است؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: اصل اساسی در طراحی سیستمهای حمل و نقل ریلی این است که ابتدا، ایستگاه‌های مبدا و مقصد مشخص و احداث و به مرور زمان ایستگاههای مابین تکمیل شود.

حبیبی اضافه کرد: از ایستگاه‌های بین همدان تا سنندج، ۲ ایستگاه قروه و دهگلان مسافربری و بقیه ایستگاهها، ترافیکی است که به مرور زمان تکمیل می‌شود.

وی گفت: ایستگاه‌های مسافربری قروه و دهگلان ایستگاه اصلی هستند که پیشرفت آن زیر ۲۰ درصد است و قرارداد این ۲ طرح نیز اخیرا منعقد شد.

کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان از نیاز ۲ هزار میلیارد ریالی ایستگاه قروه خبر داد و گفت: این طرح تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

حبیبی با بیان اینکه ایستگاه مسافربری دهگلان هم سال آینده تکمیل می شود، افزود: برای این طرح هم ۲۵ هزار میلیارد ریال لازم است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، پنج هزار میلیارد ریال تا این لحظه برای تصویب در سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به کردستان برای فازهای تکمیلی راه آهن همدان – سنندج، مورد موافقت و تصویب اولیه قرار گرفته است.

راه آهن همدان – سنندج تا پایان هفته به ایستگاه آخر می رسد و حالا مردم کردستان امیدوارند که این قطار، قطار توسعه استان را سرعت بخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha