۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85276007
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۷۰ هزار بیمار فشارخونی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج-ایرنا-معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شد و پیش بینی می شود که به همین تعداد نیز بیمار ناشناخته وجود دارد.

"سید علی موسوی رجا" روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اینک ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون از طریق غربالگری در استان شناسایی شدند.

موسوی رجا ادامه داد: ‌ گروه سنی موردهدف این بیماری افراد بالای سی سال است که مطمئن ترین راه تشخیص این نوع بیماری اندازه گیری فشارخون است.

وی شایعترین علامت این بیماری را بی علامتی دانست و تاکید کرد: نداشتن علامت دلیلی بر بیمار نبودن نیست و مهمترین راه شناسایی بیماران سنجش فشارخون توسط پزشک یا کارکنان بهداشتی است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به همکاری بیشتر خانم ها، گفت: با توجه به مراجعات بیشتر زنان برای غربالگری درصد بیماران شناسایی شده در زنان بیشتر از مردان است که مراجعه بیشتر آقایان برای تشخیص بیماری به پزشک و کارکنان بهداشتی را خواستار هستیم.

موسوی رجا با اشاره به وضعیت بیماری نسبت به کشور گفت: درصد شیوع و شناسایی این نوع بیماران در استان ما نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد بطوری که شیوع در استان ما حدود ۱۶ درصد و در کشوری ۱۴.۱۵ درصد است.

مهترین عوامل تشدید کننده این بیماری و سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان وبیماری‌های قلبی عروقی را وی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، تغذیه نامناسب و استرس، اضطراب دانست.

عوامل تشدید کننده فشارخون در استان؛ استفاده بی رویه نمک در نان های محلی و کباب

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به عامل خاص تشدید کننده این بیماری در استان، گفت: مصرف بیش از مقدار توصیه شده نمک(معمول روزی ۵گرم) مخصوصا در نان‌های محلی و کباب زغالی، دسترسی پایین مخصوصا بانوان به فضای مناسب و رایگان برای انجام فعالیت بدنی در تشدید و افزایش آن اثر دارد.

چالش های شناسایی فشارخون در استان

موسوی رجا با برشمردن چالش های شناسایی فشارخون در استان، گفت: مراجعه و تعدد مشارکت مردان برای تشخیص و غربال‌گری این بیماری بسیار پایین می باشد و علی رغم مشغله کاری آقایان انتظار می رود حداقل یکبار برای سنجش فشارخون خود به پایگاه یا خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

ارجاع ندادن بیماران به بخش بهداشت از دیگر چالش ها است چرا که پزشکان بسیاری از بیماران خود را به بخش بهداشت ارجاع نمی دهند و درصد زیادی از بیماران شناخته نشده از این طیف افراد هستند.

وی با اشاره به آخرین چالش شناسایی گفت: بیماران انتظار دارند بخش بهداشت داروی رایگان در اختیار آنها قراردهد در صورتی که بخش بهداشت چند قلم مکمل محدود در اختیار دارد و دارویی رایگان برای درمان این بیماران در اختیار ندارد که یکی از دلایل مراجعه پایین این بیماران به بخش بهداشت به همین دلیل است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به راههای پیشگیری، تصریح کرد: فعالیت بدنی روزانه حداقل ۳۰ دقیقه، دوری از مصرف دخانیات و الکل، محدود کردن مصرف غذاهای چرب و شیرینیجات و نمک، دوری از استرس و فشارهای روحی به کاهش و مبتلا نشدن به این بیماری کمک می کند.

موسوی رجا تصریح کرد: تشخیص زودهنگام بیماری با مراجعه به موقع به مراقب سلامت و پزشک و پایبندی به سبک زندگی مناسب و درمان مناسب به کنترل بیماری کمک کرده و از بروز عوارض پیشگیری خواهد شد.

وی به عوارض مراجعه و پیگیری نکردن بهنگام را هشدار داد و تاکید کرد: عوارض این بیماری نارسایی کلیه، تاثیر بر عروق چشم، بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی و سکته قلبی و مغزی در پی دارد.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یکهزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی دارد اما همچنان از داشتن برخی زیرساخت های بهداشت و درمانی محروم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha