افتتاح حضوری فرودگاه سقز که پرواز رفت و برگشت در آن انجام شد

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افتتاح ویدیو کنفرانسی فرودگاه سقز در دولت قبل، توضیح داد: چون فرودگاه ناقص بود و امکان پرواز ایمن را نداشت به صورت مجازی و ناقص افتتاح شد و تا امروز با توجه به عدم تکمیل شدن آن هیچ پروازی قادر به نشست و برخاست در آن نبود و امروز با افتتاح حضوری، پرواز رفت و برگشت از آن انجام شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا نخجوانی در پی انتشار برخی محتواهای کذب در فضای مجازی، تصریح کرد: فرودگاه افتتاح شده مجازی دولت قبل با توجه به نواقص جدی در حوزه ایمنی هوانوردی که داشت قابلیت بهره برداری و انجام پرواز را نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: فرودگاه بدون برج مراقب به صورت مجازی و بدون هر گونه پرواز افتتاح شده بود که در ۲ سال اخیر علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه های زیرساختی و تجهیز تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و امروز تکمیل و به بهره برداری عملیاتی رسید و ۲ پرواز رفت و برگشت در نخست روز افتتاح را تجربه کرد.

وی افزود: در این فرودگاه موانع پروازی شامل دکل های برق وجود داشت که در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم دکل‌های انتقال برق در راستای ایمنی انجام پروازها در محدوده پروازی فرودگاه سقز برچیده شد.

یادآوری می شود با ساخت صرف باند بدون تجهیزات لازم امکان نشست و برخاست فراهم نخواهد بود و در ۲ سال گذشته با تکمیل زیرساخت و تجهیزات این فرودگاه امروز عملیاتی و در چرخه ارائه خدمات وارد شده است.

به گزارش ایرنا، نخستین پرواز از فرودگاه سقز پس از افتتاح این پروژه ۲۷ ساله توسط آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) به مقصد تهران انجام شد.

پروژه فرودگاه سقز پس از ۲۷ سال همزمان با دومین سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد.

با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در این فرودگاه همزمان با بهره‌برداری از آن، فروش بلیت به مسافران انجام و نخستین پرواز آن راهی تهران شد.

این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه ساخته شده است.

باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.

پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابجا کند تا شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha