سلاجقه: حذف نیزارهای تالاب مریوان جنایت است/به زریوار ملی نگاه می‌شود

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه از این پس به زریوار ملی نگاه می‌شود، گفت: نیزارها بخشی از اکوسیستم تالاب هستند و حذف آن نه تنها خدمتی به آن نمی‌کند بلکه با توجه به اینکه پناهگاه جانوران زیادی از جمله پرندگان است، جنایت به شمار می‌رود.

علی سلاجقه که در جریان دومین سفر رئیس جمهور به کردستان روز جمعه از تالاب بین المللی زریوار مریوان بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت این تالاب قرار گرفت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دریاچه زریوار به عنوان میراثی گرانبها شناخته شده است و اکنون از لحاظ منابع آب، پوشش گیاهی و جانوری وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اعلام اینکه مدیریت تالاب با سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: اگر تا کنون به صورت استانی به این تالاب نگاه شده است از این پس به طور ملی به آن نگاه می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار تدوین شده و توسط سازمان مصوب می‌شود و بنابراین همه کارها و برنامه‌ها باید در قالب این طرح انجام شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه همه مسئولان استانی و شهرستانی مکلفند از این طرح، دیدگاه‌ها و منویات سازمان محیط زیست درباره تالاب زریوار پیروی کنند، اضافه کرد: طرح‌های توسعه‌ای در تالاب هم توسط مردم بومی منطقه انجام شود که این افراد خود مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند و آسیبی به آن وارد نخواهند کرد.

سلاجقه: حذف نیزارهای تالاب زریبار مریوان خدمت نیست جنایت است

وی در باره وجود نیزارهای تالاب زریوار هم گفت: تالاب‌ها همواره با نیزار همراه هستند و پناهگاه جانداران زیادی هم چون پرندگان است و اکنون ۲۴۰ گونه پرنده در تالاب زریوار شناسایی شده است.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: حذف نیزار خدمت به تالاب زریوار نیست؛ بلکه می توان از آن به عنوان جنایت نام برد چرا که محل زیست جانداران زیادی است.

سلاجقه اظهار کرد: مسئولان استان و شهرستان مریوان باید توجه داشته باشند با حفظ پیکره اصلی و خدمات اکوسیستمی تالاب و براساس طرح جامع اقدام به اجرای طرح های توسعه ای و گردشگری در تالاب کنند.

وی بیان کرد: شهرداری مریوان بابت تردد خودروها به داخل دریاچه هزینه ورودی دریافت می‌کند لذا مکلف است به تکالیف خود بر اساس طرح جامع عمل کند و به هیچ وجه وجود پسماند در محوطه این دریاچه قابل پذیرش نیست.

در ارتباط با سفر ۲ روزه رئیس سازمان محیط زیست کشور به کردستان بیشتر بخوانید:

به گزارش ایرنا، همچنین با حضور وزیر جهادکشاورزی پروژه مهم انتقال آب سد گاران در گستره ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از دیم‌زارهای پایین دست در شهرستان مریوان مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس جمهور کشورمان و شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح روز گذشته / پنجشنبه/ وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

حضور در مراسم بهره برداری از راه آهن سنندج - همدان، افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در شهرهای سنندج و بانه، دیدار با روحانیون، فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه های رییس جمهور در سفر به کردستان است.

سید ابراهیم رئیسی ۱۷ تیرماه سال گذشته دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد و پاییز پارسال نیز در سفری یک روزه برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha