۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85276077
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طالبان افزایش ۵ برابری تجارت با ازبکستان را خواستار شد

تهران- ایرنا- در دیدار یک هیات رسمی ازبکستان از افغانستان، طالبان افزایش حجم تجارت با تاشکند را از ۶۰۰ میلیون دلار فعلی به بیش از سه میلیارد دلار در سال خواستار شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس، طالبان در دیدار با یک هیئت اقتصادی و سیاسی ۴۵ نفره از ازبکستان که از ۲۹ تا ۳۰ اکتبر(ششم و هفتم آبان) از کابل بازدید کرد همچنین خواهان کاهش هزینه های ترانزیت محموله های افغانستان از طریق خاک ازبکستان شده اند.

هدف از این سفر توسعه تجارت دوجانبه، حل مسایل ترانزیتی بین دو کشور و همچنین افتتاح نمایشگاه تجاری در کابل عنوان شد.

جمشید خوجایف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان که سرپرستی هیات را به عهده داشت با چندین مقام حکومت طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر در امور اقتصادی و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت دیدار کرد و طرف ها در مورد همکاری در زمینه های راه آهن، حمل و نقل، معدن، مدیریت منابع آب و گسترش فرصت های آموزشی برای جوانان افغان گفت و گو کردند.

خوجایف در این نشست ها صلح و ثبات در افغانستان را خواستار شد و آن را برای منطقه مهم خواند. وی همچنین وعده داد که ازبکستان در زمینه های ترانزیت، تجارت و کشاورزی با افغانستان همکاری کند.

وی موضوع هزینه های بالای برای ترانزیت محموله های افغانستان از طریق ازبکستان را مطرح کرد و خواستار کاهش آن شد. او همچنین از ازبکستان خواست که تعرفه های تجاری ترجیحی ویژه با افغانستان را در نظر بگیرد تا تعادل تجاری بین کشورها برقرار شود.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان نیز گفت که به منظور افزایش مبادلات تجاری بین افغانستان و ازبکستان از ۶۰۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار، از ماه آینده بندر «حیرتون» به صورت شبانه روزی فعالیت خواهد کرد.

این گزارش خاطرنشان می کند که ازبکستان نیز روند اخذ ویزا را برای تجار و رانندگان افغان ساده کرده است.

در نتیجه دیدارها و مذاکرات انجام شده در این سفر، طرفین قراردادهای صادرات و واردات به ارزش حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار را امضا کردند.

همچنین در بخشی از این سفر، نمایشگاه محصولات ازبکستانی در پارک چمن کابل افتتاح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha