جهرمی: معرفی آثار تاریخی و گردشگری مهم ایران به جهانیان از برنامه های دولت است

تبریز - ایرنا - سخنگوی دولت، با تبریک ثبت کندوان به‌ عنوان یکی از بهترین روستاهای گردشگری جهان از مردم کشورمان خواست تا به این روستای تاریخی و زیبا در آذربایجان شرقی سفر کنند و گفت: معرفی آثار تاریخی و گردشگری مهم ایران به جهانیان یکی از برنامه‌های مهم دولت است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، « علی بهادری جهرمی » با بیان اینکه روستای کندوان یکی از بهترین روستاهای ایران است، ادامه داد: من تاکنون چندین بار به این روستا سفر کردم؛ حقیقتا روستای کندوان زیبا، جذاب و دیدنی است؛ به تمام مردم ایران توصیه می‌کنم به این روستا سفر کنند و این روستای زیبا و جهانی را از نزدیک ببینند.

وی اضافه کرد: نگاه دولت این است که برای رونق و توسعه گردشگری، این آثار را معرفی و اطلاع‌رسانی کند؛ در این میان معرفی آثار و ظرفیت‌های مهم ایران از جمله روستای کندوان به جهانیان یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های معرفی آثار ایران به دنیا، ثبت جهانی است که خوشبختانه در این باره، قدم‌های خوبی تاکنون برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، کَندُوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی واقع در شهرستان اسکو است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است.

روستای صخره ای کندوان به عنوان روستایی زیبا، تاریخی و گردشگری به خاطر تداوم زندگی در کران های کله قندی زیبا، همچنین آب معدنی گوارا و درمانی اش از شهرت جهانی برخوردار شده و هشت سال است که در نوبت ثبت جهانی در یونسکو نیز قرار دارد، امید می رود با انتخاب بهترین روستای گردشگری جهان روند ثبت جهانی در یونسکو نیز تسهیل و تسریع شود.

روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha