تور آسیایی وزیر خارجه آمریکا و رایزنی با شرکای منطقه‌ای درخصوص تحولات غزه

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی روزهای ۲ الی ۱۰ نوامبر (۱۱ الی ۱۹ آبان) به سرزمین‌های اشغالی، امان، توکیو، سئول و دهلی نو سفر خواهد کرد.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، وب گاه رسمی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن در سفر به تل آویو با مقام‌های (رژیم) اسرائیل در مورد ادامه تلاش‌ها برای محافظت از شهروندان آمریکایی در اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه، تلاش برای تضمین آزادی فوری گروگان‌ها، افزایش سرعت و حجم ورود کمک‌های بشر دوستانه به غزه برای توزیع میان غیرنظامیان فلسطینی و جلوگیری از گسترش جنگ اسرائیل با حماس، گفت وگو و رایزنی خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، بلینکن در ادامه تور آسیایی خود به اردن رفته و با مقام‌های امان در مورد لزوم اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان، تعهد مشترک به تسهیل افزایش و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به اجبار به خارج از نوار غزه کوچانده نخواهند شد، گفت وگو و رایزنی خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: وزیر خارجه آمریکا در امان همچنین در مورد مکانیسم‌های فوری برای توقف خشونت، آرام کردن لفاظی‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای رایزنی خواهد کرد و بر تعهد ایالات متحده به همکاری با شرکای خود برای ایجاد شرایط لازم برای صلح پایدار در خاورمیانه از جمله ایجاد یک کشور فلسطینی تاکید خواهد کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در ادامه راهی توکیو خواهد شد تا در دومین نشست وزرای خارجه گروه هفت در سال ۲۰۲۳ شرکت کند.

بلینکن در توکیو همچنین دیدارهای دو جانبه‌ای با فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و یوکو کامیکاوا وزیر خارجه این کشور خواهد داشت تا در مورد اولویت‌های دو جانبه از جمله حمایت از احیای اقتصادی اوکراین و نیازهای انرژی و تقویت همکاری‌های فی‌مابین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام گفت وگو و رایزنی کند.

این بیانیه می‌افزاید: وزیر خارجه (آمریکا) سپس به سئول سفر خواهد کرد تا با یون سوک یول رئیس جمهور، پارک جین وزیر خارجه و چو ته یونگ مشاور امنیت ملی کره جنوبی دیدار کند.

بلینکن در سئول درباره راه‌هایی که ایالات متحده و کره جنوبی می‌توانند به چالش‌های جهانی از جمله جنگ روسیه علیه اوکراین و همکاری نظامی رو به رشد روسیه با کره شمالی و همچنین بی‌ثباتی در خاورمیانه پاسخ دهند، بحث خواهد کرد. آنها همچنین در مورد تلاش‌های متقابل برای حمایت از سرمایه‌گذاری دو جانبه و امنیت اقتصادی گفت وگو خواهند کرد.

بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا سپس برای شرکت در گفت وگوی وزیران ۲+۲ که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده نیز در آن شرکت خواهد کرد، به دهلی‌نو سفر خواهد کرد.

بلینکن در دهلی نو با سویر امانیام جایشانکار وزیر خارجه، راجنات سینگ وزیر دفاع و دیگر مقام‌های ارشد هندی دیدار خواهد کرد تا در مورد نگرانی‌ها و تحولات دو جانبه و جهانی و تحولات هند و اقیانوس آرام با آنها گفت وگو و رایزنی کند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بلینکن وزیر خارجه این کشور هفته جاری بار دیگر به خاورمیانه باز می‌گردد و به سرزمین‌های اشغالی و چند کشور منطقه سفر خواهد کرد.

همچنین وزارت خارجه کره جنوبی نیز روز چهارشنبه اعلام کرده بود که وزیر خارجه آمریکا هفته آینده برای مذاکراتی پیرامون کره شمالی و سایر مسائل به کره جنوبی سفر خواهد کرد.

نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha