۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۵۸
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85277722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت حقوق بین‌الملل برای حل بحران فلسطین ناکافی است

اصفهان-ایرنا-پژوهشگر حقوق بین‌الملل و حقوق بشر گفت: ظرفیت‌ حقوق بین‌الملل بمنظور حل بحران فلسطین در کوتاه‌مدت ناکافی و کم است و قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل در این زمینه نیز بیشتر جنبه مشورتی دارد.

به گزارش ایرنا، امیر مقامی روز چهارشنبه در نشست تخصصی «حقوق و مساله فلسطین» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: یکی از راهکارهای حقوق بین‌الملل برای حل بحران فلسطین، دعوت ۲ طرف مناقشه به خویشتن‌داری و رعایت قوانین حقوق بشری است.

وی با اشاره به شکست شورای امنیت در جنگ اخیر فلسطین و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر آتش‌بس انسان دوستانه در نوار غزه و فلسطین اشغالی گفت: قطعنامه‌های مجمع عمومی قدرت اجرایی نداشته و بیشتر مواقع جنبه مشورتی دارد.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این نشست گفت: جنایت هایی که در زمان حاضر در غزه در حال روی دادن است، شان و کرامت انسان‌ها را نقض می‌کند و به جامعه بشری آسیب می‌زند.

لیلا رییسی افزود: مسوولیت کیفری فردی در جامعه بین‌الملل در باره اشخاصی است که بواسطه مسوولیت‌های حاکمیتی مرتکب جنایت‌های بین‌المللی می‌شوند.

وی با بیان اینکه دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) برای جنایات و رویدادهای بین‌المللی تشکیل می‌شود، اظهار داشت: امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت جامعه بین الملل، یک نظام حقوقی بین‌المللی - کیفری تشکیل شده و همچنین دادگاه‌های مختلفی شکل گرفته است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با طرح این پرسش که آیا می‌توان در زمان حاضر از ظرفیت ایجاد شده در جامعه بشری در باره مساله فلسطین و جنایات مرتکب شده علیه آن استفاده کرد و عاملان و مرتکبان این جنایات فجیع را پای میز محاکمه کشید، گفت: در این زمینه با توجه به اینکه مقامات صهیونیستی دارای مصونیت دیپلماتیک هستند، امکان محاکمه آنها در دادگاه‌های بین‌المللی میسر نیست.

یکی دیگر از استادان دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این نشست با اشاره به روند تشکیل دولت اسرائیل، قطعنامه اولیه سازمان ملل مبنی بر تخصیص ۵۵ درصد از مساحت فلسطین به هفت درصد جمعیت را غیرعادلانه خواند و گفت: سایر مسائل موجود در این چند دهه در منطقه فلسطین ناشی از بی‌توجهی به عدالت‌محوری است.
محمد شریف شاهی، وضعیت رژیم صهیونیستی را با توجه به اسناد بین‌المللی در حالت «اِشغال» دانست و افزود: تنها راه صلح در این بحران، تحمیل نکردن وضعیت ناعادلانه فعلی است.
در این نشست استادان دانشگاه به پرسش‌های دانشجویان در باره حقوق بین الملل و مساله فلسطین پاسخ دادند.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین شنبه ۱۵ مهر برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیری را با نام «طوفان‌الاقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی که در این عملیات غافلگیر شد برای جبران شکست خود اقدام به بمباران وحشیانه مناطق مسکونی غزه کرده که تاکنون هزاران شهید و زخمی برجا گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha