شروط موفقیت دیدار شی-بایدن؛ از کاهش تنش‌ها تا معماری جدید روابط

تهران- ایرنا - یک روزنامه چینی در گزارشی درباره دیدار شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهور چین و آمریکا نوشت: برای اینکه این دیدار نتایج ملموس در پی داشته باشد، دو کشور باید به دنبال توافقی بر سر مسائل منطقی قابل اجرا و ساختن زیربنا برای چارچوب سازمانی جدید برای همکاری، باشند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از «سوث چاینا مورنینگ پست»، با توجه به اینکه تمامی نگاه‌ها به نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه (اپک) که از ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد است، این احتمال وجود دارد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی وی در حاشیه این اجلاس فراگیر منطقه‌ای با یکدیگر ملاقات کنند.

این دیدار اولین دیدار رهبران ۲ قدرت اول اقتصادی دنیا پس از یک سال و بعد از اجلاس سالانه گروه ۲۰ در بالی اندونزی است. این درحالی است که دیدار بالی نتایج کمی دربرداشت و به هیچ‌گونه ثباتی در روابط دو کشور نینجامید.

تنها سه ماه پس از نشست بالی و در پی سرنگونی بالون چینی توسط آمریکا، روابط دیپلماتیک دو کشور رو به سردی گرایید و آمریکا تحریم‌های بیشتری در بخش فناوری علیه چین اعمال کرد. همزمان کنگره آمریکا بر آتش تنش‌ها میان دو کشور بر سر تایوان افزود و شی جین پینگ آمریکا را به اعمال محدودیت‌های همه جانبه متهم کرد.

بدین ترتیب نشستی دیگر میان بایدن و شی به مثابه شانسی دوباره برای روابط ۲ کشور خواهد بود. به نظر می‌رسد هر دو طرف برای این دیدار آماده می‌شوند و برخلاف اجلاس بالی، اجلاس سانفرانسیسکو بدنبال دستیابی به نتایج ملموس است. با توجه به مشکلات جدی در روابط چین و آمریکا و جهان جنگ زده‌ای که به رهبری فوری نیاز دارد، اجلاس پیش رو باید ۳ هدف کلیدی را دنبال کند.

این روزنامه اولین هدف از سه مورد برشمرده را ارائه راه‌حل‌هایی مشترک برای از سرگیری مذاکرات سازنده خوانده و برای این موضوع بازگشایی کنسولگری‌های تعطیل (به عنوان نمونه کنسولگری آمریکا در چنگدو و کنسولگری چین در هیستون است)، تسهیل صدور روادید و افزایش پروازهای مستقیم در کنار ار سرگیری تبادل دانشجو میان دو کشور را پیشنهاد کرده است. ساوث چاینا مورنینگ پست عملی شدن این پیشنهاد را عاملی برای بهبود روابط پکن و واشنگتن و کاهش تنش‌ها توصیف کرده است.

این روزنامه چینی با یادآوری سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در شهریور سال گذشته به تایوان که به تعلیق ارتباطات منظم نظامی چین و آمریکا منجر شد، نوشت: خطرات این خاموشی ارتباطی میان ارتش های دو کشور، در اوایل فوریه (دی/ بهمن) و در جریان سقوط بالون چینی و همچنین عبور نزدیک کشتی‌های جنگی دو کشور در تنگه تایوان و جنگنده‌های دو کشور بر فراز دریای جنوبی چین آشکار شد، چرا که خطر درگیری تصادفی بسیار بالا بود.

در این گزارش، دومین هدف قابل پیگیری در جریان دیدار بایدن و شی، بیان اهداف بلندپروازانه دو کشور عنوان شده که می‌تواند مسائلی را از جمله تغییرات اقلیمی و بهداشت جهانی شامل شود. باوجود اینکه جان کری نماینده ویژه آمریکا برای تغییرات اقلیمی با مقامات ارشد چینی چندین بار در سال جاری میلادی ملاقات کرده است، همکاری پکن و واشنگتن در بخش انرژی‌های پاک متوقف شده که موجب نگرانی‌های امنیت ملی برای هر دو طرف است. به علاوه موانع بر سر پیشرفت و بهبود روابط در مسائل بهداشت جهانی با مباحثه هایی از سوی نمایش های سیاسی درباره منشا ویروس کرونا همچنان وجود دارد.

ساوث چاینا مورنینگ پست نوشت: مسلم است که نشست روسای جمهوری دو کشور به زحمت بتواند مشکلات موجود در روابط دوجانبه و بین‌المللی را حل و فصل کند.

در این گزارش سومین هدف پیشنهادی در دیدار بایدن و شی، معماری جدید روابط دوجانبه خوانده شده است. دیدار شی و بایدن در سانفرانسیسکو قطعا پیشرفتی مثبت خواهد بود اما اجلاس‌های سالانه برای حل و فصل مناقشات ریشه‌ای میان دو ابرقدرت کافی نیستند. در واقع مایک گالاگر رئیس جدید جمهوری خواه کمیته انتخاب در امور چین بر طبل ناسازگاری می‌کوبد و هشدار می‌دهد که تلاش‌ها برای ارتباط دوباره با چین به از بین رفتن آمریکا منجر خواهد شد. وی بازگشت به سیاست تعامل با چین را «خطرناک» توصیف کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha