۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85276149
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرعامل تعاونی باغداران ملایر: قیمت کشمش ثبات ندارد

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر گفت: کشمش به عنوان یک محصول صادراتی، هنوز ثبات قیمتی ندارد و هر سال باغداران شهر جهانی انگور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.

«احمد غیاثوند» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال به خاطر سرمازدگی باغ‌های انگور و افت شدید محصول، قیمت کشمش به یکباره بالا رفت و ثبات قیمتی نبود که در بازار تعادل ایجاد کند.

وی افزود: همواره ابتدای فصل برداشت و تهیه کشمش، قیمت محصول پایین است و کشاورز باید محصول خود را انبار کند تا آخر فصل بتواند با قیمت مناسبی بفروشد، اما اکثر باغداران ملایری انباری برای نگهداری کشمش و سبزه خود ندارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر ادامه داد: به دلیل نبود انبار و محل مناسبی برای نگهداری کشمش، باغدار چون نیاز به پول دارد، مجبور است با هر قیمتی محصول برداشتی خود را به کارخانه‌دار بفروشد و باغدار متضرر می‌شود.

غیاثوند بیان کرد: از جهاد کشاورزی و انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش شهرستان درخواست داریم حداقل ۲ ماه قبل از برداشت محصول، یک تیم کارشناسی تشکیل و برآورد قیمت کشمش انجام شود.

وی ادامه داد: این تیم کارشناسی می‌تواند قیمت بازارهای هدف در داخل و خارج از کشور را بررسی و قیمت نهایی و رقابتی را ارایه کند که هم محصول کشمش قابل رقابت در بازار باشد، هم در حق باغدار اجحاف نشود و از طرفی کارخانه‌داران و واحدهای فرآوری کشمش متضرر نشوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر اظهار داشت: اگر کشمش ثبات قیمت داشته باشد، با نوسانات نرخ ارز، قیمت کشمش تغییر پنج تا ۱۰ درصدی خواهد داشت و این تغییر قیمت عادلانه خواهد بود.

صنایع تبدیلی؛ الزام جدی صنعت انگور و کشمش

غیاثوند نبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات حوزه انگور و کشمش ملایر برشمرد و گفت: با توجه به کیفیت و ارزش بالای غذایی انگور ملایر، اگر صنایع تبدیلی در این شهرستان داشتیم، چندین فرآورده می‌توانستیم از انگور تولید و روانه بازار کنیم که ارزش افزوده بالایی هم برای کشاورز داشت.

وی با بیان اینکه انگور ملایر تک‌رقمی و بیدانه سفید است، افزود: با توجه به اینکه باغداران ما خردادماه نیاز به پول دارند، باید ارقام جدید تازه‌خوری پرورش داده و جایگزین کنیم.

مدیرعامل تعاونی باغداران ملایر با تاکید بر اینکه باغداران همچنان مشکل تامین نهاده‌ها را دارند، بیان کرد: مشکل توزیع نهاده‌ها باید در سطح استانی حل شود و نهاده‌هایی همچون کود فسفاته و کربنات پتاسیم باید به موقع به دست کشاورز برسد.

غیاثوند یادآور شد: با توجه به کمبود محصول بر اثر سرمازدگی، انگور و کشمش دیگر استان‌های کشور وارد ملایر می‌شود که کیفیت محصول ما را ندارد و با برند کشمش ملایر صادر می‌شود که بدون شک به کشمش این شهرستان آسیب می‌زند.

مبارزه با زنجره مو نیازمند اعتبار است

وی با بیان اینکه تعهد ارزی عمده‌ترین مشکل را پیش‌روی کشمش و صادرات این محصول قرار داده است، تاکید کرد: به همین منظور افرادی وارد صنعت کشمش ملایر شده‌اند که صلاحیت کافی را ندارند و با مخلوط کردن کشمش این شهرستان با کشمش دیگر استان‌ها، این محصول صادراتی را در مرز خطر قرار داده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ملایر در عین حال آفت خطرناک «زنجره مو» و بحران کم‌آبی را از دیگر مشکلات صنعت انگور و کشمش برشمرد و مبارزه بیولوژیک را تنها راه مقابله با این بیماری عنوان و اظهار داشت: حل این مشکلات نیازمند تخصیص ردیف بودجه است.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای بیش از ۱۲ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌ها برداشت می‌شود.

نظام تولید انگور دره جوزان ملایر سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاروزی جهان به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha