ثبت‌نام نهایی و گرم شدن رایزنی‌های انتخاباتی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد – ایرنا - آمارهای ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری بیانگر افزایش ۶۲ درصدی حضور داوطلبان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره یازدهم است و این نشان از گرم شدن رایزنی و چانه‌زنی‌های سیاسی برای داغ کردن تنور انتخابات در بین فعالان و گروه های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسامی ثبت‌نام‌شدگان نهایی داوطلبان انتخابات در چهارمحال و بختیاری اگر چه به اسم منتشر نشده است، اما برخی از افرادی که برای انتخابات مجلس داوطلب شده‌اند در فضای مجازی و حقیقی اقدام به معرفی برنامه‌های خود برای کسب آرا مردم می‌کنند.

با وجود اینکه هنوز احزاب رسمی در چهارمحال و بختیاری بیانیه یا اطلاعیه‌ای مبنی بر اعلام حمایت از اسم‌های انتخاباتی به رسانه‌ها نداده‌اند اما پیشینیه فعالیت سیاسی افرادی که زمزمه ثبت‌نام آنها در فضای مجازی و حقیقی شنیده می‌شود حاکی از آن است که بیشتر گروه‌ها و احزاب شناسنامه‌دار و شناخته شده سیاسی در استان در انتخابات پیش رو حضور دارند.

تعداد داوطلبان حضور در دوره گذشته یعنی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری ۲۲۹ نفر بود این درحالی است که این آمار در دوره دوازدهم به ۳۷۰ نفر افزایش یافته است.

این آمار حاکی است: از تعداد ثبت‌نام کنندگان برای حضور در عرصه رقابت دوزادهمین دوره انتخابات چهارمحال و بختیاری ۳۳۰ نفر معادل ۸۹ درصد را مردان و ۴۰ نفر معادل ۱۱ درصد نیز سهم بانوان است؛ افزایش ۶۴ درصدی حضور زنان به عنوان داوطلبان نهایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری از جمله دیگر نکات برجسته این دوره از انتخابات به شمار می‌رود.

براساس آمارهای ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری شمار داوطلبان زن در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان ۲۵ نفر بود که در این دوره این تعداد به ۴۰ نفر و همچنین شمار داوطلبان مرد نیز با ۶۲ درصد افزایش از ۲۰۴ نفر در دوره یازدهم، به ۳۳۰ نفر در دوره دوازدهم افزایش یافته است.

افزایش مشارکت و حضور جوانان در میان داوطلبان نهایی حضور در عرصه انتخابات از جمله دیگر نقاط برجسته دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شوراس اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری است.

براساس آمار ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری سن ۴۵ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان این استان کمتر از ۴۵ سال است که نسبت به ۳۴ نفر دوره یازدهم افزایش نشان می‌دهد؛ این به معنی حضور قابل توجه جوانان در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی است.

۱۲درصد از ثبت‌نام کنندگان در رده سنی بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۲۰ درصد ۳۵ تا ۴۰سال، ۲۰ درصد سن ۴۰ تا ۴۵ سال، ۱۴ درصد سن ۴۵ تا۵۰ سال، ۱۵درصد ۵۰ تا ۵۵ سال، ۱۳ درصد ۵۵ تا ۶۰ سال ، چهار درصد ۶۰ تا ۶۵سال و ۲ درصد ۶۵ تا ۷۵ سال هستند.

۱۵۲ نفر از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارمند، ۵۳ نفر بازنشسته، ۴۵ نفر فرهنگی، ۳۲ نفر استاد دانشگاه، ۲۴ نفر آزاد، ۱۴نفر وکیل یا قاضی، پنج نفر نماینده مجلس، چهار نفر روحانی، چهار نفر بیکار، سه نفر نظامی و ۳۲ نفر سایر مشاغل هستند.

از مجموع ثبت‌نام کنندگان برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ۲۹۴ نفر معادل ۷۹ درصد فوق لیسانس، ۵۰ نفر معادل ۱۴ درصد دکترا، ۱۹ نفر معادل پنج درصد لیسانس و هفت نفر معادل ۲ درصد دارای مدرک تحصیلی حوزوی هستند.

براساس گزارش ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری سه درصد از مدیران این استان برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی برابر ماده ۳۲ قانون انتخابات در مهلت قانونی استعفا کردند.

کسب رتبه پنجم ثبت‌نام در چهارمحال و بختیاری نسبت به کرسی

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، استان چهارمحال و بختیاری نسبت به چهار کرسی که در اختیار دارد رتبه پنجم کشور را از نظر ثبت‌نام داوطلبان به خود اختصاص داده است و براین اساس در این استان برای هر کرسی ۹۲.۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری چهار حوزه انتخابیه دارد که بیشترین ثبت‌نام داوطلبان با ۱۱۴ نفر در حوزه انتخابیه شهرستان‌های شهرکرد، فرخشهر، سامان و بن و کمترین ثبت‌نام داوطلبان با ۶۴ نفر مربوط به حوزه بروجن است.

همچنین در حوزه اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار و حوزه انتخابیه لردگان، فلارد و خانمیرزا هر کدام ۹۶ نفر ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند.

شمار هیات‌های اجرایی انتخابات در شهرستان‌ها و بخش‌های چهارمحال و بختیاری ۳۱۹ نفر است.

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: مشارکت پرشور مردم در عرصه انتخابات چشم‌انداز روشنی برای پیشرفت و تعالی کشور، موجب تضمین و اقتدار ایران اسلامی و منجر به بازتولید قدرت نرم کشور در مقابل جنگ ترکیبی دشمن می‌شود.

محسن حسین‌میرزایی با تاکید بر اجرای مر قانون از سوی برگزارکنندگان انتخابات گفت: رعایت اصل بی‌طرفی مطلق در امر انتخابات از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه برگزار کنندگان انتخابات باشد.

حسین میرزایی با بیان اینکه سلامت و صیانت از رای مردم به عنوان حق‌الناس از جمله ضرورت‌ها و الزامات قانونی است که باید مورد توجه برگزارکنندگان انتخابات باشد اضافه کرد: انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی به مفهوم واقعی است و ایران اسلامی تنها کشوری است که مردم تنها میدان‌دار اصلی انتخابات به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان روز ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha