«روزهای سینمای ژاپن» آغاز شد/ عسگرپور: سینمای‌ ژاپن، هویت و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده است

تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در مراسم «روزهای سینمای ژاپن» گفت: یکی از ویژگی‌های سینمای ژاپن که در تعداد قابل توجهی از آثارش نمایان است؛ تلاش برای حفظ هویت فرهنگی بوده که همه می‌دانیم در دوران جدید و با هجوم انواع محتواهای غیربومی چه کار سخت و پیچیده‌ای است.

به گزارش ایرنا، شب گذشته -۹ آبان- خانه هنرمندان میزبان سینمای ژاپن بود. در این برنامه که با عنوان «روزهای سینمای ژاپن» و با همکاری مشترک خانه هنرمندان ایران و سفارت ژاپن برگزار شد، کوروسو تاکی‌کو، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن به همراه محمدمهدی عسگرپور حضور داشتند. همچنین و جمعی از نویسندگان و چهره‌های فرهنگی و هنری چون حجت قاسم زاده‌اصل، امیر اسفندیاری، قاسم گلی‌پور، امیر اثباتی، عباس یاری، احمد محیط طباطبایی، سیاوش حقیقی، الهه گودرزی، رائد فرید زاده، علی قاسمی، پریچهر مشرفی، نیلوفر محمودی و.. در این مراسم حاضر بودند.

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این مراسم ضمن خوشامدگویی به کوروسو تاکی‌کو، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن، گفت: کشور ژاپن با فرهنگ و هنری قوی و با تاریخی کهن دارای مولفه‌های مهم و معروف فرهنگی است که در سختی‌های دوران همواره تلاش کرده بنیان‌های قابل اتکای خود را حفظ کند و از خود سیمایی قابل ارزش و قابل احترام به جهان معرفی کند.

«روزهای سینمای ژاپن» آغاز شد/ عسگرپور: سینمای‌ ژاپن، هویت و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده است
محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن اشاره به مطرح بودن سینمای ژاپن در جهان تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های سینمای ژاپن که در تعداد قابل توجهی از آثارش نمایان است؛ تلاش برای حفظ هویت فرهنگی بوده که همه می‌دانیم در دوران جدید و با هجوم انواع محتواهای غیربومی چه کار سخت و پیچیده‌ای است. آنها عمدتاً مردمانی سخت‌کوش، باانگیزه و البته با اندوخته‌های مهم که برگرفته از تجارب نسل‌های پیش از خود است؛ می‌توانند خالق آثاری باارزش باشند.

وی افزود: سینمادوستان ایرانی همواره در طول دهه‌ها با آثار سینمای ژاپن و به خصوص آثار کلاسیک ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند؛ البته در سال‌های اخیر هم نسل جدیدتری از فیلمسازان ژاپن توانستند در معرفی فرهنگ و زندگی مردم ژاپن موفقیت‌های خوبی داشته باشند.

عسگرپور در پایان اظهار داشت: امروز برای خانه هنرمندان ایران روز بسیار خوب و ویژه‌ای‌ست. روزی که امکان میزبانی برای چندفیلم از سینمای ژاپن فراهم شده است. از این بابت از سفارت ژاپن تشکر می‌کنم و امیدوارم این حرکت ارزشمند تدوام یابد.

«روزهای سینمای ژاپن» آغاز شد/ عسگرپور: سینمای‌ ژاپن، هویت و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده است
کوروسو تاکی‌کو، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن

کوروسو تاکی‌کو، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن، نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: خوش‌حالم که امروز در اینجا شاهد یک همکاری فرهنگی دیگر، میان دو کشور در حوزه‌ی سینما هستیم. می‌دانم که برخی کارگردان‌های ژاپنی میان ایرانیان محبوب هستند؛ اما باید دانست که ژاپنی‌ها نیز به سینمای ایران علاقه دارند. کارگردان فیلمی که امروز پخش می‌شود، از علاقه‌مندان سینمای ایران به‌ویژه آثار کیارستمی بوده و تاثیراتی از سینمای ایران گرفته است.

وی افزود: علاوه بر فیلم «گل‌های دیگری»، شما را به تماشای دو فیلم دیگر که در روزهای آتی نمایش داده می‌شود نیز دعوت می‌کنم. چراکه در آنها به برخی مسائل جامعه‌ی معاصر ژاپن پرداخته شده است.

سایتو می‌می، وابسته مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی سفارت ژاپن در ایران نیز در صحبت‌هایی درباره فیلم «گل‌های دیگری» گفت: این اثر دومین فیلم بلند اوکودا یوسوکه است که حول حادثه‌ای در حومه توکیو می‌چرخد. در این اثر اندوه، ترس، خشم در پس‌زمینه یک محله آرام و بی‌سر و صدا به تصویر کشیده شده. نقطه اصلی این فیلم، سرخوردگی جمعیت و مشکلات ناشی از آن بوده که در ژاپن به معضلی تبدیل شده است.

«روزهای سینمای ژاپن» آغاز شد/ عسگرپور: سینمای‌ ژاپن، هویت و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده است

سایتو می‌می همچنین در این فیلم، نشان می دهد که زندگی با سالمندان و مراقبت از آنها، با چه چالش‌هایی همراه است. درون‌مایه این فیلم برگرفته از تجربه شخصی خود کارگردان است. این کارگردان از علاقمندان به سینمای ایران بوده که به گفته خود در ساخت این فیلم از سینمای ایران چیزهایی آموخته است. فیلم «گل‌های دیگری» سال گذشته در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد.

شب گذشته در این مراسم فیلم «گل‌های دیگری» به نمایش درآمد و قرار است در روزهای آتی فیلم‌های «خداحافظی طولانی» ساخته ناکانو ریوتا و «درخت تنهای آلو» به کارگردانی واجیما کوتارو در ساعت ۱۷ چهارشنبه و پنجشنبه ۱۰ و ۱۱ آبان برای علاقه مندان به نمایش در بیایند.

رویداد «روزهای سینمای ژاپن» به عنوان بخشی از رویداد ماه فرهنگی ژاپن تا ۱۱ آبان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha