فاضلاب ۲۰۵ شهرک صنعتی تصفیه و بهره‌برداری می‌شود

ورامین - ایرنا - معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تصفیه و بهره‌برداری ۱۷۶ هزار متر مکعب فاضلاب‌های صنعتی در قالب ۲۳۲ مدول تصفیه خانه طی شبانه روز خبر داد و گفت: این عملیات در ۲۰۵ شهرک صنعتی کشور انجام می شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فتحعلی محمد زاده روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات شهرک‌ صنعتی چرمشهر، سالاریه و ناحیه صنعتی ملا آقایی شهرستان ورامین بر آینده نگری برای بازچرخانی پسآب و پایش از مبدأ تأکید کرد و اظهار داشت: تصفیه فاضلاب و سرانجام دفع پساب تولیدی واحدهای صنعتی بر عهده واحدهای صنعتی مستقر در شهرکها بوده که با احداث تصفیه خانه فاضلاب با رعایت مقررات پساب خروجی واحدها به شبکه فاضلاب متصل و تصفیه نهایی در محدوده ضوابط و مقررات محیط زیست انجام می شود.

وی هدف از ایجاد تصفیه‌خانه های صنعتی را کنترل آلایندگی و استحصال پساب خروجی و بازچرخانی آن برای مصرف در داخل شهرک‌های صنعتی در بخش آبیاری فضای سبز و مصرف واحدهای تولیدی حائز شرایط اعلام کرد و افزود: استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها به عنوان منبع آب پایدار و گامی موثر در توسعه بخش صنعت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز در این نشست گفت: در شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه هشت پروژه جهت ایجاد زیرساخت به منظور شهرک سازی به مبلغ ۴۸۴ میلیارد ریال تعریف شده است.

سعید صادقی افزود: این پروژه‌ها شامل تکمیل سردرب ورودی شهرک صنعتی چرمشهر، اصلاح و بازسازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه، رفع نواقص طرح ارتقاء تصفیه خانه، محوطه سازی ساختمان فناوری، احداث فضای سبز محوطه ساختمان فناوری، عملیات زیرسازی، روسازی و روکش آسفالت خیابان‌های زون خوراک دام و طیور، اجرای تاسیسات موتورخانه و تجهیزات سالن آمفی تئاتر ساختمان فناوری می شود.

این مسئول بر لزوم تأمین آب برای صنایع این استان تأکید و خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از راهکارهای موجود، پساب صنایع می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی، ادامه داد: استفاده از پساب تولید شده صنایع در شهرک‌ها، تغییر کاربری چاه‌های بلااستفاده از جمله راهکارهای مختلف تامین آب برای واحدهای صنعتی و تولیدی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اظهار داشت: ایجاد و توسعه شبکه فاضلاب، اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از محیط زیست توسط سرمایه‌گذاران امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

صادقی یادآور شد: رعایت ضوابط زیست محیطی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستلزم تعامل و همکاری بیشتر است تا واحدهای تولیدی بدون هیچ دغدغه ای به تولید مشغول باشند.

در این نشست که در ادامه بازدید از تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه صورت گرفت، در خصوص مشکلات زیرساختی ناحیه صنعتی ملا آقایی و مشکلات تصفیه خانه بحث و تبادل نظر و راهکارهای لازم برای رفع موانع ارائه شد.

به گزارش ایرنا، شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۶۴ به منظور ساماندهی صنایع چرم و دباغی که به صورت پراکنده در سطح استان تهران فعالیت می کردند در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ورامین احداث شد و هم اکنون بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در آن مستقر است که بیشتر در حوزه تولید چرم و سالامبور فعالیت می کنند.

تولید حجم انبوه فاضلاب واحدهای تولیدی، مسوولان را بر آن داشت تا نخستین فاز تصفیه خانه آن را در سال ۱۳۸۰ با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان احداث کنند.

فاضلاب خروجی واحدهای تولید چرم با فلزات سنگین همراه است که ورود آن به محیط زیست و مراتع جنوبی دشت ورامین، مشکلات عدیده زیست محیطی به همراه دارد.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha