۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 933
کد خبر: 85278356
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدهد سفید با راننده زن به رفسنجان آمد

۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85278356
هدهد سفید با راننده زن به رفسنجان آمد

کرمان - ایرنا - نخستین کتابخانه عمومی سیار استان کرمان با عنوان هدهد سفید، درحالی که توسط اولین بانوی کتابدار کتابخانه عمومی سیار کشور مدیریت می‌شود، امروز (پنجشنبه) با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شهر کُشکوییه شهرستان رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، کتابخانه سیار هد هد سفید پنجاه و دومین کتابخانه سیار کشور قلمداد می شود که مسئولیت آن بر عهده مریم داودیان، اولین بانوی کتابدار کتابخانه عمومی سیار کشور قرار دارد.

این کتابخانه سیار با هدف توسعه عدالت فرهنگی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده است.

ارائه ۶۰ نوع خدمت فرهنگی

مشاور امور مجلس دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این آیین گفت: این نخستین کتابخانه سیار در استان کرمان و نیز پنجاه و دومین کتابخانه سیار در کشور است و باید به سمتی پیش برویم که کتابخانه ها فعالیت های غیر از امانت دادن کتاب را هم ارایه کنند.

سید حسن سید ابراهیم افزود: در برنامه جدید بنا داریم ۶۰ نوع خدمات فرهنگی، علمی و آموزشی در کتابخانه ها ارایه شود، به عنوان مثال خانه خلاق را در کتابخانه ها فعال کردیم تا بچه ها و کودکان بتوانند بهره مند شوند.

وی افزود: تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۸۲ صورت گرفت و اینک سه هزار و ۷۵۰ کتابخانه عمومی با ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو در نقاط مختلف کشور احداث شده است.

هدهد سفید با راننده زن به رفسنجان آمد

سید ابراهیم افزود: تعداد ۳۳۸ کتابخانه عمومی در استان کرمان و ۱۰ کتابخانه عمومی در شهرستان رفسنجان به ارائه خدمات می پردازند.

وی اظهار داشت: امسال در سفر رییس جمهور به استان های همدان و ایلام به ترتیب ۷۰۰ و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و ساخت و ساز کتابخانه ها مصوب شده و امیدواریم در استان کرمان هم مصوبه ای داشته باشیم.

مشاور امور مجلس دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: در برنامه ششم تکلیف شده در روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر با کمک شهرداری ها، راه و شهرسازی، دولت و خیرین کتابخانه احداث شود و تامین نیرو هم با نهاد کتابخانه های عمومی کشور باشد.
وی ادامه داد: شبکه کتابخانه یکی از گسترده ترین شبکه های فرهنگی در کشور محسوب می شود که جا دارد دولت در توسعه زیرساخت های فرهنگی و کتابخانه ها کمک کند.

سید ابراهیم تصریح کرد: ایران رتبه ۱۵ جهانی و بین المللی، رتبه پنجم در آسیا و رتبه اول را در منطقه از لحاظ سرانه کتابخانه های عمومی دارد.

گسترش کتابخانه ها در برنامه هفتم توسعه
وی در ادامه ضمن محکومیت جنایات صهیونیست ها در غزه خاطرنشان کرد: مسئولان عالی در دولت قول دادند که در برنامه هفتم توسعه کتابخانه های روستایی در کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مشاور معاون پارلمانی رییس جمهور هم در این آیین اظهار داشت: امیدواریم حرکت راه اندازی کتابخانه های سیار در کشور توسعه یابد.

علی اسماعیلی تاکید کرد: البته این کتابخانه های سیار در کشور در محل های فرودگاه ها و دیگر مکان های عمومی هم ایجاد شده است اما در تلاش هستیم تا همه شهرها و روستاها از این موهبت کتابخانه های سیار بهره مند شوند.

فرماندار رفسنجان نیز با اشاره به مزایای راه اندازی کتابخانه سیار کشکوییه بیان کرد: کتابخانه سیار تاثیر به‌سزایی دارد اگر بتوان حتی یک دقیقه به سرانه کتابخوانی اضافه کرد، ارزشمند است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این حرکت بسیار ارزشمندی است که کتاب به خانه های مردم و اهل کتاب برود و باید برای بخش های دیگر هم از جمله نوق رفسنجان تامین شود.

پوشش ۱۰ هزار نفری کتابخانه سیار کشکوئیه

مسئول کتابخانه سیار کشکوئیه نیز گفت: این کتابخانه با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد و قرار است در ۲ روستای شهرستان انار و ۶ روستای تابعه شهر کشکوئیه نیز به ارایه خدمت بپردازد.

مریم داودیان افزود: جمعیت زیرپوشش این کتابخانه افزون بر ۱۰ هزار نفر در روستاهای لطف آباد، گیتی آباد، حسین آباد، عباس آباد، شهرک عباس آباد، بهجت آباد، دئفه رضوی و احمدآباد دئفه است.

وی با بیان اینکه ۹۵۷ جلد کتاب در این کتابخانه موجود است خاطرنشان کرد: خدمات این کتابخانه شامل عضویت سراسری، امانت، رزرو و تمدید کتاب، اجرای برنامه های فرهنگی از جمله قصه گویی، جمع خوانی، برنامه های خلاق، نمایشنامه خوانی، مسابقات کتابخوانی، نقاشی و غیره است.

کشکوئیه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha