روایتی از یک خبرI چین؛ نگرانی‌های جمعیتی و ترویج «فرهنگ فرزندآوری»

تهران- ایرنا- «شی جین پینگ» رییس جمهور چین که کشورش به تازگی جایگاه «پرجمعیت‌ترین کشور جهان» را به هند واگذار کرده، از فدراسیون زنان این کشور خواسته تا نسبت به ترویج «فرهنگ فرزندآوری» بین چینی‌ها اقدام کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شی جین پینگ روز دوشنبه هفته جاری و در سخنرانی خود برای فدراسیون زنان این کشور با ابراز نگرانی در خصوص کاهش جمعیت در این کشور، خواستار کمک این نهاد دولتی به تقویت افزایش جمعیت از طریق ترویج «فرهنگ فرزندآوری» شد.

پیشینه
آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که جمعیت هند و چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است. عنوان پر جمعیت‌ترین کشور دنیا برای سال‌ها در اختیار چین قرار داشت اما این کشور که از سال ۱۹۷۸ و در پی سیاست‌های اصلاحی، «سیاست تک فرزندی» را اجرایی کرده بود، در سال ۲۰۱۸ این سیاست را کنار گذاشت و حتی در حال حاضر برای خانواده‌هایی که ۲ فرزند یا بیشتر داشته باشند نیز امتیازاتی در نظر گرفته است.

مجله تایم آمریکا در گزارشی نوشته است که نرخ رشد جمعیت در چین در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۷۸ رسیده است. براین اساس به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در چین، تنها ۶.۷۷ نوزاد در سال گذشته بدنیا آمده‌ که نشان‌دهنده کاهش تمایل مردم این کشور برای فرزندآوری است.

شبکه خبری سی سی تی وی چین درباره اظهارات رئیس جمهوری، برای اعضای فدراسیون زنان گزارش داد: شی از فدراسیون زنان خواست تا فعالانه فرهنگ ازدواج و فرزندآوری، هدایت جوانان به سمت ازدواج، وظایف پدر و مادر بودن و امور خانوادگی را ترویج کرده و از سیاست‌های فرزندآوری حمایت کنند.
اهمیت موضوع
نیل توماس پژوهشگر گروه اوراسیا و موسسه مارکوپولوی چین با مقایسه سخنرانی‌های شی جین پینگ در جمع اعضای فدراسیون زنان این کشور نوشت: در حالی که شی، در سال ۲۰۱۸ خواستار «کمک زنان برای ایجاد توازن بین خانواده و کار شده و از زنان نسل جدید خواسته بود تا همزمان با مسوولیت‌های اجتماعی خود در امور خانوادگی نیز مشارکت داشته باشند» اما در سال ۲۰۲۳ و پنج سال بعد از آن از اعضای این نهاد دولتی خواست تا «نوع جدیدی از فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را ترویج دهند و از سیاست‌های فرزندآوری حمایت کنند».

شی در سال ۲۰۱۳ در سخنرانی خود برای اعضای فدراسیون زنان تاکیده کرده بود که بسیار مهم است که زنان «همسران و مادران خوبی» باشند زیرا این موضوع باعث تضمین «رشد سالم نسل بعدی» خواهد شد.

سخنرانی امسال شی جین پینگ، همزمان با کاهش دنباله‌دار جمعیت در چین انجام شده که یک نشانه بارز آن واگذاری جایگاه پرجمعیت‌ترین کشور جهان به هند به عنوان یک رقیب استراتژیک است.

ارزیابی
مجله تایم درباره سخنرانی شی و تاکید وی بر ترویج فرهنگ‌آوری نوشت که رییس جمهور چین نسبت به پنج سال پیش، تمرکز بیشتری بر ایفای نقش سنتی‌تر از سوی زنان دارد.

در سال ۱۹۷۸ و بعد از اتخاذ سیاست تک فرزندی از سوی دنگ شیائوپنگ، جمعیت در چین به نفع مردان منحرف شد. در سال‌های گذشته و با مشخص شدن تاثیرات مخرب سیاست‌های جمعیتی در چین از جمله پیری جمعیت، کاهش توسعه اقتصادی و فشار بر صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های پیش رو، دولت چین سیاست تک فرزندی را کنار گذاشت زیرا که پیری جمعیت و کاهش آن پیامدهای ناگواری برای دومین اقتصاد جهان به ویژه بعد از سال ۲۰۳۰ در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha