حماسه ۱۳ آبان واکنشی به دشمنی‌های آمریکا در حق مردم ایران بود

تهران- ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، واقعه ۱۳ آبان سال ۵۸ را ترکیدن بغض فرورخورده مردم ایران علیه جنایت های آمریکا دانست و گفت: بازخوانی اسناد لانه جاسوسی و رساندن محتوای آن به نسل فعلی سبب شناخت کامل از دشمن و افراد نفوذی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ‌علی خضریان در جمع دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها با اشاره به سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفت: واقعه ۱۳ آبان ۱۳۵۸ یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است که از آن می‌توان به عنوان مهمترین اقدام دانشجویان در تاریخ جنبش دانشجویی مسلمان در ایران یاد کرد و حضرت امام خمینی(ره) آن را با عنوان «انقلاب دوم» نامید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس افزود: مبارزه ملت ایران علیه آمریکا طی هفتاد سال گذشته و از سال ۱۳۳۲ تا امروز، مبارزه‌ای است که دلیل آن جنایاتی است که غربی‌ها و به‌ویژه انگلیسی‌ها در دویست سال گذشته و آمریکایی ها از ۱۳۳۲ به بعد در حق ملت ایران روا داشتند و ملت ایران را با ابزار مختلف تحقیر و غارت کردند.

خضریان با تاکید بر لزوم مطالعه و پژوهش از دوران های مهم تاریخی ایران برای برداشت درست از گذشته اظهار داشت: اگر پژوهش و تحلیل درستی در این باره انجام نشود، به احتمال زیاد نسل ما را دچار خطای تحلیل و در نهایت تصمیمات اشتباه در مواجهه‌ی با غرب و غربگرایان داخلی خواهد کرد.

وی با اشاره به همدستی این روزهای آمریکایی‌ها با رژیم صهیونسیتی، گفت: این همان آمریکایی است که در کشور ما نیز مسئول آموزش شکنجه‌گران ساواک بود تا به آنها بیاموزد چگونه سوزن زیر ناخن کنند یا زنان و مردان مبارز و مجاهد را چگونه روی صندلی داغ یا قفس فلزی کباب کنند. جنایاتی که امروز بخشی از آن را در موزه عبرت می توان دید.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به جنایات و دخالت‌هایی که آمریکایی‌ها از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران مرتکب شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم به آن ادامه دادند، گفت: این موضوع تبدیل به یک بغض فروخورده در ملت ایران شد و در نهایت منجر به اقدام تاریخی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ گردید.

خضریان افزود: برخی امروز به غلط دلیل دشمنی آمریکا با ایران را به ۱۳ آبان گره می‌زنند، در حالی که ۱۳ آبان واکنشی به دخالت‌ها و دشمنی‌های آمریکا در حق مردم ایران است و بازخوانی اسناد لانه جاسوسی پرده از خباثت‌ها و اقداماتی که آمریکایی‌ها در ایران رقم زده بودند و یا در حال طراحی برای اجرا بودند، کنار می‌زند.

وی با اشاره به ضرورت بازخوانی و مطالعه اسناد لانه جاسوسی گفت: در اسناد لانه جاسوسی به صراحت گفته‌اند که بعد از پیروزی انقلاب، ما ایران را از دست دادیم. یعنی ایران را جزو دارایی و ملک خود می‌پنداشتند و می‌گویند ایران را امام خمینی(ره) و مردم مذهبی از چنگ ما درآوردند و ما رها نمی‌کنیم و باید مجدد برگردیم. لذا وقتی این سند مهم را بدانیم، می‌فهمیم که تمام تهدیدها، جنگ‌ها، ترورها و تحریم‌هایی که در طول این سال‌ها علیه این ملت رقم زدند، همه برای این است که ایران به چنگ آمریکا برگردد.

آمریکا از گذشته به دنبال ایجاد درگیری بین جریان های انقلابی کشور بوده است

خضریان با اشاره به یکی از آخرین اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی گفت: در یکی از اسنادی که برای یکی دو روز قبل از ۱۳ آبان حدود ۴۴ سال پیش است؛ کارشناسان سیا و پنتاگون، با تقسیم بندی جامعه ایران به دو جریان افراطی و میانه‌رو، جریان افراطی را به رهبری خمینی(ره) معرفی می‌کند و آنها را به‌شدت اسلام‌گرا، ایدئولوژیک، انقلابی، ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی تحلیل کرده‌اند که اکثریت مردم ایران را این جریان تشکیل داده است.

وی اضافه کرد: جریان دومی هم معرفی می‌کنند و از آن تحت عنوان جریان میانه‌رو یاد می‌کنند. این جریان را هم لیبرال‌های مذهبی که سنبل آن در آن زمان نهضت آزادی و مهندس بازرگان و همچنین جبهه‌ی ملی و ملی‌گراها هستند، معرفی کردند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در همین اسناد می‌گویند ما باید سعی کنیم این جریان میانه‌رو را در حکومت جمهوری اسلامی تقویت کنیم و باید جریان افراطی ضد آمریکایی به رهبری خمینی(ره) را از صحنه خارج و مأیوس کنیم یا به جان هم بیندازیم.

خضریان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در همان اسناد حتی برای حوزه علمیه هم طراحی دارند، تصریح کرد: آنها می‌گویند آخوندهای مخالف امام خمینی(ره) را باید پیدا و تقویت کنیم. در این خصوص حتی به اسم مشخص کرده بودند که با فلان مرجع و عالم دینی باید ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا با تسخیر لانه جاسوسی آمریکایی ها دیگر دست از این کارها کشیده اند؟ اما به نظر می‌رسد چنین برداشتی خطاست و قطع یقین امروز ده‌ها برابر آن روز در حال انجام همان کارها هستند. یعنی اگر آن موقع در دستگاه‌های مختلف و بین مسئولان جمهوری اسلامی نیز نفوذی داشتند، امروز نیز احتمالاً چنین نیروهایی را دارند.

تشکل های دانشجویی باید محتوای اسناد لانه جاسوسی را به نسل فعلی برسانند

نماینده تهران در مجلس برضرورت فعالیت تشکل های دانشجویی برای رساندن محتوای اسناد لانه جاسوسی به نسل جدید تاکید کرد و یادآور شد: این رویکرد سبب شناخت کامل نسبت به دشمن کامل خواهد شد و بدانیم امروز هم امثال این افراد در سیستم نفوذ کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی فرد یا افرادی از آنها شناسایی شدند، تعجب نکنید. ضمن اینکه باید اصول را بشناسید و مسیر را با شاخص‌هایی که رهبری انقلاب تعیین می‌کنند، بسنجید و در مسیر ارزیابی هم تفاوتی میان این دسته و آن گروه و یا شخصیت‌های سیاسی نباید گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha