۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۴۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85275326
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک روز تا پایان ضرب‌الاجل پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی

اسلام‌آباد- ایرنا- مهلت دولت پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی از این کشور فردا نهم آبان درحالی به پایان می‌رسد که تاکنون بیش از یکصد هزار نفر از اتباع افغانستانی به کشورشان بازگشته اند و دولت اسلام‌آباد نیز تاکید می‌کند که طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی، مطابق با قوانین بین المللی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، طرح دولت این کشور برای خروج مهاجران غیرقانونی که بیشتر آنها را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، روز یازدهم مهرماه امسال کلید خورد و طی آن مهلت یکماهه برای بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورهای متبوع خود از سوی دولت اسلام‌آباد اعلام شد.

وزیر کشور پاکستان روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور هیچ تصمیمی برای تمدید مهلت خروج مهاجران غیرقانونی ندارد و پس از پایان آن، اقدامات قانونی و انتظامی برای بازگرداندن آن دسته از مهاجرانی که همچنان به طور غیرقانونی در کشور بسر می‌برند، اتخاذ خواهد شد.

در آستانه پایان ضرب الاجل پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور امروز در واکنش به اظهارات دفتر آژانس پناهندگان سازمان ملل، اعلام کرد: طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی برای همه خارجی‌هایی که به صورت غیرقانونی در پاکستان بسر می‌برند و صرف نظر از یک ملیت و یا کشور مبدا خاصی اعمال می شود.

ممتاز زهرا افزود: این تصمیم در اجرای قوانین داخلی مستقل پاکستان موثر واقع شده و مطابق با هنجارها و اصول بین المللی است.

وی اظهار داشت: همه اتباع خارجی که به طور قانونی در پاکستان اقامت دارند و ثبت هستند خارج از محدوده این طرح قرار دارند. دولت پاکستان تعهدات خود را در قبال نیازهای حفاظتی و ایمنی افرادی که در موقعیت های آسیب پذیر قرار دارند با جدیت تمام می پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد که کارنامه این کشور در چهل سال گذشته در میزبانی از میلیون‌ها نفر از برادران و خواهران افغانستانی خود گویای این موضوع است.

وی گفت: پاکستان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا تلاش‌های جمعی را برای رسیدگی به وضعیت پناهندگان از طریق پیشبرد راه‌حل‌های بادوام افزایش دهد و برای این منظور اسلام‌آباد به همکاری با شرکای بین المللی خود ادامه خواهد داد.

براساس این گزارش، علیرغم مخالفت های داخلی و خارجی با طرح پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی، این کشور بر اجرای بی وقفه آن اصرار دارد. مسئولان پاکستانی پیش تر گفتند که مواضع و طرح خود را به طالبان افغانستان اعلام کرده و آنان را درباره اهمیت بازگشت مهاجران غیرقانونی متقاعد کرده‌اند.

منابع خبری پاکستان اعلام کردند که یک روز تا پایان ضرب الاجل برای خروج اتباع خارجی غیرقانونی باقی مانده و تاکنون نزدیک به یکصد هزار نفر از اتباع افغانستانی به کشور خود بازگشته‌اند.

علاوه بر ملاحظات و مخالفت‌های سازمان ملل، عفو بین الملل و دیگر نهادهای حقوق بشری رهبران جماعت اسلامی، جمعیت علمای اسلام و حزب ملی عوام پاکستان نیز تجدید نظر در طرح سرکوب پناهجویان غیرقانونی را مطالبه کرده و خواستار خویشتنداری دولت پاکستان در قبال قشر ضعیف پناهجویان به ویژه اتباع افغانستانی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha