۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85277342
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ مورد اهدای عضو در زنجان ثبت شد

۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85277342
۱۲ مورد اهدای عضو در زنجان ثبت شد

زنجان - ایرنا - مسوول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ مورد مرگ مغزی در این استان شناسایی و ۱۲ مورد منجر به اهدای عضو و رضایت‌گیری شد.

شهریار اماموردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نحوه و شرایط اهدای عضو اشاره کرد و افزود: با اعلام شرایط بالینی بیمار توسط کارشناسان امر مبنی بر احتمال مرگ مغزی در بیمارستان‌ها، درخواست بررسی و تایید مرگ مغزی صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: در این خصوص فرآیندهای قانونی و علمی برای تایید مرگ مغزی در بالین بیمار انجام‌ می‌شود که اولین قدم بررسی بالینی بیمار از نظر تایید و یا عدم تایید مرگ مغزی است.

این مسوول ادامه داد: بعد از تایید قطعی مرگ مغزی، اجازه پزشک معالج بیمار و قبل از ورود به بحث رضایت‌گیری، حمایت از ارگان‌های حیاتی بیمار اساسی‌ترین اقدام به شمار می‌رود و تلاش می‌شود قلب و دیگر ارگان‌های حیاتی بیمار برای اهدا، کیفیت مطلوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این خصوص یکی از شروط مهم در اهدای ارگان‌های حیاتی بیمار، این است که گردش خون بیمار و مهم تر از آن، قلب بیمار تپش داشته و زنده باشد.

اماموردی با بیان اینکه دلیل این موضوع هم‌ به نبود فعالیت مغز در راستای فرماندهی و هدایت ارگان‌های بدن است افزود: در نهایت، بعد از این اقدامات، رضایت گیری انجام می گیرد که خود مرحله ای مهم محسوب می شود.

مسوول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بعد از این مرحله نیز مورد مرگ مغزی برای اهدای عضو به بیمارستان سینا تهران اعزام و تایید دوباره نیز توسط اعضای مستقر در آنجا انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: گروه اهدا عضو از کادر درمان هستند که دوره‌های بین‌المللی تخصصی و طولانی‌مدت را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپری کرده اند.

اماموردی یکی از دلایل اصلی کاهش اهدای عضو در استان را دخالت اطرافیان و بستگان اعلام کرد و گفت:‌ این امر متاسفانه به عدم رضایت‌گیری منتهی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha