۱۳ آبان، نماد استکبار ستیزی جوانان ایران اسلامی

بروجرد - ایرنا - آبان ماه در تقویم انقلاب همراه با رویدادهای مهمی است که هر یک سرآغاز جنبشی اجتماعی و تاریخ ساز برای مردم ایران محسوب می‌شود، اتفاقاتی تاریخی که از ۱۳ آبان ۱۳۴۳ آغاز و به ۱۳ آبان ۱۳۵۸ می‌رسد و همه نمادهایی از استکبار ستیزی جوانان ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، ۱۳ آبان ۱۳۴۳ به دنبال‌ افشاگری‌ امام‌خمینی(ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون و بازتاب‌ گسترده‌ آن‌ در تهران، هزاران نیروی امنیتی رژیم پهلوی امام خمینی (ره) را دستگیر و به ترکیه تبعید کرد،۱۳ آبان ۱۳۵۷ نقطه عطفی بر تاریخ مبارزات انقلابی مردم ایران بود، روزی که دانش آموزان در اعتراض به حکومت شاه با حرکت به سمت دانشگاه تهران و تجمع انقلابی موجب خشم رژیم و شهادت ۵۶ نفر از دانش آموزان شد.

امام خمینی(ره) در آن زمان پیامی خطاب به دانش آموزان و جوانان صادر فرمود:«عزیزان من صبور باشید،که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است،‌ ایران امروز جایگاه آزادگان است، من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام، صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم» و در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند.

بدین ترتیب، مبارزه ضدآمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد، بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز « ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند.

از آن زمان تا کنون این روز به عنوان نماد استکبار ستیزی و آزادی خواهی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم به عنوان یک روز ملی و معنوی گرامی داشته می شود، به طوری که در سراسر کشور راهپیمایی و نشست های تخصصی در تشریح ابعاد این سه واقع مهم و تاثیر گذار تشکیل می شود.
استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وقایع آبان ماه در سه برهه انقلاب را در امتداد حرکت استکبار ستیزی و نفی سلطه بیگانگان به رهبری امام خمینی(ره) دانست و افزود: آبان ماه نماد مبارزه عملی و آگاهانه با سیاست های سلطه گر بیگانه است.
حجت الاسلام مصطفی تیموری با اشاره به تبعید امام خمینی(ره) در آبان ماه ۱۳۴۳ به ترکیه گفت: بر اساس اسناد انقلاب اسلامی در پی تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان و مستشاران آمریکایی مشهور به کاپیتولاسیون، امام‌خمینی(ره) طی اطلاعیه‌ای تصویب آن لایحه را محکوم کرد و آن را مخالف اسلام و قرآن و قانون اساسی شمرد.

حجت الاسلام تیموری بیگانگان به‌ویژه آمریکا را عامل بدبختی ملت ایران و همه ملت‌های مسلمان جهان دانست و از مردم، علما و همه رهبران دینی جهان خواست که در برابر این اعمال سکوت نکنند، تحلیل گران سیاسی تبعید امام خمینی(ره) را به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانسته اند که تحولاتی را در مردم ایجاد کرد و تا سال‌ها بعد موجب حرکت‌های انقلابی شد و سرآغاز مرحله دوم رهبری نهضت اسلامی توسط ایشان معرفی می‌کنند.
پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های دینی و مذهبی با تاکید بر اینکه حرکت دانش آموزان در۱۳ آبان ۱۳۵۷ در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرد، افزود: دانش آموزان آن روز با درک صحیح از شرایط اجتماعی با تعطیل کردن کلاس درس و حرکت به سمت دانشگاه تهران در اعتراض به حکومت پهلوی و همراهی اقشار مختلف دومین واقعه خیزش اجتماعی را رقم زدند هر چند در این راه ۵۶ دانش آموز توسط نیروهای مسلح رژیم به شهادت رسیدند اما پیامد این حرکت تداوم مبارزات و در نهایت پیروزی انقلاب را بعد از چند ماه تضمین کرد.
حجت الاسلام تیموری به سومین رویداد انقلابی آبان در سال ۵۸ اشاره کرد و افزود: ۱۳ آبان دانشجویان انقلابی با تسخیر سفارت آمریکا و اعتراض به دخالت های مستمر و جاسوسی در کشور پرده از چهره سلطه گری آمریکا کنار رفت و هیمنه این ابرقدرت توسط جوانان درهم شکست تا آنجا که امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.
وی به شرایط حساس کنونی و صف آرایی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در منطقه پرداخت و اظهار کرد: مبارزات تاریخ ساز نوجوانان و جوانان در برابر برنامه های ظالمانه اکنون به سایر مناطق جهان سرایت کرده و شاهد خیزش ملت ها در برابر دولت های حامی رژیم اشغالگر قدس هستیم.

وی افزود: امسال نگاه جوامع مختلف و آزاد اندیش جهان به سمت ایران و جبهه مقاومت است تا بار دیگر با حضوری آگاهانه و با بصیرت ضمن اعلام همبستگی و حمایت از کودکان و زنان غزه، خیزش اجتماعی در بین جوامع به حمایت از قیام آزادی خواهانه و حق خواهانه مردم مظلوم فلسطین رقم بزنند.
به گفته سردار محمدرضا نقدی رییس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان شعار راهپیمایی امسال را «نظم نوین جهانی با نسل آرمانی» ذکر شده است که پیام این راهپیمایی هشدار به آمریکا خواهد بود که بداند اگر جنایت را در حق مردم مظلوم فلسطین این طور ادامه دهند پاسخ‌های جدیدی دریافت خواهند کرد.

بنا بر گفته رییس ستاد مرکزی برگزاری یوم‌الله ۱۳ آبان آمریکا امروز بشریت را علیه خودش بسیج کرده و جبهه جهانی مقاومت در مقابل استکبار را به دست خودش ایجاد کرد و این جبهه جهانی از میان خون‌ها متولد شده‌ است، امسال در عمل این همه جنایت را رقم زدند و جا دارد با فریادی رسا پاسخ این اقدامات داده شود از همه اقشار جامعه درخواست می‌شود در کنار دانش‌آموزان در این مراسم شرکت‌ نمایند.
فرماندار بروجرد نیز با بیان اینکه مراسم راهپیمایی امسال با شکوه تر از سال های قبل برگزار می شود، افزود: ۱۳ آبان که در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده فرصت مناسبی برای اعلام جنایت‌ آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است.
مسلم مرادی زنده نگه داشتن شعائر دینی را از وظایف همه مردم دانست و بیان کرد: ۱۳ آبان روز استکبارستیزی است که امسال به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی به‌صورت ویژه برگزار می شود و این راهپیمایی فرصت مغتنمی است که تکلیف خودمان را در مقابل جریان استکباری ادا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha