۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷
کد خبر: 85275424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روز جنجالی شورای اسلامی شهر/ تحقیق و تفحص از متروی قم رأی نیاورد

قم-ایرنا- طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری قم روز دوشنبه پس از یک بررسی همراه با چالش و جنجال در نهایت با ۶ رأی ممتنع ، یک مخالف و ۶ رأی موافق به تصویب نرسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا،طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری شهرداری قم به‌عنوان مهم‌ترین طرح یکصدوهشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم درنهایت با یک رأی شکننده تصویب نشد.

منابع مصرفی متروی قم مبهم است

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در خلال بررسی طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری شهرداری قم، گفت: این پروژه باید طی ۶ سال به بهره‌برداری می‌رسید که هنوز درگیر و دار مباحث مختلف فنی و اجرایی است.

سیدمحمدحسین دهناد تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی قطار شهری قم به خاطر عوامل متعددی که نیازمند بررسی‌های ویژه است، بسیار عقب‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

به گفته وی، در خصوص منابع اختصاصی و به‌کار رفته در قطار شهری مباحثی وجود دارد که باید با جدیت نسبت به آن ورود و آن را بررسی کرد.

دهناد یادآور شد: در حالی‌که قطار شهری قم در زمانی که اعتبار لازم را برای خرید واگن داشته، تعلل به خرج داده که هم‌اکنون برای خریداری این تجهیزات باید هزینه‌های هنگفتی را صرف کند.

وی بابیان اینکه از حدود ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اختصاص داده‌ شده به شهرداری قم حدود یک‌سوم آن مصرف نشده درحالی‌که ارزش ریالی آن بشدت کاهش‌یافته است.

وی گفت: با این اوراق مشارکت مصرف نشده که حدود ۲۷۴ میلیارد تومان است، امکان حفاری دست‌کم ۱۰ کیلومتر از قطار شهری قم وجود داشت.

سرنوشت دستگاه حفاری متروی مشخص نیست

دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه بیان داشت: در خصوص مباحث مالی سازمان قطار شهری قم مسائلی وجود دارد که در بهترین حالت تخلف است.

حسین صابری با بیان اینکه احتمال می‌رود دستگاه حفاری متروی قم بدون طی کردن تشریفات قانونی به شهر اصفهان منتقل‌شده است، اظهار داشت: در حالی که تا چند سال پیش امکان خرید هر واگن قطار شهری با قیمت ۶ میلیارد تومانی ممکن بود که هم‌اکنون باید بیش از۵۱ میلیارد تومان برای هر واگن هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای خرید دستگاه حفاری تونل متروی قم هزینه‌های مالی زیادی کرده و مالکیت آن در اختیار قم بوده اما هم‌اکنون مشخص نیست چرا این سیستم از قم خارج‌شده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم، یادآور شد: در حالی متروی قم باید در طول ۶ سال به بهره‌برداری می‌رسید که به خاطر عدم وجود این دستگاه حفاری و همچنین سه بار بازنگری در قرارداد این طرح به سرانجام نرسیده‌است.

متروی قم آماده تست گرم

رییس شورای اسلامی شهر قم در ادامه بیان داشت: همه شرایط فنی و مدیریتی مترو قم جهت بهره‌برداری آماده است و این طرح با تأمین واگن وارد مدار تست گرم خواهد شد.

محسن محرری ادامه داد: تمام مشخصات و مختصات فنی مترو قم به تأیید مسوولان ملی رسیده و این طرح همچنان معطل تأمین واگن جهت بهره‌برداری است.

رییس شورای اسلامی شهر قم گفت: برای تأمین واگن مترو ف دولت سیزدهم پای‌کار آمده و هفته آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری و شهرداری قم جهت تأمین واگن‌های قطار شهری برگزار خواهد شد.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین خط دو مترو نیز به طول ۱۵.۵ کیلومتر از شهرک پردیسان آغاز و در محدوده چهارراه بازار قم خاتمه می‌یابد.

متروی قم در صورت تامین واگن فروردین سال آینده راه اندازی می‌شود.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

درخواست برای تجاری سازی بخشی از فضاهای آموزشی

نرجس نیازمند عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر قم نیز دراین جلسه با اشاره به درخواست برخی از مدارس جهت صدور مجوز برای تجاری شدن بخشی از فضاهای آموزشی آن، گفت: با این اقدام امکان تأمین قسمتی از هزینه‌ها فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام مرتضی استقامت عضو شورای شهر قم نیز با اشاره به اختصاص ۲ روز از حقوق و مزایای اعضای شهر قم جهت کمک‌رسانی به مردم غزه، خواستار تسریع در نام‌گذاری یکی از میدان‌ها یا معابر شهری به نام فلسطین شد.

روح‌الله امراللهی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به لایحه اخذ مجوز پیشنهاد شرایط برگزاری مزایده زمین‌های شهرداری قم با کاربری‌های آموزشی، گفت: در مناطق یک و ۵ شهری قم با کمبود شدید فضاهای آموزشی روبه‌رو هستیم.

وی همچنین با اشاره به روند اجرایی پروژه زیرگذر عماریاسر، تصریح کرد: این پروژه که ۵۶ سال از زمان آغاز آن می‌گذرد تا تملک پلاک‌ها، تا حوالی میدان جانبازان به‌زودی بازگشایی خواهد شد.

امراللهی گفت: شهرداری قم طی چهار سال گذشته هرسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای عملیات اجرایی آن اختصاص داده‌است.

عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به روند آماده‌سازی ایستگاه آتش‌نشانی مادر قم در بلوار پیامبر اعظم(ص)، بیان کرد: این ایستگاه یکی از ایستگاه‌های شاخص و کم‌نظیر در کشور ازنظر سطح تجهیزات و خدمت‌دهی خواهد بود.

در ادامه این جلسه لوایح اخذ مجوز پیشنهاد شرایط برگزاری مزایده زمین‌های شهرداری قم با کاربری‌های آموزشی، قرارداد شهرداری قم و اتاق اصناف در خصوص وصول عوارض کسب و پیشه، برگزاری مناقصه تکمیل احداث ایستگاه آتش‌نشانی مادر و احداث ساختمان فرماندهی آتش‌نشانی و اخذ مجوز نام‌گذاری ۱۸ مورد اسامی پیشنهادی جهت نام‌گذاری شوارع و معابر به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

گفتنی است در این جلسه نام‌گذاری یکی از میدان‌ها شهر قم بنام فلسطین در حمایت از مردم مظلوم غزه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha