روایتی از یک خبر/ اختلاف چین و گروه هفت بر سر ممنوعیت واردات غذاهای دریایی از ژاپن

تهران- ایرنا- وزیران تجارت ۷ کشور صنعتی جهان در بیانیه‌ای لغو فوری اقدامات محدودکننده چین را در قبال واردات غذاهای دریایی از ژاپن، خواستار شدند و از لزوم اتحاد در برابر اقداماتی سخن گفتند که «در روند تجارت اختلال ایجاد کرده است». اما منشا اصلی اختلاف چین و گروه هفت چیست؟

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، وزیران تجارت کشورهای عضو گروه هفت (هفت کشور بزرگ صنعتی) روز گذشته در بیانیه‌ای خواستار «لغو فوری اقدامات غیرضروری دولت چین» در زمینه واردات غذاهای دریایی ژاپن شدند؛ با این وجود پکن اعتقاد دارد رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما در اقیانوس باعث آلودگی ماهی‌های آب‌های اطراف ژاپن شده است.

پیشینه

دولت فومیو کیشیدا با وجود مقاومت شیلات محلی و دولت چین، در اوایل شهریورماه امسال رهاسازی آب تصفیه‌شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی که در اثر سونامی ویرانگر مارس ۲۰۱۱ نابود شد را در اقیانوس آرام آغاز کرد.

بدنبال این رهاسازی، چین و روسیه ممنوعیت‌هایی درخصوص واردات غذاهای دریایی ژاپن از ماه اوت (مرداد/ شهریور) سال جاری میلادی اعمال کردند. البته این ۲ کشور تنها نبودند و بسیاری از کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا مانند کره‌جنوبی، فیلیپین و ... نیز نسبت به این رهاسازی معترض بودند.

دولت چین نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر آنچه که آب «آلوده به مواد هسته‌ای» می‌خواند بارها ابراز کرده و ممنوعیت واردات غذاهای دریایی را برای «حفاظت از جان و سلامت مردم» اعمال کرده است.

چین همچنین شرکت های تولید مواد غذایی را از خرید یا استفاده از غذاهای دریایی با منشأ ژاپن برای فرآوری یا فروش منع کرده است. دولت های هنگ کنگ و ماکائو نیز واردات غذاهای دریایی از ژاپن را ممنوع کرده‌اند.

اهمیت موضوع

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال گفته است که روش رهاسازی آب ژاپن با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر رادیولوژیک «ناچیز» بر مردم و محیط ‌زیست خواهد داشت.

اختلاف ۲ قدرت اقتصادی جهان بر سر ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپن توسط چین بر روابط دوجانبه توکیو و پکن هم سایه انداخته است.

روز گذشته (دوشنبه هشتم آبان‌ماه) و در همین راستا، وزیران تجارت هفت کشور صنعتی شامل آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا بیانیه‌ای را در اوزاکای ژاپن صادر کرده و خواستار لغو فوری اقدامات غیرضروری که منجر به محدود کردن تجارت از جمله تصویب جدید محدودیت های وارداتی غذاهای دریایی ژاپن بود، شدند.

ژاپن ادعا کرده است که بیشتر رادیونوکلئیدها، به جز تریتیوم، قبل از تخلیه از آب از طریق یک فرآیند تصفیه حذف شده‌اند. به گفته کارشناسان، تریتیوم نسبت به سایر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و استرانسیم ضرر کمتری برای سلامت انسان دارد، زیرا تشعشعات ضعیفی از خود ساطع کرده و در بدن تجمع پیدا نمی‌کند.

راحم اسرائیل امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن، روز گذشته از توافق توکیو و واشنگتن برای فروش غذاهای دریایی ژاپنی خبر داد و اعلام کرد واشنگتن باید به طور گسترده‌تر به ژاپن برای خنثی کردن ممنوعیت‌های وارداتی چین کمک کند که به گفته وی بخشی از «جنگ های اقتصادی» پکن علیه توکیو محسوب می‌شوند.

براساس این توافق، این یک قرارداد بلندمدت بین نیروهای مسلح آمریکا، شیلات و شرکت‌های تعاونی شیلات ژاپنی خواهد بود.

اولین خرید ارتش آمریکا از ژاپن فقط یک تن صدف خوراکی را شامل می‌شود؛ این در حالی است که شرکت‌های ژاپنی سال گذشته بیش از صد هزار تن صدف خوراکی به چین صادر کرده بودند.

ارزیابی

در سال‌های اخیر سیاست مهار چین در دریای جنوبی چین افزایش یافته و در ماه‌های گذشته ژاپن در کنار آمریکا، تایوان و هلند به ممنوعیت صادرات تراشه و کالاهای با فناوری بالا به چین اقدام کرده است. به نظر می‌رسد که دعوا بر سر ممنوعیت واردات غذاهای دریایی ژاپن بعد از رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما، بخشی از پاسخ پکن به ممنوعیت صادرات تراشه و کالاهای با فناوری بالا با مشارکت ژاپن باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha