عدالت‌محوری دولت بهترین فرصت مطالبه‌گری برای توسعه کردستان است

سنندج- ایرنا- نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه عدالت محور دولت به مناطق محروم، بهترین فرصت مطالبه‌گری و تحقق توسعه کردستان است.

پرویز اوسطی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر منطقه ای توسعه و تقویت زیرساختهای حوزه حمل و نقل آن است.

وی با اشاره به اتمام طرح راه آهن همدان–سنندج و بهره برداری از آن تا اواخر هفته جاری با حضور رییس جمهور افزود: ریل و خط آهن نقش تاثیرگذاری در جذب گردشگر و جابجایی کالا و خدمات دارد که دولت سیزدهم این آرزوی دیرینه مردم کردستان را محقق کرد و جای قدردانی ویژه دارد.

به گفته نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، این طرح با هشت هزار میلیارد ریال مطالبات معوق پیمانکار طرح و نیاز به تزریق بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار جدید به دست دولت سیزدهم رسیده بود که در اولویت کاری قرار گرفت و با تلاش استاندار کردستان، مجمع نمایندگان استان و مسوولان عالی دولت، این اعتبار تخصیص یافت و کاری ارزشمند صورت گرفت.

اوسطی یادآور شد: این طرح نه تنها منافع منطقه ای که منافع ملی را هم در بردارد چرا که تلاش می شود تا مرز باشماق و عراق ادامه یابد.

وی ادامه داد: ادامه این خط آهن تا مرز باشماق در ماده ۲۳ در مراحل پایانی دستور کار وزرات راه و شهرسازی و نمایندگان استان هم ردیف بودجه ای برای آن گرفته اند ولی با توجه به صعب العبور بودن منطقه، هزینه بسیار بالایی را می طلبد که زمان بر خواهد بود ولی پیگیری برای اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه، با جدیت ادامه خواهد یافت.

کردستان سرآمد جذب اعتبارات سفرهای استانی

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مصوبات دور نخست سفر استانی رییس جمهور کشورمان به کردستان در مقایسه با دیگر استانها، یک سر و گردن بالاتر بود، افزود: در زمینه تخصیص اعتبارات و اجرای طرحهای بر زمین مانده، کردستان استان برتر کشور بود.

اوسطی با بیان اینکه بخشی از مصوبات هنوز عملی نشده است، اظهار کرد: در دور اول سفر رییس جمهور ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای بخش آبخیزداری استان تصویب شد که بخش کمی از آن محقق شد و این مساله برای دشتهای شرقی استان حیاتی است.

سهم ملی برای خطوط نفوذی برقرسانی به چاههای کشاورزی نیز مصوبه دیگری بود که این نماینده مجلس آن را بر زمین مانده برشمرد و خواستار اهتمام وزرات نیرو برای تحقق آن شد.

اوسطی این را هم گفت که حضور سه باره یک رییس جمهور در مدت یک سال در کردستان بی سابقه است و آقای رییسی با همه مشغله ای که دارد، نشان دارد هم خود و هم هیات دولت سیزدهم نگاهشان به کردستان توسعه محور است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این دولت با همت توانست، کلان طرحهای بزرگ بر زمین مانده را در حوزه مختلف به اتمام برساند که در حوزه آب، وزرات نیرو تلاش کرد تا کار انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه را عملیاتی کند و امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری از این طرح نیز باشیم.

وی به سیاست دولت مبنی بر تعریف نکردن طرح جدید به دلیل خیل طرحهای نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: در دور دوم سفر تلاش می کنیم تا با بهره گیری از نگاه مثبت دولت، اعتباری برای جمع آوری شبکه فاضلاب شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت جذب کنیم چون در حال حاضر حدود ۱۸ شهر استان فاقد این شبکه هستند.

اوسطی اجرای این طرح را کمک به بازچرخانی آب مصرفی به چرخه استفاده مجدد دانست و گفت: این آب می تواند به بخش صنعت تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به نبود منابع مالی پایدار شهرداری ها اشاره کرد و افزود: در دور نخست سفر اعتباری در حوزه عمران شهری مصوب نشد و امیدواریم که در دور دوم مصوباتی در ازنی زمینه داشته باشیم.

سهم کم کردستان از زمینهای کشاورزی آبی و نیاز به نگاه ویژه دولت

اوسطی یکی از مطالبات ویژه کردستان را که مبتنی بر ظرفیتهای آن است، استفاده از منابع آبی تجدیدپذیر استان در حوزه سدها اعلام کرد و گفت: شاخص بهره مندی کردستان از زمینهای زراعی آبی۱۴ درصد و این شاخص در کشور ۴۵ درصد است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کردستان سرشاخه پنج حوضه آبخیز کشور است و با منابع آبی موجود می شود با تبدیل اراضی دیم به آبی به ویژه در شرق استان، معضل بیکاری را رفع کرد.

اوسطی افزود: استفاده از منابع داخلی نظیر کشاورزی می تواند جایگزینی به جای چشم دوختن به ورود سرمایه از خارج از استان شود که شاید همخوانی لازم را هم نداشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه امنیت غذایی کشور هم می شود به ثبات و پایداری رسید و کردستان هم با استفاده از این فرصت، ظرفیتهای بالقوه خود را بالفعل کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یکی از انتظارات دیگر کردستان از دولت سیزدهم را سرمایه گذاری هلدینگهای بزرگ ملی در این استان برشمرد و گفت: اقداماتی در این زمینه در حوزه فولاد شروع شده ولی کافی نیست و دولت باید اقدامات موثرتری در این راستا داشته باشد تا عقب افتادگی ها کردستان جبران شود.

اوسطی با اشاره به قطع تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به دلیل سیاستهای مهار تورم، ادامه داد: در صدد هستیم تا اعتباری برای تولید و اشتغال با توجه ویژه دولت، برای کردستان تصویب شود و بنگاههای اقتصادی کوچک مقیاس، راه اندازی شود.

وی گلایه ای هم از وزارت بهداشت داشت که با وجود تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای بیمارستان قروه، این واحد درمانی هنوز پی‌کَنی هم نشده و دستگاه ام آر آی خریداری شده هم راه اندازی نشده است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در این بخش در کردستان ضعفهایی دارد کهبا توجه به روحیات آقای رییسی انتظار می رود تا در این زمینه ورود جدی داشته باشند تا کار به اعلام ترک فعل مدیران به حوزه قضایی نرسد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha