برنامه‌ریزی برای بازار عید و ماه مبارک رمضان به روزهای پایانی سال موکول نشود

رشت- ایرنا- استاندار گیلان با بیان اینکه مدیران از هم اکنون باید به فکر خرید اقلام اساسی برای مایحتاج مردم در شب عید و ماه مبارک رمضان باشند، گفت: این مهم نباید به روزهای پایانی سال موکول شود؛ تا تامین اقلام مورد نیاز مردم در زمان یادشده با مشکل مواجه نشود.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گیلان اظهار داشت: در گیلان مرکبات به اندازه نیاز استان تولید می شود؛ لذا می‌توان در تعامل با سایر استان‌ها این محصول را با دیگر میوه‌های مورد نیاز استان چون سیب تهاتر و روانه بازار کرد.

وی گفت: ضمن برخورداری از میادین میوه و تره بار در سطح شهرهای استان می توان با ایجاد میادین میوه و تره بار موقت در برخی مناطق شهری و روستایی از جمله شهر رشت، توزیع را متوازن کرد؛ قیمت گذاری اقلام از هم اکنون باید محاسبه و پیش بینی شود.

وی تاکید کرد: نباید کالایی که امروز تولید شده در ماه‌های آینده گران شود؛ از هم اکنون باید کنترل لازم در این زمینه انجام شود تا مردم با اعتماد و اطمینان به مسئولان بیش از نیاز خرید نکنند، تا در بازار با کمبود عرضه مواجه شویم.

استاندار گیلان اضافه کرد: باید ذخیره راهبردی پروتئین مرغ و گوشت نیز انجام شود و ضمن کنترل قیمت‌ها، توزیع گوشت منجمد در بازار به اندازه تقاضا صورت گیرد تا قیمت ها و عرضه متوازن و متعادل باشد.

عباسی در خصوص قیمت برنج نیز گفت: با توجه به محدودیت واردات برنج در کشور برنج داخلی قیمت خود را باز یافته است؛ در مورد کالابرگ الکترونیک نیز فرمانداران، بخشداران و دهیاران اطلاع رسانی داشته باشند تا برخی از دهستان هایی که به این طرح نپیوسته اند با مزایای این طرح آشنا شوند؛ ارائه خدمات به دهستان‌ها و روستاها برای ما بسیار حائز اهمیت است تا خدمات بیشتری به آنان ارائه کنیم.

وی به طرح هوشمند سازی یارانه و کیفیت آرد و نان نیز اشاره کرد و افزود: باید بازرسی های و نظارت ها مداوم و ادامه دار باشد و کیفیت آرد عرضه شده و نان مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

استاندار گیلان با انتقاد از افزایش بی رویه تعداد مشاوران املاک در استان گیلان اظهار داشت: در برخی از مناطق تعداد این مشاوران بیش از تعداد خانوار آن منطقه است؛لذا باید مجوز این واحدها بررسی شود زیرا بسیاری فاقد مجوز هستند.

عباسی درمورد فروشگاه‌ها بزرگ زنجیره ای نیز گفت: در صدور مجوز برای این فروشگاه ها باید دقت لازم در خصوص تعداد خانوار ساکن در منطقه انجام شود؛ تصمیم گیری در خصوص بازگشایی این فروشگاه ها در برش استانی انجام می شود، بازار باید رونق داشته باشد.

وی به روسای ادارات صنعت معدن و تجارت شهرستان ها تاکید کرد: در صدور مجوزهای واحدهای صنفی دقت لازم را داشته باشند و با موارد تخلف برخورد کنند.

وی با بیان اینکه مدیران باید پشتیبان مردم باشند، تصریح کرد: در زنجیره تولید طیور بویژه در قیمت جوجه، تخم مرغ نطفه دار و سایر موارد نظارت و در برخی موارد نظارت‌ها تشدید شود؛ اگر اهرم نظارت ها محکم باشد کسی جرات نمی کند تخلفی انجام دهد.

استاندر گیلان در مورد نرخ گذاری سرویس مدارس نیز گفت: قیمت این سرویس ها باید بازنگری شود تا اولیاء دانش آموزان دچار فشار اقتصادی نشوند.

وی خواستار بازرسی ها و گشت مشترک بصورت متوالی و متناوب شد و افزود: بازرسی‌ها از نانوایی ها باید بطور مستمر ادامه داشته باشد تا کسی جرات نکند نان نامرغوب به مردم عرضه کند.

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به در پیش بودن یوم الله ۱۳ آبان خواستار حضور آحاد مردم در راهپیمایی بمناسبت این روز شد و افزود: این روز یادآور سه رویدارد بزرگ تبعید امام یک سال بعد از فریاد رسای ایشان علیه قانون کاپیتولاسیون، به خاک و خون کشیدن شدن دانش آموزان در میدان انقلاب و فاش شدن اسناد جنایات آمریکا از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ است؛ لذا برهمه نهادها، سازمانها، معلمان و دانش آموزان و اقشار مختلف واجب است در راهپیمایی سالروز یوم الله ۱۳ آبان شرکت گسترده داشته باشند.

عباسی ادامه داد: بار دیگر به صحنه خواهیم آمد تا به اثبات برسانیم که دشمن را شناخته ایم و توطئه های آنها در برابر عظمت نظام راه به جایی نخواهد برد؛ آمریکا با حمایت انگلیس و فرانسه دست به جنایت در غزه و فلسطین می زنند و ما نباید در برابر زورگویی های آنها تسلیم شویم.

قیمت گوشت قرمز در سطح بازار به ثبات رسیده است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به افزایش بی سابقه قیمت دام زنده در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ و به تبع آن افزایش قیمت گوشت قرمز در سطح بازار کل کشور، از ابتدای مهرماه قیمت گوشت قرمز در سطح بازار به ثبات رسیده است و از عمده ترین دلیل ثبات قیمت، روند نزولی صادرات دام زنده، کاهش مصرف، اعمال تعرفه های ویژه صادراتی برای دام زنده، واردات گوشت گرم است.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: براساس برنامه های جدی دولت برای تنظیم بازار این کالا در ماه های آتی شاهد واردات گوشت قرمز از کشورهای جدیدی همچون ارمنستان و گرجستان خواهیم بود؛ همچنین دولت در تلاش است علاوه بر بازار تهران، گوشت گرم و منجمد در سایر استان های کشور با قیمت های تنظیم بازار، توزیع و عرضه شود.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های میدانی در سطح بازار شهر رشت قیمت گوشت مرغ متعادل بوده و هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد و برخی از عرضه کنندگان این کالا، قیمت‌ها را بصورت رقابتی عرضه می کنند و اکنون قیمت گوشت مرغ ۷۶۰ تا ۸۰۰ هزار ریال است.

پورحیدری افزود :پس از تصمیم کارگروه تنظیم بازار کشور برای کاهش قیمت انواع روغن خوراکی و بر اساس پیشنهاد سازمان حمایات از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در پی کاهش قیمت جهانی روغن خام، قیمت روغن خوراکی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در حال حاضر در تمام فروشگاه های سطح شهر قیمت های جدید اجرا شد.

وی اظهار داشت: بررسی های بازار نشان می دهد در تامین شکر خانوار نیز مشکل خاصی در بازار وجود ندارد؛اما در حوزه تامین مصارف صنعتی کمبود شکر محسوس است لذا در این راستا مهر ماه مکاتباتی در زمینه تامین شکر مصارف صنعت با وزارت متبوع انجام گرفت که امیدواریم این مکاتبات نتیجه بخش باشد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: در صنعت تایر در سه‌ماهه ‌ابتدایی‌ سال‌جاری ‌هرماه ‌نسبت‌ به‌ماه‌ پیش‌ ازآن، ‌روند تولید افزایشی بوده ، اما از تیرماه این روند نزولی شده است؛ طی ماههای گذشته گزارشاتی مبنی بر وضعیت نابسامان لاستیک سبک سواری در استان گزارش شد که پیگیری های لازم در این مورد انجام شده است.

پورحیدری درمورد قیمت سرویس مداری نیز گفت: پیرو درخواست مدیران آموزش و پرورش نواحی ۱ و ۲ شهرستان رشت در خصوص لزوم اصلاح نرخ سرویس حمل و نقل مدارس به دلیل افزایش هزینه های خودرو و به برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و اخلال در امر جابه جایی دانش آموزان در سال تحصیلی پیش رو پس از بررسی و طرح موضوع در کارگروه ماده ۱۸ و ارسال به شورای شهر رشت نرخ ها پس از تصویب نهایی اعلام شد.

وی درمورد برگزاری نمایشگاه پائیزه ویژه مدارس نیز افزود: این نمایشگاه در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و  همچنین رفاه حال شهروندان با توجه به بازگشایی مدارس برگزار شد و مردم از خدمات ارائه شده رضایت داشتند.

پورحیدری در مورد طرح نظارت بر مشاوران املاک نیز گفت: این طرح با هدف برخورد قاطع با تخلفات این صنف اجرا شد و با بازرسی‌ها و گشت های مشترک، ۹۷۴ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شد و متخلفان ۳۷۸ میلیارد و ۳۸ میلیون ریال جریمه شدند.

نگرانی برای تولید مرغ در گیلان وجود ندارد

مدیر جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: در مهر ماه امسال نزدیک به ۱۲ میلیون جوجه ریزی در استان انجام شد و گیلان در این خصوص با برنامه عمل کرده است و در روند جوجه ریزی از استان های سبز کشور محسوب می شود.

صالح محمدی تصریح کرد: در استان گیلان ۱۹.۵ میلیون گله درحال پرورش است؛ با افزایش رشد جوجه ریزی ، مهمترین دغدغه در صنعت طیور تهیه کنجاله سویا است؛ با توجه به آنکه گیلان استان سوم در تولید مرغ و طیور است انتظار داریم در فرآیند تامین نهاده ها، این استان به طور ویژه دیده شود.

وی با اشاره به ذخائر استراتژیک استان گفت: اکنون در انبارهای گیلان ۱۰۶ هزار تن ذخیره گندم، ۲۴ هزار تن آرد، ۳۰۰ تن شکر، هفت هزار ۲۴۸ تن ذرت، هزار و ۴۸۰ تن کنجاله سویا، ۵۲ هزار و ۹۲۲ تن جو موجوداست و از ابتدای سال جاری تا مهرماه، شرکت پشتیبانی ۱۵۶ هزار ۷۳۵ تن نهاده توزیع کرده است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی برای برون رفت بازار برنج از رکود، هشت هزار تن ارقام کیفی در قالب شرکت های زنجیره ای و اتحادیه های شرکت تعاونی روستایی و عشایری، ۸۸۱ تن برنج توسط تعاون روستایی و هزار و ۳۲۶ تن برنج نیز توسط بخش خصوصی خریداری کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha