افزایش منطقه‌بندی شبکه بخشی از مشکلات آبرسانی سمنان را رفع می‌کند

سمنان- ایرنا- مدیر عامل آب و فاضلاب استان سمنان گفت: افزایش منطقه‌بندی شبکه آبرسانی مرکز استان از سه به هفت منطقه به تقویت فشار آب در بخش خانگی و آشامیدنی کمک می‌کند.

محمد طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون سه منطقه‌ برای شبکه آبرسانی وجود دارد که یکی در نزدیکی پل جهاد، دیگری در نزدیکی شرکت آب و فاضلاب استان و سومی در نزدیکی آب و فاضلاب شهرستان سمنان قرار دارد و افزایش منطقه‌بندی به هفت منطقه جزو برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: افزایش منطقه‌بندی شبکه آبرسانی شهرستان سمنان از سه به هفت، به منظور پایداری شبکه آبرسانی و تقویت فشار آب در بخش خانگی و آشامیدنی، نیازمند ۶ هزار میلیارد ریال است.

افزایش منطقه‌بندی شبکه بخشی از مشکلات آبرسانی سمنان را رفع می‌کند

مدیر عامل آب و فاضلاب استان سمنان تصریح کرد: ایجاد مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۴۳ هزار متر مکعب و اصلاح شبکه به طول ۸۰ کیلومتر، از جمله پیش‌نیازهای افزایش منطقه‌بندی شبکه آبرسانی شهرستان سمنان به منظور پایداری شبکه آبرسانی و تقویت فشار آب در بخش خانگی است.

کاهش توان آبدهی منابع آبی موجود در استان سمنان و به ویژه شهر سمنان با آغاز گرما در سال ۱۴۰۲ بیش از هر زمانی خودنمایی کرد و به دغدغه‌ای برای مردم و مسوولان تبدیل شد؛ به گفته کارشناسان، چشمه‌های روزیه و گل‌رودبار منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان محسوب می‌شوند که دبی خروجی چشمه روزیه به دلیل خشکسالی در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۷۰ لیتر بر ثانیه رسید و این در حالی است که در شرایط بارندگی مناسب، خروجی آب چشمه روزیه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه بود و این کاهش خروجی بر فشار آب بخش خانگی اثر گذاشت و تابستان ۱۴۰۲ مردم سمنان با مشکلاتی مواجه بودند.

پیش بینی برای رفع هر گونه مشکل و اختلال و یا کاهش فشار در شبکه آبرسانی در آینده، مهمترین توجیه برای افزایش تعداد مناطق شبکه آبرسانی در شهرستان سمنان مدنظر است.

به بیان دیگر، اکنون میزان خروجی آب به کمتر از نصف کاهش یافته است و به دلیل تنش آبی، از آبِ باکیفیت مناسب چاه‌ها برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان سمنان کمک گرفته شد؛ این در حالی است که استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌ زیرزمینی، سمنان را درگیر پدیده خاموش و جبران‌ناپذیر فرونشست زمین کرده است.

طبق گزارش‌ها ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در شهر سمنان از طریق آب‌های سطحی و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مورد نیاز این شهر، به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این در حالی است که در گذشته وضعیت برعکس بود و بیشترین میزان تامین آب از منابع سطحی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha