از جاده دسترسی به مسکن مهر تا تعیین تکلیف شورای اسلامی مهرآباد دماوند

دماوند - ایرنا - علیرضا فخاری استاندار تهران به همراه مدیران استانی و شهرستانی روز دوشنبه در سفر یکروزه خود به شهر رودهن در دیدار چهره به چهره با اهالی منطقه مهرآباد به عمده مشکلات و مطالبات اهالی این منطقه پرداخت.

به گزارش ایرنا، در این برنامه که مسئولان شهرستانی و مدیران کل استان و استانداری حضور داشتند مشکلات روستا از جمله جاده دسترسی به مسکن مهر، ورودی روستا، تقسیمات کشوری، جاده فرشتگان، تعیین و تکلیف وضعیت شورای اسلامی، امکانات رفاهی و عمرانی مطرح و توسط علیرضا فخاری استاندار و دیگر مسئولان مربوطه بررسی و دستورات لازم جهت رفع مشکلات موجود صادر شد.

استاندار تهران روز دوشنبه در سفر یکروزه خود به شهر رودهن در دیدار چهره به چهره با اهالی منطقه مهرآباد به عمده مشکلات و مطالبات اهالی این منطقه پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون منطقه مهرآباد شهر رودهن حدود پنج هزار خانوار دارد که ۲۰ هزار نفر جمعیت به صورت میانگین دارد، اگر هر خانواده یک خودرو داشته باشد، قطعا معابر کنونی این منطقه جوابگوی حجم ترافیک نخواهد بود.

علیرضا فخاری با بیان اینکه از سوی دیگر در این منطقه شاهد تردد خودروهای سنگین نیز هستیم، افزود: در کنار نداشتن زیرساخت های لازم در این منطقه، نبود ورودی مناسب جهت تردد نیز از جمله مشکلات است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای ساماندهی ورودی مهرآباد، نیازمند اجرای تقاطع غیرهمسطح است که هم اکنون توسط شرکت مشاور در حال طراحی بود که در نظر با مشارکت راه و شهرسازی و شهرداری رودهن این پروژه اجرا شود؛ درصورت اجرای روگذر از ورودی شهر رودهن به مهرآباد توسط شهرداری در فاز نخست اولویت خواهد بود.

استاندار تهران تاکید کرد: راه دسترسی به مسکن مهر منطقه مهرآباد نیز با توجه به اصلاح هندسی و یا نیاز داشتن به طرح عقب نشینی، نیازمند تدبیر است.

فخاری گفت: مشکلات کنونی مهرآباد رودهن به دلیل موضوعاتی است که به این منطقه تحمیل شده درحالی است که می توانست در زمان خود اقدامات مطلوبی انجام داد که این موضوعات اتفاق افتاده به دلیل نداشتن مدیریت است که تعیین تکلیف وضعیت مدیریت این منطقه قطعا در اولویت خواهد بود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: چندسالی است که موضوع اتصال مهرآباد به شهر رودهن مطرح است که با توجه به درپیش بودن انتخابات و همچنین توجه به موضوعات سیاسی مطرح نبود، قطعا این مهم مورد پیگیری قرار می گرفت اما اکنون این منطقه با مشکل نداشتن زیرساخت های لازم روبرو است.

وی ادامه داد: اکنون مهرآباد رودهن بدون رعایت مقررات شهرسازی درحال توسعه است و اگرچه برخی از ساکنان این منطقه محل دوم زندگیشان است ولی برای ساکنان اصلی این در آینده مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

استاندار تهران با تاکید براینکه اکنون مهرآباد بدون چارچوب و بی اساس در حال توسعه است، افزود: مسکن مهر مهرآباد رودهن نیز بدون برنامه و هدف گذاری و بدون توجه به شرایط و همچنین بی توجهی به زیرساخت ها احداث شده و اکنون با کمبود سرانه های آموزشی، درمانی، خدماتی، ورزشی دست و پنجه نرم می کند.

فخاری با تاکید براینکه اگر زیرساخت ها تامین نشود مشکلات باقی می ماند، یادآور شد: اداره راه و شهرسازی شهرستان در اولین فرصت از محل بازدید داشته و دستگاه های مربوطه را مکلف به ارائه خدمات زیرساختی مربوط به حوزه خود کند و یا از بخش خصوصی برای توسعه این منطقه استفاده نماید.

شورای اسلامی روستای مهرآباد با یک عضو رسمیت ندارد و باید منحل شود

از جاده دسترسی به مسکن مهر تا تعیین تکلیف شورای اسلامی مهرآباد دماوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز در این دیدار به عمده مشکلات و مطالبات اهالی این منطقه پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات کنونی منطقه مهرآباد شهر رودهن نداشتن شورا است و تا زمانی که مراجع قضایی در این خصوص تعیین تکلیف نکنند، شورای مهرآباد اجازه فعالیت ندارد.

میرمحمد غراوی ادامه داد: برای رفع مشکل نداشتن شورا در این منطقه فرمانداری و مراجع قضایی منطقه اگر مدنظر دارند که شورا با یک عضو رسمیت ندارد، باید منحل شود، روش انحلال شورا را طبق قانون اجرا کنند تا بتوانیم شورای بخش را جایگزین شورای کنونی کنیم تا فعالیت های روستا زمین نماند اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

این مسئول گفت: تلاش داریم با سه نفر عضو علی‌البدل و یک عضو باقی مانده شورای می توانند فعالیت خود را ادامه دهند چرا که در این شرایط شورا رسمیت دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در خصوص مطالبه مردم مبنی بر اینکه منطقه مهرآباد رودهن متولی ندارد، تصریح کرد: بافت ۵۰ هکتاری روستا دارای طرح هادی مصوب است که با توجه به اینکه متولی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان و مرجع صدور جواز ساختمانی دهیار روستا می باشد، می توانند در این زمینه خدمات لازم را به اهالی ارائه دهند.

وی ادامه داد: شهرداری رودهن در منطقه ۵۰ هکتاری روستا که دارای طرح هادی مصوب است، دخالتی ندارد و نمی تواند اجازه ساخت دهد ولی اراضی خارج از محدوده روستا که مربوط به حریم شهر می باشد شهرداری جواز ساختمانی را برابر طرح تفصلی صادر می کند و از محل عوارض حاصل از حریم شهر نیز می تواند خدمات ارائه دهد.

غراوی تصریح کرد: حاشیه روستا نیازمند بازنگری طرح هادی است و قطعا از سوی استانداری به بنیاد مسکن نیز ابلاغ می شود و مطالعات بازنگری طرح هادی انجام و در صورت ورود به بافت، مشکلات موجود حل خواهد شد.

وی درخصوص شهر شدن منطقه مهرآباد رودهن نیز گفت: طبق قانون اگر روستایی به جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفر برسد، قابلیت ارتقاء از روستا به شهر را دارد که نیازمند پیگیری از وزارت کشور می باشد اما روستاهایی که در حریم شهر واقع شده است امکان تبدیل شدن به شهر ندارد و از شهر مجاور اداره می شود و شهرداری مجاور باید این منطقه را همچون نقطه شهری تحت پوشش قرار دهد.

این مسئول یادآور شد: البته درصورت ارائه پیشنهاد از سوی فرمانداری شهرستان امکان تبدیل شدن به شهر وجود دارد که لازم است محدوده و حریم مشخص شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha