جای خالی اورژانس در پرآمد و شدترین بوستان مشهد

مشهد- ایرنا- "بوستان ملت" به عنوان قدیمی‌ترین بوستان‌ و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری کلانشهر مشهد، که روزانه هزاران شهروند، زائر و گردشگر را میزبانی می‌کند، هنوز از وجود پایگاه اورژانس ۱۱۵ برای ارائه خدمات و فوریت‌های پزشکی به مراجعان بی‌بهره است.

به گزارش ایرنا، کلانشهر مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی بزرگترین شهر زیارتی و سیاحتی کشور است که در کنار جمعیت افزون بر چهار میلیون نفری ساکن، سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است که به این شهر سفر می کنند.

بوستان ملت مشهد در سال ۱۳۴۳ و در دوره پهلوی دوم با نام "پارک آریامهر" در مکانی خارج از محدوده شهری ایجاد شد اما پس از چند سال در سال ۱۳۴۵ به دلیل توسعه شهری، این بوستان ۷۲ هکتاری با بیش از ۳۵ هزار اصله درخت در بافت شهری مشهد قرار گرفت و اکنون در کنار بوستان کوهسنگی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود.

جای خالی اورژانس در پرمراجع‌ترین بوستان مشهد

این بوستان بزرگ دارای امکانات رفاهی و تفریحی از جمله نخستین شهربازی مشهد، به وسعت سه هکتار، به عنوان نخستین مجموعه دارنده تجهیزات استاندارد شهربازی در کشور، مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) شامل کتابخانه، کلاس‌های فرهنگی، هنری، مسجد و غیره است.

دریاچه، مجتمع جانبازان بوستان ملت با ارائه خدمات ۲۴ ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعی، «باغ رز» به عنوان بخش سرپوشیده ویژهٔ بانوان و دارای امکانات و تجهیزات ورزشی، استخر روباز مردانه به مساحت هزار و ۲۵۰ مترمربع با گنجایش ۴۰۰ نفر، خانه شطرنج، زمین‌های ورزشی متعدد شامل زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکیت، زمین مخصوص دوچرخه سواری، دویدن و ورزش دور تا دور بوستان، از جمله امکانات رفاهی این بوستان به شمار می‌رود.

با توجه به امکانات رفاهی ذکر شده در این بوستان، روزانه شاهد حضور شمار انبوهی از مردم اعم از زائران و مجاوران حرم رضوی در این مجموعه هستیم که حفظ سلامت و امنیت آنان از مسایل مهم و مورد توجه متولیان بهداشت و درمان مشهدالرضا محسوب می شود.

جای خالی اورژانس در پرمراجع‌ترین بوستان مشهد

احداث ۲ پایگاه اورژانس در بوستان‌های مشهد

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب و به هنگام به عموم مردم، تاکنون ۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در مناطق خاص شهر مشهد ایجاد شده است.

دکتر علی یزدانی افزود: یک پایگاه اورژانس ۱۱۵ در بوستان "سرشور" و پایگاهی دیگر در بوستان "رافونه" در خیابان ایثارگران مشهد راه‌اندازی شده است.

بوستان ملت و لزوم احداث پایگاه اورژانس ۱۱۵

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بالا بودن میزان مراجعات روزانه افراد به بوستان ملت، تجمع انبوه افراد سالمند در این محل، انجام میانگین روزانه پنج ماموریت اورژانس در محدوده این مجموعه و نیز دسترسی مناسب بوستان به خیابان‌های اطراف از دلایل ضرورت ایجاد پایگاه اورژانس ۱۱۵ در بوستان ملت مشهد است.

دکتر یزدانی، حاشیه بلوار معلم مابین بلوار آزادی و چهارراه آزادشهر را به عنوان محل دارای دسترسی مناسب به حاشیه خیابان برای تردد آمبولانس و مناسب برای احداث پایگاه اورژانس ۱۱۵ عنوان کرد و افزود: حداقل مساحت مورد نیاز برای ایجاد این پایگاه، ۵۰۰ متر مربع است که برای راه اندازی پایگاه اورژانس در این مکان به حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه هم اکنون میانگین زمان رسیدن آمبولانس اورژانس به بالین بیمار در کلانشهر مشهد بیش از ۱۸ دقیقه است، عنوان کرد: این در حالی است که استاندارد زمان رسیدن آمبولانس اورژانس به بالین بیمار در این شهر حدود ۱۲ دقیقه تعریف شده است.

یزدانی افزود: با توجه به بالا بودن بار ترافیکی محدوده پیرامونی بوستان ملت مشهد، در صورت بروز حادثه و ایجاد مصدومیت برای افراد حاضر در این بوستان، زمان رسیدن آمبولانس اورژانس به بالین بیمار طولانی خواهد بود که با احداث پایگاه اورژانس ۱۱۵ در این منطقه، این زمان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

جای خالی اورژانس در پرمراجع‌ترین بوستان مشهد

وی ادامه داد: نزدیک ترین پایگاه اورژانس ۱۱۵ به این بوستان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد مستقر است که با توجه به بار ترافیکی زیاد این منطقه، رسیدن آمبولانس اورژانس بر بالین مصدومان این بوستان ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که با ایجاد پایگاه اورژانس در فضای سبز بوستان این زمان به کمتر از پنج دقیقه کاهش خواهد یافت.

با ایجاد پایگاه اورژانس در فضای سبز بوستان این زمان به کمتر از پنج دقیقه کاهش خواهد یافت.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای کاهش این زمان نیز فضایی به مساحت ۳۰ متر مربع در داخل بوستان ملت شامل کانکسی به ابعاد ۲۰ متر مربع برای استقرار کارشناس اورژانس و تجهیزات فوریت‌های پزشکی و توقفگاهی به مساحت ۱۰ متر مربع برای استقرار آمبولانس نیاز است.

یزدانی افزود: راه‌اندازی این پایگاه با چالش‌هایی از جمله تخصیص نیافتن زمین از سوی شهرداری و واگذار نشدن فضای فیزیکی موقت توسط مدیریت بوستان ملت مواجه است که ساماندهی این وضعیت نیازمند همکاری این سازمان‌ها است.

وی ادامه داد: تا کنون برای راه‌اندازی این پایگاه اقداماتی از جمله مکاتبات متعدد با شهرداری مشهد، طرح در شورای همتای استانداری خراسان رضوی و نیز نامه نگاری با معاونت عمرانی شهرداری انجام شده که البته نتیجه ای در برنداشته است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: شهرداری مشهد برای استقرار این پایگاه فضایی واقع در زیرگذر پایانه آزادی و توقفگاه را پیشنهاد داده است که مکان پبشنهادی به علت شلوغی و تردد زیاد برای استقرار پایگاه اورژانس مناسب نیست.

دکتر یزدانی با بیان اینکه تا کنون شهرداری مشهد برای استقرار پایگاه‌های اورژانس در نقاط حساس شهر مشهد همکاری خوبی داشته است که انتظار داریم در راستای ایجاد پایگاه اورژانس در بوستان ملت نیز مساعدت و همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: نشان دادن اهمیت بالای دسترسی داشتن مناسب مردم به خدمات فوریت‌های پزشکی به ویژه در نقاط حساس شهری از جمله بوستان ها و مکان‌های تجمع انبوه سطح شهر از وظایف اصحاب رسانه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

نخستین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در راه‌آهن مشهد افتتاح شد

جای خالی اورژانس در پرمراجع‌ترین بوستان مشهد

استقبال شهرداری از استقرار اورژانس در ایستگاه‌های آتش‌نشانی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: چنانچه اورژانس قصد پوشش بوستان ملت را دارد ما آمادگی لازم را برای همکاری داریم.

مهدی یعقوبی افزود: در گذشته به دلیل فقدان فضای مناسب داخل بوستان ملت، ایستگاه کوچکی برای آتش نشانی در این بوستان مستقر بود که پس از احداث پایانه آزادی در فضای مناسبی پایگاه آتش‌نشانی خارج از فضای بوستان احداث و این ایستگاه منتقل شد که بخشی از این ایستگاه نیز در قسمت بالای پایانه مستقر است و چنانچه اورژانس درخواست خود را ارائه دهد، بخشی از این پایگاه را برای استقرار خودرو در اختیار اورژانس می گذاریم.

به اورژانس ۱۱۵ مشهد اعلام شده در هر ایستگاه آتش نشانی که درخواست داشته باشند، فضایی برای استقرار خودرو و پایگاه اورژانس در اختیارشان گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اینک ۵۴ ایستگاه آتش نشانی در مشهد فعال است، ادامه داد: به اورژانس نیز اعلام شده که در هر ایستگاه آتش نشانی که درخواست داشته باشد، فضایی برای استقرار خودرو و پایگاه اورژانس در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

معاون شهردار مشهد بیان کرد: شهرداری در نقاط مختلف شهر درخواست همکاری مشترک با اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی مشهد را داشته و دارد که یکی از مهمترین آنها استفاده از ظرفیت دانشگاه برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده بیمارستان‌های قائم و امام رضا (ع) به عنوان نقاط پرتردد شهر است که به تازگی به تفاهمی در این خصوص دست یافته ایم و چنانچه کار طبق روال پیش رود در این محدوده ها ایستگاه آتش نشانی ایجاد خواهد شد.

یعقوبی افزود: وجود پایگاه اورژانس در بوستان زائرپذیر "غدیر" مشهد نیز ضروری است که تا کنون اورژانس ۱۱۵ مشهد با این امر موافقت نکرده است و طبق گفته مسوولان اورژانس این مکان را از طریق پایگاه‌های مجاور پوشش می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha