۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴
کد خبر: 85276699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدیمی ترین نشریات دانش آموزی کتابخانه آستان قدس رونمایی شد

مشهد- ایرنا- قدیمی‌ترین مطبوعات دانش آموزی ایران موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه ۱۳ آبان و روز دانش آموز در مشهد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از این نشریات گفت: نخستین بار روزنامه علمی در سال ۱۲۹۳ قمری و در دوره ناصرالدین شاه به این موضوع پرداخته است این روزنامه در چهار صفحه منتشر می‌شد و در کنار نام آن، تصویر فرشته بالداری بود که کتابی در دست داشت.

بیتا ایمانی افزود: مطالب مندرج در روزنامه علمی، ماهیتی آموزشی داشت و به اخبار آموزشگاهی هم به شکلی ویژه توجه می‌کرد. مطالب آن به زبانی ساده نوشته می‌شد و از همکاری نویسندگان نوجوان و نوقلم نیز بهره می‌گرفت.

وی ادامه داد: روزنامه دانش، در سال ۱۲۹۹ قمری به عنوان ارگان علمی مدرسه دارالفنون انتشارش را آغاز کرد و علیقلی مخبرالدوله وزیر علوم، سرپرست این نشریه بود. نخستین نشریه با نام دانش آموز هم در سال ۱۳۱۳ شمسی توسط انتشارات کانون اسلام با مدیریت علی اکبر گلچین منتشر شد.

کارشناس مطبوعات آستان قدس ادامه داد: نخستین نشریه درباره دانش آموزان، در سال‌۱۳۲۷ شمسی بار دیگر با نام دانش‌آموز توسط وزارت فرهنگ و با مدیریت عباس یمینی شریف و اقبال یغمایی چاپ شده است.

وی در ادامه به بیان تاریخچه ای از وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۷ پرداخت که طی آن دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران راه پیمایی کردند، اما توسط نظامیان رژیم شاه به خاک و خون کشیده شدند.

ایمانی به انعکاس این رویداد در مطبوعات آن روز اشاره و بیان کرد که روزنامه ها با تیترهای مختلفی این واقعه را ماندگار کردند. روزنامه خراسان عنوان کشتار خونین در دانشگاه تهران، روزنامه آفتاب شرق دانشگاه تهران کشته داد. دیروز بین دانشجویان دانشگاه تهران و مأموران حکومت نظامی درگیری بوجود آمد و چند نفر مجروح و بقتل رسیدند را برای این حادثه انتخاب کردند.

وی افزود: روزنامه آیندگان نیز تیتر، تجاوز مأموران حکومت نظامی به حریم دانشگاه و روزنامه اطلاعات تیتر "مأموران حکومت نظامی دیروز با گاز اشک آور و شلیک گلوله به دانشگاه حمله بردند" را به این ماجرا اختصاص داد.

کارشناس مطبوعات آستان قدس به آمار متناقض شهدای این واقعه نیز پرداخت و گفت: این آمار در خبرگزاری ها تا ۱۰ نفر اعلام شد در حالیکه دانشجویان آن را ۶۵ نفر عنوان کردند و فرمانداری نظامی این آمار را صفر اعلام کرده بود.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha