قدم‌های نو برای فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - سفر دو روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی در حالی با برنامه‌های مختلف رقم خورد که خبرهای امیدوار کننده‌ای برای تحول جدی در حوزه فرهنگ و هنر این استان به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر جمعه دوازدهم آبان برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد مرکز استان شد و در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

طرح‌های با پیشرفت ۵۰ درصد تکمیل می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی بدو ورود به فرودگاه بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: عزم دولت این است که در ۲ سال آینده بقیه طرح‌های نیمه تمام حوزه فرهنگ و هنر که حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، تکمیل و بهره‌برداری شوند.

وی به شعار عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: بر همین اساس شخص رئیس جمهور عنایت ویژه دارند و استان خراسان جنوبی نیز به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردمانی غیور، مومن، کارآمد و کاردان مسیر رشد و پیشرفت خود را به ویژه در دوره جدید با سرعت طی می‌کند.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم
بدو ورود در جمع خبرنگاران

پروژه‌ای با ۱۲ سال قدمت و هفت درصد پیشرفت

آغاز سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی بازدید از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند بود. پروژه‌ای که با پیش بینی ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا بزرگترین پروژه فرهنگی هنری خراسان جنوبی است و سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

این پروژه عمرانی مرکز استان که ملی است اکنون با گذشت بیش از ۱۲ سال، هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و ناتمام مانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این بازدید گفت: تنها پروژه ملی ما و زیرساخت فرهنگی استان است که در حال حاضر نداریم و به لحاظ زیرساخت فرهنگی و هنری در گذشته نگاه ضعیفی به استان بوده که نمونه آن همین پروژه است.

علی فرخنده افزود: مرکز استان فاقد یک مجتمع فرهنگی و هنری مجهز است که پاسخگوی همه نیازها باشد.

مسئولان استان در این بازدید تلاش کردند با ارائه توضیحات لازم اهمیت پروژه را به عنوان یک زیرساخت فرهنگی در استان نشان دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بازدید از پروژه تالار بزرگ شهر بیرجند ضمن میراثی خواندن آن گفت: با توجه به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه زیر ۵۰ درصد بوده در اولویت‌های دولت قرار نگرفته اما هم نیاز استان، هم سرمایه ملی است که باید در نشستی با استاندار خراسان جنوبی تدبیری برای آن اندیشیده شود.

گزارش وضعیت پروژه به رئیس جمهور ارائه می‌شود

اسماعیلی بیان کرد: یکشنبه (چهاردهم آبان) موضوع این پروژه را با رئیس جمهور مطرح می‌کنم و مصوبه‌ای از دولت می‌گیریم تا سریع بودجه‌ای را اختصاص دهیم و کار شروع شود.

برنامه بعدی وزیر شرکت در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان بود که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی، این جلسات به طور منظم و چرخشی به میزبانی دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود و نقش موثری در پیشبرد فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر داشته است.

اما در این جلسه هم تقویت زیرساخت‌های فرهنگی استان مورد توجه قرار گرفت به طوری که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مورد توجه ما که سالیان گذشته کمتر به آن توجه شده، عقب ماندگی پروژه‌های عمرانی فرهنگی هنری در استان بوده که نگاه دولت سیزدهم به این حوزه مثبت است.

فرخنده در عین حال یکی از دستاوردهای دوره اخیر را فعال شدن شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد و افزود: از دی ماه سال ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۱ جلسه شورای فرهنگ عمومی استان نداشتیم که از سال گذشته با هدایت‌های نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و تدابیر استاندار فعال شد و یکی از مصوبات این بود که مجموعه دستگاه‌های فرهنگی استان نشست هم‌افزایی برگزار کنند.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر گفت: سند تحول فرهنگی با تاکید بر ماموریت‌های چهارگانه در حوزه گفتمان‌سازی، توانمندسازی، توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر(سودمندسازی) تدوین شده است.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم
جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

آنچه استاندار خراسان جنوبی در این نشست مد نظر قرار داد، موضوع تقویت نیروی انسانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا ماموریت‌های این دستگاه فرهنگی به نحو احسن انجام شود.

۳۲ درصد چارت اداره کل خالی است

جواد قناعت گفت: این استان از نظر جذب منابع انسانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت مناسبی ندارد و ۳۲ درصد چارت سازمانی آن خالی است.

وی قدمت و غنای فرهنگی منطقه را یادآور شد و افزود: تالار شهر از پروژه‌های نیمه تمام استان است که زیبنده نیست و بعد از ۱۲ سال بلاتکلیف مانده لذا امیدواریم در این دولت تامین اعتبار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیش از یک ساعت پای صحبت مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان نشست و اطمینان داد که بنای دولت مردمی و انقلابی بر این است تا در کنار رفع مشکلات اقتصادی مردم، حوزه فرهنگ را نیز ارتقا دهد.

اسماعیلی افزود: اگرچه مردم مشکلات جدی در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی داشته‌اند که از گذشته به ارث رسیده اما مدیریت و رونق فرهنگی نیز در دستور کار دولت است.

اختصاص بودجه مستقل برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی 

وی از اختصاص بودجه مستقل برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال نیز برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی استان اختصاص می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اعتبارات پیش بینی شده برای خراسان جنوبی را از محلی اختصاص خواهیم داد که جذب آن به صورت کامل انجام شود و با اختصاص این اعتبارات در پایان دولت سیزدهم مردم جهش و تغییر را در الگوی مدیریت فرهنگی این استان مشاهده خواهند کرد.

اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد استان خراسان جنوبی هم در محل استانداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دغدغه‌ها و پیشنهادات خود گفتند.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم
نشست اصحاب فرهنگ و هنر

توجه به مقبره حکیم نزاری در بیرجند در راستای هویت سازی مفاخر و جذب گردشگر، اختصاص سهمیه ویژه برای چاپ کتاب نویسندگان خراسان جنوبی، حمایت از برنامه‌هایی برای توانمندسازی جامعه هنری، لزوم ایجاد زمینه جذب سرمایه‌گذار حوزه فرهنگی و هنری، استفاده از هنرمندان شهرستانی در جشنواره‌های ملی، اعطای وام‌های کم بهره به جامعه هنری و رسانه‌ای استان، رفع مشکلات بیمه و مسکن هنرمندان، تسهیل مجوز تولید فیلم در شهرستان‌ها، اجازه ورود برخی تجهیزات فیلم‌سازی از خارج کشور، توجه به طرح پژوهشی برای بهبود وضعیت اقتصاد تئاتر استان و لزوم تسریع در بهره‌برداری از سالن علامه فرزان مهمترین درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود.

همچنین پیشنهاد انتصاب سخنگوی فرهنگی در دولت سیزدهم برای بسط و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در گام نخست، الزام کارمندان دولت به رعایت قانون حجاب و عفاف، مساعدت در بیمه خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر و تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای تامین سرمایه در گردش به رسانه‌های استان هم در این نشست مطرح شد.

راهبرد دولت، خروج از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: سیاست راهبردی دولت سیزدهم، خروج از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر است تا در جایگاه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری قرار گیرد.

اسماعیلی افزود: حلقه‌های میانی باید کار مدیریت و اجرای فرهنگ را بر عهده داشته باشند که شامل انجمن‌ها، موسسات، جبهه فرهنگی، بخش‌های غیر دولتی و مردمی است لذا با انگیزه وارد فعالیت‌های فرهنگی و هنری شده اند و از بخش‌های ممتاز حوزه‌های عمومی محسوب می‌شوند.

وی افزود: تا ۲ هفته آینده مصوبه این اعتبارات ابلاغ می شود و تا یکی دو ماه آینده هم تخصیص خواهد یافت تا عقب ماندگی ها در خراسان جنوبی جبران شود.

اسماعیلی با اشاره به لزوم حمایت از تولید محتوا و انجمن‌های هنری افزود: برای این منظور کار کلیدی در استان‌ها شروع شده و در گام نخست به حساب ۵۸ دفتر انجمن سینمای جوان کشور مبلغ ۳۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال واریز خواهد شد.

وی گفت: این اقدام برای انجمن موسیقی و هنرهای تجسمی هم دنبال می‌شود و به صورت سرانه در هر استان یک یا ۲ ماه آینده به طور متوسط ۱۰ میلیارد ریال در هر استان برای هر انجمن خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنا داریم شعار عدالت فرهنگی را در عمل نشان دهیم لذا این کار بزرگ که تخصیص‌های آن انجام شده را به زودی عملیاتی و اجرایی می‌کنیم و برای انجمن‌های ادبی هم این شیوه پیش می رود تا اعتبار مستقیم در اختیار انجمن ها قرار گیرد و با مدیریت و نظارت استان و قرارگاه شهید آوینی تخصیص یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بنای پول پاشی نداریم اما مطابق برنامه اجرایی دقیق اعتبار تخصیص می‌دهیم تا کار پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه به همراه استاندار و جمعی از مسئولان استان راهی فرهنگسرای شهر بیرجند شد تا ضمن بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه این رویداد شرکت کند.

برنامه‌های هفته فرهنگی استان با شعار محوری «خراسان جنوبی، دیار علم و ایمان» که برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب درباره این دیار است، از هفتم آبان شروع شد و تا چهاردهم آبان ادامه دارد.

نمایشگاه دستاوردهای هفته فرهنگی در قالب ۲۳ غرفه و ۲ سیاه‌چادر از دهم آبان در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد و وزیر در این نمایشگاه از چادرهای عشایری، لباس‌های بومی و محلی، توانمندی‌های صنایع‌ دستی استان، اجرای زنده موسیقی محلی، معرفی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و مشاهیر دیدن کرد.

وی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی که هنرمندانی از جمله داریوش ارجمند نیز حضور داشتند از تدوین برنامه جامع برای حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری و موسسات قرآنی خبر داد و گفت: بودجه‌های مستقلی برای ارتقای کیفیت و تولید محتوا در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و قرآنی قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین برنامه دومین روز سفر خود به دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند رفت و ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور گفت: بودجه خاصی برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در اختیار شورای فرهنگ عمومی استان‌ها قرار می‌گیرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مسائل و دغدغه‌های حوزه فرهنگ و هنر استان در جلسات مختلف مطرح و بررسی شده است افزود: روز یکشنبه در تهران مجمع عمومی شورای فرهنگ عمومی با حضور رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس به صورت یکپارچه در سراسر کشور با حضور اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها برگزار می‌شود که در این جلسه نیز گزارش خواهم داد.

وی گفت: سال‌ها این نگرانی مطرح می‌شد که در شورای فرهنگ عمومی مصوباتی داریم که ضمانت اجرایی پیدا نمی‌کند البته در این دولت با حضور عناصر انقلابی در جایگاه مدیریت استان و نیابت شورای فرهنگ عمومی توقع است که با همین ساز و کارهای اجرایی کار جلو برود.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم
افتتاح خانه فرهنگ بیرجند

خانه فرهنگ بیرجند هم پس از تکمیل در دولت سیزدهم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره‌برداری رسید تا ۲ هزار متر مربع به فضای فرهنگی مرکز استان اضافه شود. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع و با اعتباری که در سفر استانی رئیس جمهور تخصیص یافت، تکمیل شد.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی بر می‌داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های استاندار، مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی گفت: ما در این سفر قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی بر می‌داریم.

اسماعیلی از حضور در جمع اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، فعالان قرآنی و کانون‌های مساجد استان در این سفر ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدارها بسیار راهگشا و امیدبخش بود و برای ما فضای همدلی را افزایش داد.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مقابل این همت و پشتکار مردم استان قدم‌های موثرتری را در خراسان جنوبی برداریم و در سفرهای بعدی بتوانیم بخش مهمی از طرح‌های فرهنگی استان را به سرانجام برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر دو روزه به خراسان جنوبی از مجتمع فرهنگی هنری علامه فرزان بیرجند نیز بازدید کرد.

دستور وزیر برای تسریع ساخت مجتمع علامه فرزان

اسماعیلی در این بازدید بر ادامه عملیات اجرایی این مجتمع فرهنگی هنری تاکید کرد و دستور داد که عملیات ساخت آن تسریع شود.

سالن علامه فرزان بر اثر حادثه آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۶ دچار حریق شد و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت. زیربنای این مجتمع در دست ساخت یک هزار و ۳۷۲ متر مربع است و مساحت مجموع پروژه یک هزار و ۷۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است.

ظرفیت قبلی سالن ۳۸۰ صندلی بود که اکنون به ۶۰۰ صندلی افزایش یافته و سن گردان و پلاتو از دیگر ویژگی‌های آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بازدید از موزه شهید رئوفی فرد در بیرجند هم گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت در حوزه فرهنگ، نهضت بازگشت به مساجد است. نهضت بازگشت به مساجد به این معناست که مساجد محور اصلی توسعه فرهنگی و هنری کشور قرار گیرند و اگر می‌خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی قرار گیرد، راهش بازگشت به مساجد است.

قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی + فیلم
بازدید از موزه شهید رئوفی فرد

وی با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی هنری با محوریت امام مسجد باید محله را تحت تاثیر قرار دهند گفت: در کشور چهار هزار کانون به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شده‌اند و هفتگی محافل قرآنی باشکوهی را برگزار می‌کنند که این موضوع، مطالبه مقام معظم رهبری است که ابتدای سال جاری بیان کردند.

این موزه به تدبیر خانواده در محل منزل شهید رئوفی فرد دایر شده و مدال‌ها، درجه‌ها، لباس‌ها و لوازم شخصی این شهید والامقام به نمایش گذاشته شده است که از موزه‌های محلات خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با همراهی استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان استان در شهر بیرجند دیدن کرد.

پایان بخش برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی حضور و سخنرانی در راهپیمایی ۱۳ آبان شهر بیرجند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha