در واکنش به محدودیت‌های اعمالی چین، ارتش آمریکا از ژاپن غذاهای دریایی می‌خرد

تهران– ایرنا– آمریکا در واکنش به محدودیت‌های اعمالی چین در مورد خرید مواد غذایی از ژاپن، برای اولین بار به خرید غذاهای دریایی ژاپنی برای ارتش خود اقدام می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از استریتز تایمز، احتمالا این اقدام آمریکا در واکنش به ممنوعیت چین برای چنین محصولاتی است که پس از رهاسازی آب های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توسط توکیو به دریا اعمال شد.

رام امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن، امروز دوشنبه در مصاحبه با رویترز از این توافق خبر داد و اضافه کرد واشنگتن باید به طور گسترده تر به ژاپن برای خنثی کردن ممنوعیت های چین کمک کند که به گفته وی بخشی از «جنگ های اقتصادی» پکن علیه توکیو محسوب می شود.

در همین راستا، وزرای بازرگانی گروه ۷ نیز روز یکشنبه خواستار لغو فوری ممنوعیت های غذایی علیه ژاپن شدند.

در واکنش به محدودیت‌های اعمالی چین، ارتش آمریکا از ژاپن غذاهای دریایی می‌خرد

امانوئل با بیان اینکه «بهترین راه برای مقابله با زورگویی اقتصادی چین، کمک به کشور یا صنعت هدف است»، در مورد این قرارداد خرید گفت: این یک قرارداد بلندمدت بین نیروهای مسلح آمریکا، شیلات و شرکت های تعاونی مرتبط ژاپن خواهد بود.

اولین خرید ارتش آمریکا از ژاپن فقط شامل یک تن صدف خوراکی است؛ کسری ناچیز از بیش از صد هزار تن صدفی است که ژاپن در سال گذشته به چین صادر کرد.

چین و روسیه ممنوعیت هایی درخصوص واردات غذاهای دریایی ژاپن از زمان تخلیه پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس از اواخر مرداد سال جاری میلادی اعمال کردند.

ژاپن اخیرا ۱.۳ میلیون تن آب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را در دریا رهاکرده است. توکیو به مدت ۱۰ سال این حجم آب را در این نیروگاه نگهداری کرده بود. این نیروگاه ۱۲ سال پیش و به دلیل وقوع یک زلزله ۹ ریشتری آسیب دید که به رخداد یک فاجعه منجر شد.

چین به شدت مخالف تصمیم ژاپن بود و مدعی است آب های وارد شده به اقیانوس به مواد هسته‌ای آلوده شده و اقدام توکیو را «بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه» توصیف می کند.

در ادامه، پکن اواخر مرداد در واکنش تخلیه پساب رادیواکتیو تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس، واردات تمام محصولات دریایی ژاپن را ممنوع کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha