حمایت از صندوق حمایت از توسعه کشاورزی گلستان ضروری است

گرگان - ایرنا - نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از صندوق حمایت توسعه کشاورزی این استان که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار بوده، بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، رمضانعلی سنگدوینی روز دوشنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران مجموعه جهادکشاورزی گلستان، اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان دارای هزار و ۸۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال سرمایه دارد.

وی ادامه داد: براساس گزارش مسوولان این صندوق، بهره‌برداران استان ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تولید پایدار بخش کشاورزی دریافت کرده‌اند.

سنگدوینی با بیان اینکه صندوق حمایت توسعه کشاورزی در استان می تواند بیش از این توسعه اقتصادی بهره‌برداران استان نقش‌آفرین باشد، گفت: پیشنهاد می‌شود که پنج درصد از اعتبار تملک دارایی استان به این صندوق تخصص داده شود تا سهم سرمایه‌گذاری دولت که اکنون ۴۴ درصد بوده به رقم ۴۹ درصد رسانده و بهره‌برداران بیشتر از خدمات آن در تولید پایدار استفاده کنند.

به گفته وی کمبود آورده دولت در صندوق توسعه کشاورزی استان، ۲۰۰ میلیارد ریال است.

مطابق داده‌های جهادکشاورزی گلستان، ۲۴۰ تشکل زیر پوشش خدمات صندوق توسعه بخش کشاورزی در گلستان مشغول فعالیت هستند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات کشاورزی در استان، خاطرنشان کرد: پایداری عملکرد تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح باید جزو برنامه محققان باشد.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: مشکل عمده در این مرکز، کمبود اعتبارات پژوهشی است.

علیرضا صابری افزود: با این وجود، مرکز از نیروی انسانی متخصص بهره می‌برد و در کنار بهره‌برداران کشاورزی استان برای تولید پایدار قرار دارد.

وی از فعالیت کمیته علمی «کاشت یک میلیارد درخت» و کمیته «نانو» خبر داد.

فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای ۶ ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که سالانه تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در حوزه‌های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری از سوی ۶۰ محقق تهیه می‌شود.

به گزارش ایرنا استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می‌رود که ساانه بیش از ۹۲ نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می‌شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم اختصاص دارد.

گندم، دانه های روغنی همچون کلزا، مرغ، میگو، سویا، آفتابگردان و پنبه، توتون، پیله تر ابریشم و زیتون از جمله محصولات شاخص گلستان و دارای رتبه در کشور است.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، علاوه بر۶۶۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت‌هایی همچون ۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، افزون بر ۱۲۰ کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و بیش از یکهزار واحد مرغداری دارد.

در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی گلستان از حدود ۳۳ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha