شیب افت سطح آب در دشت‌های ممنوعه خراسان رضوی کاهشی شد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طبق مطالعات علمی و دانشگاهی با اقدامات تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی طی ۲ سال گذشته در این استان، شیب افت سطح (تراز) آب در دشت‌های ممنوعه این استان بهبود و حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا طاهری روز چهارشنبه در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح «داناب» یا طرح دانش‌آموزی نجات آب بین شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و آموزش و پرورش استان افزود: کسری مخازن آبهای زیرزمینی این استان در گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که با اقدامات تعادل بخشی آب از جمله انسداد چاههای غیر مجاز و فرهنگ سازی مصرف آب، کسری مخازن آبهای زیر زمینی استان بهبود یافته و اکنون به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که سال آبی گذشته فقط ۷۷ میلیمتر بارندگی در شهر مشهد ثبت شد و ۷۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: همراهی مردم و پذیرش ذهنی مردم در خصوص خشکسالی و کم آبی منجر شد تا تابستان امسال بدون مشکل از شرایط تنش آبی عبور کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین استان خراسان رضوی به عنوان پیشتاز در سطح کشور، تمام چاه های کشاورزی را مجهز به کنتور هوشمند نموده است و این شرکت امروز لوکوموتیو استفاده صحیح از منابع آبی در کشور و حتی منطقه است.

طاهری تاکید کرد: در عرصه منابع آبهای زیر زمینی در کشور و استان اقدامات خوبی صورت گرفته که نتیجه آن کاهش شیب افت تراز آب در دشت های ممنوعه استان به رغم وجود خشکسالی های پیاپی است.

وی گفت: طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب (داناب) در اسفند ۱۳۸۸ برای نخستین بار در کشور با همکاری مشترک شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی تعریف و عملیاتی شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان داشت: در این طرح با هدف افزایش سطح آگاهی و حساسیت دانش آموزان و معلمان پیرامون مفاهیم آب، مفاهیم آموزشی با همکاری کارشناسان شرکت و معلمان در سطح مدارس مقطع متوسطه به صورت فوق برنامه ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، طرح نجات آب که در سطح ملی از آن با نام «داناب» یاد می شود به عنوان یک برنامه ابتکاری در بخش مدیریت نرم افزاری منابع آب در استان خراسان رضوی تعریف شد و سپس در سطح ملی اجرا شد.

خراسان رضوی از سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان پیشگام در این طرح فعال بوده و هر سال علاوه بر دریافت بیش از هفت هزار اثر علمی-فرهنگی و هنری از سطح مدارس، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تاثیر مثبت در مداخله آموزشی دانش آموزان پیرامون مفاهیم تعادل بخشی منابع آب و سازگاری با کم آبی داشته است.
در این طرح دانش آموزان با مفاهیمی همچون منابع و مصارف آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت؛ چرخه آب در طبیعت، آب های سطحی و زیرزمینی، آب مجازی، کاربرد و بهینه سازی آب در کشاورزی، بازچرخانی پساب، تصفیه فاضلاب و کیفیت آب آشنا می شوند.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha