شهرداری کرمان در قلب بافت تاریخی مستقر شد

کرمان- ایرنا- ساختمان شهرداری منطقه پنج کرمان در بافت تاریخی این کلانشهر افتتاح شد؛ اقدامی که با جابه جایی این ساختمان، غیر از ایجاد محلی به منظور ارائه خدمات به مردم، پیام مهم دیگری هم داشت، اینکه تا در بافت تاریخی حاضر نباشیم و سکونت نکنیم، احیای آن به این راحتی ممکن است میسر نباشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسئولان شهری حالا بیشتر امیدوارند که با جابه جایی ساختمان شهرداری منطقه پنج در یکی از بناهای تاریخی این منطقه، کمک کند که احیای بافت تاریخی شهر کرمان نیز بهتر و بیشتر از قبل رخ دهد.

ساختمان جدید شهرداری منطقه پنج در خیابان امام خمینی(ره)، کوچه شماره ۶ قرار دارد.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید شهرداری منطقه پنج با اشاره به ضرورت حضور و اسکان مردم برای احیای بافت تاریخی گفت: این حضور یعنی مردم بافت تاریخی را برای زندگی و کار انتخاب کنند.

وی افزود: مهمترین راه احیای بافت تاریخی لزوما مرمت نیست، در واقع به هر روشی مردم به مجموعه بافت تاریخی بازگردند این یعنی احیای این منطقه اتفاق افتاده است.

شعرباف با اشاره به اینکه احیای بازار تاریخی کرمان نیز با انجام رویدادهای مختلف در حال انجام است گفت: مطمئن هستیم آمدن و اسکان مردم به احیای بافت تاریخی کمک می کند.

شهردار کرمان با بیان اینکه این بنا(ساختمان جدید شهرداری منطقه پنج) به‌خودی‌خود موضوعیت ندارد تاکید کرد: موضوعیت ایان بنا آن است که با مراجعه مردم به اینجا به حضور بیشتر آنان در بافت تاریخی منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته بر حضور مردم در سه‌شنبه‌بازار یا پنج‌شنبه‌بازار در «میدان قلعه» یا «قلعه‌محمود» اصرار داشتیم ادامه داد: معتقدیم که حضور مستمر مردم بیش از هرچیز دیگری به بافت تاریخی رونق می‌بخشد.

شهردار کرمان همچنین بر پیگیری مستمر برای بهسازی وضعیت زمین مجاور مسجد امام(ره)، مجموعه میدان «ارگ» و خیابان «تجلی»، محله «گلبازخان» و حاشیه گلبازخان تاکید کرد و گفت: تا پایان امسال رویدادهای متعددی در بافت تاریخی رقم می‌خورد.

شهردار منطقه پنج کرمان نیز در این آیین افزود: به طور قطع حضور شهرداری منطقه پنج در فضای بافت تاریخی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت بود.
مرضیه شاه حیدری ادامه داد: اهمیت بافت تاریخی بر کسی پوشیده نیست و حضور شهرداری در این منطقه، محرک توسعه و بافت پیرامون آن است.
وی با اشاره به معماری خاص و اصیل این بنا و همجواری‌ آن با بازار «قلعه‌محمود»گفت: به‌جز بازسازی و ترمیم بام این ساختمان که توسط پیمانکار انجام شد، تمامی مراحل بازسازی، مرمت و تجهیز ساختمان را همکاران ما در شهرداری انجام دادند.

شهردار منطقه پنج کرمان هزینه بازسازی ساختمان جدید این منطقه را افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: فرآیند بازسازی بلافاصله بعد از پایان کار میدان توحید(ارگ) در خردادماه آغاز شد و طی پنج‌ماه کار متوالی و شبانه‌روزی پایان یافت.

عضو شورای شهر کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری منطقه پنج به احیای بافت تاریخی و فرسوده کمک خواهد کرد، افزود: این شهرداری در سال‌های گذشته در مکانی که در دل بافت تاریخی نبود، ایجاد شده بود از این‌رو به احیای بافت تاریخی شهر کرمان نیز کمک چندانی نکرد.
حسین چناران تاکید کرد: ایجاد ساختمان شهرداری منطقه پنج کرمان در دل بافت تاریخی، نقطه امیدی برای احیای بافت تاریخی این شهر است.

وی افزود: دست‌کم در ۲ دوره اخیر شورا این دغدغه وجود داشت که در مجموعه بزرگ شهرداری، مرکزی تاسیس شود تا بتواند به‌طور تخصصی پهنه بافت قدیم را پشتیبانی کند و به کمک امتیازها و مزایا، این پهنه را از کم‌رونقی و تخریب نجات دهد.

چناریان اظهارداشت: تا یک‌سال پیش نیز باوجود مصوبه های حمایتی دولت درخصوص رونق‌بخشی به بافت تاریخی، اتفاق مثبت و پیش‌رونده‌ای در بافت تاریخی کرمان رقم نخورد.

به گزارش ایرنا بافت تاریخی شهر کرمان گنجینه تمام نما و پرگنج تاریخ این سرزمین است با بناهای متعدد و مختلف قدیمی که احیای آنها می تواند هم در رونق گردشگری موثر باشد و هم نشاط و آرامش بیشتری را به شهر و مردمش تزریق کند.

طی چندسال اخیر افتتاح هتل بوتیکی بسیار ارزشمند در یکی از کاروانسراهای شهر کرمان این نوید و اطمینان را به مردم و مسئولان شهر کرمان داده است که هم باید به این سمت رفت و هم می توان خروجی ارزشمندی خلق کرد.

افتتاح ساختمان شهرداری منطقه پنج کرمان در قلب بافت تاریخی شهر کرمان در بود که عصر دیروز و چندساعت قبل از این مراسم، شهردار کرمان در نشست خبری اعلام کرد که تملک های حریم ۲ قلعه باستانی و مهم شهر کرمان به نام دختر و اردشیر با قدمت سه هزارساله در این شهر انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha